Liv og virksomhet

D. fikk en grundig håndverks- og tegneutdannelse. Hans virke som gullsmed strakk seg over en periode på nærmere 70 år. Mesteparten av disse årene ledet han gullsmedfirmaet David-Andersen og hadde dermed liten tid til formgivning. Som leder av firmaet spilte han likevel en avgjørende rolle for dets kunstneriske profil.

Da faren døde i 1901, måtte D. sammen med broren Alfred Andersen overta ledelsen av firmaet. I 1952 overlot han ledelsen til sønnen Ivar David-Andersen. D.s mest markante perioder som formgiver faller derfor før 1901 og etter 1952. Hans svennestykke, en kanne i art nouveau-stil, danner høydepunktet i hans første periode. Det er et av de vakreste arbeider i art nouveau som er laget i Norge, og står fullt på høyde med det som ble laget ute i Europa. I 1950- og -60-årene tegnet D. en rekke gjenstander i et tidstypisk og sikkert Scandinavian design-formspråk. Spesielt vellykket er en enkel og elegant kaffekanne. Så sent som i 1966 fikk D. Merket for god design for en sølv serviettring. Han var da 91 år gammel.

D. har gjort en uvurderlig innsats i en rekke håndverksorganisasjoner. Hans arbeid spesielt for gullsmedfaget kan neppe overvurderes.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Sophia Gott
  • David Andersen, gullsmed

Gift med

  • Helene Sofie Hirschholm Bentzen (1881 - 1966)

Utdannelse

Utdannet som siselør og korpusarbeider på farens verksted; eksamen SHKS 1893; tegneskole i Berlin 1895–96; Kunst- og håndverksskolen i Wien 1896–99; Académie Julian, Paris 1899-1900; svenneprøve og løste borgerbrev 1901.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

San Francisco 1894; Berlin 1895–96, dels elev av tegneskole, dels ansatt ved et siselørverksted; Wien 1896–99, dels elev av Kunst- og håndverksskolen, dels ansatt i gullsmedfirmaet J.C. Klinkosh; Paris 1899–1900.

Stillinger, medlemskap og verv

Leder av firmaet David-Andersen 1901–1952; Formann i styret for Oslo Gullsmedmestres Faggruppe 1908–09; deltok i stiftelsen av Norges Gullsmedforbund i 1907, nestformann 1907–09 og formann 1909–1921; deltok i stiftelsen av Gull-og Sølv-vareleverandørenes Forening i 1911; formann for Sølvvarefabrikantene 1934–39; medlem av Oslo Håndverks- og Industriforenings utstillingsutvalg 1909–27, utvalgets formann og medlem av foreningens styre 1922–27, medlem av foreningens representantskap 1906–45; medlem av styret for Den Norske Fellesforening for Håndverk og Industri fra 1916; medlem av styret i Norges Håndverkerforbund 1919–21; medlem av forstanderskapet, i Håndverkernes Sparebank 1907–45, styremedlem 1920–29, formann i styret 1929–1945; medlem av forstanderskapet for SHKS 1928–32 og av styret for Kunstindustrimuseet i Oslo 1934–49.

Priser, premier og utmerkelser

Det første æresmedlem i Norges Gullsmedforbund 1921; Norges Gullsmedforbunds hederstegn i gull 1925; æresmedlem av Gull- og Sølvvareleverandørenes Forening og Foreningens hederstegn 1951; Oslo Håndverks- og Industriforenings hederstegn 1946; Stathauptmann Ytterborgs ærespris 1950; Kongens fortjenstmedalje 1925; R.1 St. Olavs Orden 1954; Merket for god design 1966.

Litteratur

  • Prytz, E.K., Gullsmedmestre i Oslo i de siste hundre år, Oslo, 1934, s. 143–44, m.fl.
  • David-Andersen 1876–1951, Oslo, 1951, s. 23, s. 148–54. fig. 16
  • Polak, A., Gullsmedkunsten i Norge før og nå, Oslo, 1970, reg.
  • Opstad, J.L., David-Andersen - 100 år i norsk gullsmedkunst, Oslo, 1976, reg.
  • Opstad, J.L., Norsk Art Nouveau, Oslo, 1979, s. 42, (ill.)
  • Gullsmedkunst, 1921, s. 85
  • Gullsmedkunst, 1925, s. 56
  • Gullsmedkunst, 1935, s. 47
  • Gullsmedkunst, 1950, s. 47
  • Gullsmedkunst, 1955, s. 50, s.156
  • Gullsmedkunst, 1961, s. 25
  • Gullsmedkunst, 1965, s. 56–58
  • Gullsmedkunst, 1966, s. 125
  • Gullsmedkunst, 1970, s. 90
  • Gullsmedkunst, 1971, s. 22
  • Bonytt, 1963, s. 263