Liv og virksomhet

E. debuterte i Kunstnerforbundet 1966. Hans eldre bilder viser i noen grad tilknytning til Niels Lergaard, f.eks. Kirken på berget fra hjemstedet Svelgen. Men E.s kunst er først og fremst en videreføring av den senimpresjonistiske tradisjon. Denne gjør seg gjeldende i komposisjon, farger og penselteknikk, så vel som i motivvalg. Han maler vesentlig landskap fra Vestlandet og Oslo. Karakteristisk er det udramatiske naturutsnittet som gis liv ved fargen og malermåten.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Nils Mattias Eikevik
  • Anna Aannevik

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Elev av Bjarne Engebret 1959; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Karl Høgberg, Tormod Sjaamo og Gert Jynge 1959–60; Statens Kunstakademi, Oslo under Aage Storstein og Reidar Aulie 1960–63; Kunstakademiet i København under Niels Lergaard 1963–64.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Hans Ødegaards legat 1963; Thomas Fearnleys stipend 1963; Statens reise- og studiestipend 1964; Ib Schlytters legat 1967; Hans og Helga Reuschs legat 1968; Studiereiser Sovjet, Italia og Hellas 1964; Frankrike og andre europeiske land.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn; Landsforeningen Norske Malere; Oslo Bildende Kunstnere; Jurymedlem Unge Kunstneres Samfunn 1968-69; jurymedlem Landsforeningen Norske Malere 1970–73; styremedlem Bildende Kunstneres Styre 1970–73.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Fylkessjukehuset i Ålesund
  • Svelgen rådhus
  • Altertavle i Svelgen kapell
  • Nasjonalgalleriet
  • Riksgalleriet
  • Haugesund Faste Galleri
  • Galleri Leikvins faste samling
  • Norsk Kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, 1966
  • Kunstnerforbundet, 1969
  • Kunstnerforbundet, 1971
  • Kunstnerforbundet, 1972
  • Kunstnerforbundet, 1973
  • Kunstnerforbundet, 1975
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1967
  • Aalesunds Kunstforening, 1967
  • Aalesunds Kunstforening, 1977
  • Stavanger Kunstgalleri, 1975
  • Christianssands Kunstforening, 1967
  • Gall. Henrik, Eidsvoll, 1972
  • Gall. Vikerødegården, Furnes, 1975
  • Gall. Leikvin, Eid, 1977
  • Bergens Kunstforening, 1972
  • Bergens Kunstforening, 1975
  • Gall. Jørgen J. Aasen, Ålesund, 1972
  • Tre impresjonister, Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1978
  • Gall. K, Oslo, 1980

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1968-1974
  • Høstutstillingen, 1976-1978
  • Vestlandsutstillingen, 1968-1972
  • Vestlandsutstillingen, 1974-1976
  • Unge malere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1963
  • Juniutstillingen, Kunstnerforbundet, Oslo, 1964
  • Nordiska Konstförbundets Biblioteksutställningar, 1974
  • 5 malere, Gall. K, Oslo, 1978
  • Professor Reidar Aulie og hans elever, Gall. F 15, Moss, 1978

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1964, s. 185
  • Kunst og Kultur, 1966, s. 181
  • Kunst og Kultur, 1967, s. 184
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 192
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 59
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 123
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 59
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 55
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 193
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 188
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71, s. 45
  • Dagbladet, 02.02.1966, (ill.)
  • Morgenposten, 03.02.1966, (ill.)
  • Bergens Tidende, 18.11.1972, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 23.03.1973
  • Rogalands Avis, 26.11.1974, (ill.)
  • Firdaposten, 04.09.1975
  • Flor, H., i Dagbladet, 19.10.1978
  • Sogn og Fjordane, Oslo, 1980, register s. 540, Bygd og by i Norge