Liv og virksomhet

P.s tidlige arbeider er preget av inntrykk fra tegneserier og science-fiction i tema og utførelse. Organiske og geometriske former svever i et udefinert billedrom. Fargene er kraftige og som effektforsterkende midler benyttes sølv- og gullfolie. Under et opphold i kunstnerhuset i Lofoten i 1972, begynte P. å male realistiske landskaper. Han velger motiver hvor naturen er preget av menneskenes inngrep i form av nedbrytende eller oppbyggende spor. Bildene uttrykker en identifikasjon med det nasjonale, og knytter an til 70-tallets økologiske ideologi, og ble presentert på Anti-EEC utstillinger P. avholdt i Bergen og Oslo 1972–73. Omkring 1978 ble portretter og byprospekter nye og viktige emner i P.s kunst. Den maleriske stilen beveget seg mot en løs, impresjonistisk malemåte. Billedideene ble mindre vesentlige, og omkring 1980 munnet perioden ut i store malerier av enkle objekter som f.eks. en konvolutt eller et glass. Under en utstilling i Trondheim Kunstforening 1981, skar P. en del av disse bildene i stykker og monterte dem sammen i nye konstellasjoner. På denne utstillingen utførte P. også en installasjon av gamle bruksting, for å vise sporene av bruken og gi gjenstandene et nytt innhold. I 1982 oppholdt P. seg i New York sammen med billedhuggeren Bård Breivik. Under inntrykk av 80-tallets fornyede interesse for tysk ekspresjonistisk maleri, tok P. nå i bruk en kraftigere fargeskala og malte bilder i utradisjonelle formater. En installasjon av malerier på treplater og på bilradiatorer (utstilt Sonja Henies og Niels Onstads Stiftelser 1984), viste stor innflytelse fra Max Beckmann.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Klare Vatnaland
  • Sigmund Pettersen

Gift med

  • Benedicte Grepp

Utdannelse

Bergen kunsthåndverkskole grafisk avdeling under Asbjørn Brekke 1964–67.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Bergen bys stipend 1969; F. Sundts legat 1970; Nicolai Ulfstens reisestipend 1971; Bildende Kunstneres Styre stipend 1972 og -77; Statens etableringsstipend 1976; Statens 3-årige arbeidsstipend 1979–81; Studieopphold i Nederland og England 1971; Paris og Provence 1973; New York 1982.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer Vestlandets Kunstakademi 1977–78; gjestelærer Kunstskolen i Trondheim 1978–80; amanuensis i maleri Statens Kunstakademi, Oslo fra 1983; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Bildende Kunstnere Bergen, jurymedlem Vestlandsutstillingen 1976, -79, -81, -83; medlem Unge Kunstneres Samfunn; medlem Nasjonalgalleriets innkjøpskomité 1981–84.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Utsmykning Laksevåg yrkesskole (1977) sammen med Bård Breivik
  • Universitetet i Bergen (1979)
  • Sosialdep., Oslo (1982) sammen med Svein Bolling, Bengt Sivesind, Snorre Kyllingmark og Fam Ekman
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Moderna Museum, Stockholm
  • Göteborgs Konstmuseum
  • Tønsberg Kunstforening
  • Statens Konstråd, Stockholm

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. 1, Bergen, 1970
  • Gall. 1, Bergen, 1973
  • Gall. 1, Bergen, 1975
  • Stavanger Kunstgalleri, 1970
  • Stavanger Kunstgalleri, 1979
  • Tønsberg Kunstforening, 1971
  • Tønsberg Kunstforening, 1979
  • Trondheim Kunstforening, 1971
  • Trondheim Kunstforening, 1981
  • Bergens Kunstforening, 1972
  • Bergens Kunstforening, 1980
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1973
  • Larvik Kunstforening, 1974
  • Oslo Kunstforening, 1975
  • Gall. K, Oslo, 1980
  • Gall. K, Oslo, 1983
  • Gall. Pettersson, Tønsberg, 1981
  • Gall. Erichs, Malmö, 1983
  • Gall. Lungegaarden, Bergen, 1984
  • Gall. Blanche, Stockholm, 1984
  • Sonja Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1984
  • Gall. 29, Växjö, 1984
  • Målarförbundets Galleri, Helsinki, 1984
  • Gall. Scanart, Berlin, 1984

