Liv og virksomhet

Observasjon. 1983

Hovig, Arve/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

S.O.S.

Hovig, Arve/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

H. har hele sin utdannelse fra England, hvor han vanket i et avansert internasjonalt miljø. Her hjemme debuterte han med separatutstilling hos Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo i 1971. Foruten tegninger og raderinger viste han her en rekke oljemalerier i stort format. Senere har han også utstilt en del arbeider i gouache. Mest bemerket er H. blitt for sine oljemalerier i ekspressive, ofte sterkt kontrasterende farger. Surrealistiske og symbolske elementer samt en viss tendens til plakateffekt har fått atskillige kritikere til å påpeke innflytelsen fra engelsk modernistisk maleri. Til tross for fellestrekk skiller imidlertid H.s holdning og intensjoner seg fra popkunstnerens; han oppfatter seg primært som samfunnsrefser og vil med bilder som Kaviarmennesket, Amputasjon og Amøbeliv gi en kritisk kommentar til vår stadig mer dirigerte tilværelse.

Familierelasjoner

Sønn av

Gift med

  • Kristin Hoel

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Cardiff College of Art, Cardiff, Wales 1966–67; Leeds College of Art, 1967–70; The Slade University, London 1970–72.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Innheradsstip. 1976; Statens reise- og studiestip. 1978; Th. Fearnleys Minnestip. 1979; Statens 3-årige arbeidsstip. fra 1981; Studieopphold i England 1966–72; studiereiser i de fleste europeiske land, særlig Italia, Frankrike, Tyskland, Nederland, Jugoslavia, Hellas og de skandinaviske land.

Stillinger, medlemskap og verv

Gjestelærer ved Leeds College of Art; Konstskolan Brage, Umeå; Kunstskolen i Trondheim; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn, jury og utst.styre 1975–76; Landsforeningen Norske Malere, utst.utvalget 1979; Oslo Bildende Kunstnere, styret 1978–80; direksjonen for Kunstnernes Hus, Oslo fra 1980.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Arbeideruniversitetet, Strumica, Jugoslavia
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Steinkjer, Skien, Sandefjord, Drammen og Oslo kunstforeninger
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Nord-Trøndelag fylke
  • Västerbotten kommune
  • Umeå Stads Kulturnämd
  • The Slade Found, University of London

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1973-1981
  • Østlandsutst., 1979
  • Østlandsutst., 1981-1982
  • Sweet Street Group, Leeds, 1967
  • Sweet Street Group, Leeds, 1968
  • The Young Contemporaries, Whitworth Art Galleri, Manchester, 1968
  • Fine Arts Festival, Institute Galleri, Leeds, 1969
  • St. John's School, Famagusta, Kypros, 1969
  • Institute Galleri, Leeds, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn i Stavanger, Stavanger Kunstforening, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn Jub. utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1971
  • Stowell of Chelsea, The Mall Galleri, London, 1971
  • London Grafik, Umeå, 1972
  • London Grafik, Skellefteå, 1972
  • London Grafik, Ørnskiøldsvik, 1972
  • London Grafik, Kiruna, 1972
  • Slade Prints, University of London, London, 1972
  • Eduardo Paolozzi's Choice, The Greenwich Theatre Galleri, London, 1972
  • The International Print Biennale, Bradford, 1972
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1974-1980
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1982
  • Romeriksutst., 1975
  • Oslo Bildende Kunstneres medlemsutst., Oslo Kunstforening, 1978
  • Oslo Bildende Kunstneres medlemsutst., Oslo Kunstforening, 1980
  • Ung Generation 79, Hagersten Konstför., Stockholm, 1979
  • Second International Biennale of Humour and Satire in Painting, Gabrovo, Bulgaria, 1979
  • Ansikter, Unge Kunstneres Samfunn, 1979
  • Arbeideruniversitetet, Strumica, Jugoslavia
  • Unge Kunstneres Samfunn 60 års jub.utst., Unge Kunstneres Samfunn, 1981
  • Telemark Vårutst., 1981
  • Landsforeningen Norske Maleres vandreutst., Nord-Trøndelag, 1982

Separatutstillinger

  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1971
  • Unge Kunstneres Samfunn og Bildhörnan, Umeå, Sverige, 1973
  • Moss Kunstgall., 1975
  • Gall. Henrik, Eidsvoll, 1975
  • Steinkjer Kunstforening, 1976
  • Gall. Bi-Z, Kristiansand, 1976
  • Sandefjord Kunstforening, 1977
  • Oslo Kunstforening, 1978
  • Drammens Kunstforening, 1979
  • Gall. 1, Bergen, 1979
  • Gall. HH, Lillehammer, 1979
  • Ibsen-huset, Skien, 1980
  • Christianssands Kunstforening, 1981
  • Gall. Landsforeningen Norske Malere, 1982

Ikke Angitt

  • Christianssands Kunstforening, 1981

Litteratur

  • Verdens Gang, 01.10.1971
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 05.10.1971
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 12.10.1971
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 126
  • Dagbladet, 27.03.1973, (ill.)
  • Aftenposten, 28.03.1973, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 02.04.1973
  • Flor, H., i Dagbladet, 05.04.1973
  • Røed, H., i Arbeiderbladet, 10.04.1973
  • Verdens Gang, 12.04.1973
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 61, 119
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 63
  • Adresseavisen, 13.11.1976, (ill.)
  • Arbeider-Avisa, 15.11.1976, (ill.)
  • Morgenbladet, 28.05.1977
  • Flor, H., i Dagbladet, 14.12.1978, (ill.)
  • Sørensen, G., i Arbeiderbladet, 21.12.1978
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 21.12.1978
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 28.12.1978
  • Kunst, Oslo, 1978, nr. 2, s. 30 (ill.)
  • Lund, E., i Drammens Tidende / Buskeruds Blad, 21.05.1979
  • Gudbrandsdølen/Lillehammer Tilskuer, 04.10.1979
  • Morgenavisen, 26.10.1979, (ill.)
  • Bergens Arbeiderbladet, 26.10.1979, (ill.)
  • Bergens Tidende, 29.10.1979, (ill.)
  • Loge, ø., i Bergens Tidende 5.11.1979
  • Sælen, F., i Morgenavisen, 14.11.1979
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 55
  • Varden, 07.02.1980, (ill.)
  • Telemark Arbeiderbladet, 07.02.1980, (ill.)
  • Telemark Arbeiderbladet, 09.02.1980
  • Reite, A., i Porsgrunns Dagbladet, 09.02.1980
  • Opstad, G., i Fædrelandsvennen, 20.02.1981