Liv og virksomhet

Ø. vokste opp i Bergen. Faren var til sjøs mesteparten av tiden. Moren hadde kunstneriske interesser og kom til å bety mye for Ø. I 1904 flyttet familien til Kristiania. Ø. debuterte omtrent samtidig som maler og lyriker. Stemningsinnholdet i hans første dikt, med ensomhet og fremmedfølelse, karakteriserer også hans malerier. Landskapsbilder som Skog og Landskap (begge 1911, Rolf Stenersens Samling, Oslo) er utgangspunkt for en indre opplevelse og formidler en lyrisk stemning. Ø. malte med kraftige penselstrøk i et formspråk som kan minne om Edv. Munch og Ludvig Karsten. Motivkretsen omfatter også stilleben (Stilleben 1912, Rolf Stenersens Samling). Etter hvert konsentrerte han seg mer om lyrikken, men tok malingen opp igjen for fullt i 1958-65. Som kunstkritiker fremhevet Ø. den opprinnelige og sjelfulle kunst på bekostning av den fransk-inspirerte og formeksperimenterende. Hans anmeldelser var ofte ironiske og forårsaket en del polemikker.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Peter Anton Øverland, skipsmaskinist
  • Hanna Hage

Gift med

  • 1940-1945 med Effi Leganger (f. 1940)
  • 1918-1939 med Hildur Arntzen (f. 1918)
  • 1945 med Margrethe Aamot

Utdannelse

Selvlært.

Stillinger, medlemskap og verv

Kunstanmelder i Ukens Revy 1916-17; Verdens Gang 1917-22; Arbeiderbladet 1923-24.

Priser, premier og utmerkelser

Æresmedlem Kunstnerforeningen 1954.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Rolf Stenersens Samling, Oslo (5 malerier)

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1911
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1910
  • Rolf Stenersens samling, Oslo Kunstforening, 1934
  • Rolf Stenersens samling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1936
  • Rolf Stenersens samling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1948
  • Stavanger kunstforeninger, 1937
  • Haugesund kunstforeninger, 1937
  • Oslo Rådhus, 1950-1952

Separatutstillinger

  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1912

Portretter

  • Maleri utført av Henrik Rom (olje 1914) gjengitt i Norske portretter. Forfattere, Oslo 1956, s. 233
  • Byste utført av Wilhelm Rasmussen (gips 1932) gjengitt samme sted s. 234
  • Skulptur utført av d.s. (1932)
  • Byste utført av d.s. (1934)
  • Radering utført av Maria Bricks (1934)
  • Maleri utført av Henrik Lund (Aschehoug Forlag, Oslo) gjengitt samme sted s. 233
  • Tegning utført av Knut Hermod Knutsen (1938)
  • Maleri utført av d.s. (olje 1946) gjengitt samme sted s. 233
  • Tegning utført av Carl Jensen (tusj 1947, Universitetsbiblioteket, Oslo)
  • Litografi utført av Per Palle Storm (1948, Theatercaféen, Oslo) gjengitt samme sted s. 234
  • Tegning utført av Øyvind Sørensen (1949, Aschehoug Forlag, Oslo)
  • Tegning utført av Otto Christensen (1953) gjengitt samme sted s. 235

Eget forfatterskap

  • Edvard Munch, (Kristiania, 1920
  • Christian Krohg, Ord och bild, Stockholm, 1923, s. 353-58
  • se for øvrig Nytt Norsk Forfatterleksikon, Oslo, 1971

Litteratur

  • Hvem er hvem?, Oslo, 1930-1968
  • Vem är vem i Norden, Stockholm, 1941, s. 926
  • Stenstadvold, H., Idékamp og stilskifte i norsk malerkunst 1900-1919, Oslo, 1946, register
  • Houm, P., Norsk litteraturhistorie, Oslo, 1955, bd. 6, s. 67 (ill.)
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, register
  • Schulerud, M., Norsk kunstnerliv, Oslo, 1960, register
  • Askeland, J., Freskoepoken, Studier i profant norsk monumentalmaleri 1918-1950, Oslo, 1965, register
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1972, bd. 19, spalte 1201-02
  • Eggum, A., i katalog Rolf E. Stenersens gave til Oslo by - Akersamlingen, Oslo, 1974, s. 173-76
  • Askeland, J., Norsk malerkunst, Hovedlinjer gjennom 200 år, Oslo, 1981, register
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1981, bd. 12, s. 702-03
  • Norges kulturhistorie, Oslo, 1981, bd. 8, register
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 6, s. 139
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1983, bd. 19, s. 450-76
  • Morgenbladet, 20.11.1910
  • Tidens Tegn, 30.11.1921
  • Dagbladet, 06.12.1921