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1967
  • Høstutstillingen, 1977
  • Høstutstillingen, 1979
  • Høstutstillingen, 1982
  • Vestlandsutstillingen, 1967
  • Vestlandsutstillingen, 1970
  • Vestlandsutstillingen, 1971
  • Vestlandsutstillingen, 1973
  • Østlandsutstillingen, 1980
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1968
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1971
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1973
  • Finnegårdskretsen, Gall. 1, Bergen, 1970
  • Billedkunsten i Bergen, Bergens Kunstforening, 1970
  • Bellevue Bellevue, Oslo Kunstforening, 1972
  • Gall. Nova, Barcelona, 1972
  • Biennalen, Venezia, 1976
  • Öga mot Öga, nordisk vandreutstilling, 1976-1977
  • Vestland i bilder, Bergens Kunstforening, 1978
  • Landskapskunst-Kunstlandskap, Sonja Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1978
  • Landsforeningen Norske Malere, 1980
  • 4 unge malere, Christianssands Kunstforening, 1981
  • Festspillutstilling, Bergens Kunstforening, 1982
  • Lyn-gruppa, Bergens Kunstforening, 1979
  • Sonja Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1980
  • 4 malere, Kunstnernes Hus, Oslo, 1981
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1982
  • Scandinavia Today, New York, 1982
  • Los Angeles Municipal Art Museums, 1983
  • Den nordiske utstilling, København, 1983
  • Fem norske, Gall. Asbæk, København, 1984

Litteratur

  • Bergens Tidende, 29.01.1970, (ill.)
  • Morgenavisen, 30.01.1970, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 17.02.1970
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 05.03.1970
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 03.03.1970, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 05.03.1970, (ill.)
  • Adresseavisen, 30.09.1971, (ill.)
  • Arbeider-Avisa, 30.09.1981, (ill.)
  • Verdens Gang, 24.03.1972
  • Aftenposten, 05.04.1972
  • Flor, H., i Dagbladet, 10.04.1972
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 06.04.1972
  • Bellevue Bellevue, katalog Oslo Kunstforening, 1972, (ill.)
  • Dagen, 12.09.1972, (ill.)
  • Bergens Tidende, 16.09.1972, (ill.)
  • Breivik, T., i Bergens Arbeiderblad, 22.09.1979
  • Morgenavisen, 05.10.1973, (ill.)
  • Verdens Gang, 08.11.1973, (ill.)
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 20.11.1973
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 24.11.1973
  • Aftenposten, 24.11.1973
  • Aftenposten, 16.10.1975, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 24.11.1973
  • Flor, H., i Dagbladet, 20.10.1975
  • Storsletten, O., i Arbeiderbladet, 25.10.1975, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 27.10.1975
  • Bergens Arbeiderblad, 12.11.1975, (ill.)
  • Morgenavisen, 12.11.1975, (ill.)
  • Bergens Tidende, 12.11.1975, (ill.)
  • Flor, H., Bergens Tidende, 20.11.1975, (ill.)
  • Storaas, H., Bergens Tidende, 14.05.1976, (ill.)
  • Aftenposten, 25.11.1976
  • katalog utstilling Øye mot øye i Kunstnernes Hus, Oslo, 1977
  • Morgenavisen, 03.05.1977
  • Tønsbergs Blad, 17.03.1979, (ill.)
  • i Vestfold Arbeiderblad, 21.03.1979
  • Lindtoft, A., i Gjengangeren, 22.03.1979
  • Johnsrud, E. H., i Norsk maleri 70-tallet, Oslo, 1980, register (ill.)
  • Morgenbladet, 26.01.1980, (ill.)
  • Hopstock, K., Morgenbladet, 04.02.1980, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 09.02.1980
  • Flor, H., i Dagbladet, 13.02.1980
  • Bergens Tidende, 13.11.1980, (ill.)
  • Veiteberg, J., Bergens Tidende, 21.11.1980, (ill.)
  • Rønning, S., i Klassekampen, 04.12.1980, (ill.)
  • Bjerke, ø., i Vestfold Arbeiderblad, 01.1981
  • Opstad, G., i Fædrelandsvennen, 28.08.1981, (ill.)
  • Moen, U., i Adresseavisen, 09.09.1981, (ill.)
  • Svendsen, J., i Arbeider-Avisa, 25.09.1981, (ill.)
  • Nordvik, M., i Adresseavisen, 25.09.1981, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 05.10.1981, (ill.)
  • Verdens Gang, 09.10.1981, (ill.)
  • North, København, 1982, nr. 10–11, s. 56–57 (ill.)
  • Kaleidoskop, Lund, 1982, nr. 1
  • Aftenposten, 21.05.1982, (ill.)
  • Dagbladet, 29.05.1982, (ill.)
  • Aftenposten, 12.10.1982
  • Grathwol, G., i katalog Festspillene i Bergen, 1982, (ill.)
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 225–26 (ill.)
  • Dagbladet, 08.04.1983, (ill.)
  • Verdens Gang, 13.04.1983
  • Aftenposten, 13.04.1983, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 18.04.1983
  • Egeland, E., i Aftenposten, 21.04.1983, (ill.)
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 26.04.1983
  • A.-Magasinet, 31.03.1984, (ill.)