Liv og virksomhet

S. arbeidet i flere år som illustratør innen ulike bransjer. Et samarbeid med danseren og koreografen Yngve Horn førte til scenografi for Cullbergballetten på Stockholms Opera i 1978, og for Norsk Danse Kompani i 1980. S. arbeider med akryl og olje på lerret og bruker ofte en svært tynn fargeoppløsning. Hans motivkrets har forandret seg fra de naturalistiske komposisjoner med et lite element av surrealisme, til bilder hvor det absurde og uvirkelige får en stadig større plass. Innholder kan veksle mellom det positive og humørfylte, og det angstfylte, nærmest marerittlignende. Hans fargebruk spenner over et like stort felt som hans motiver, fra det lyseste hvite til en mørk og truende koloritt. Drømmen går igjen som tema, likeledes det underbevisste og det okkulte. Han bruker ofte psykologiske symboler i tråd med Sigmund Freud og Salvador Dali. S. har stor sans for detaljer og lar gjennomgående det pertentlig utførte naturalistiske elementet i bildet stå mot en åpen og naken bakgrunn med markert horisont. Hans surrealisme er snarere humoristisk enn grotesk, men han har i flere av sine bilder formidlet en sterk undertone av ensomhet og tomhet. I hans kunst går forbindelseslinjene ikke bare til europeisk surrealisme, men også til amerikansk pop-art.

Utdannelse

Westerdals Reklameskole 1967–69; Statens Kunstakademi, Oslo under Ludvig Eikaas og Halvdan Ljøsne 1975–76.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Adolph Tidemands legat 1975; Ib Schlytters stipend 1980; Statens etableringsstipend 1981; Statens materialstipend 1982. Studieopphold Hundested, Danmark 1977; Stockholm 1978; Halkidiki, Hellas vinteren 1982–83.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Unge Kunstneres Samfunn; Akershus Bildende Kunstneres Forening; Norske Billedkunstneres Fagorganisasjon.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Hundested barneskole, Danmark, malerier (1977)
  • Halden kommunehus, malerier (1979)
  • Statens kontorbygg, Oslo, malerier (1982)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Ribe Amts Kunstfond, Danmark
  • Tistrup samling, Danmark
  • Innkjøpt av Riksgalleriet
  • Norsk Kulturråd
  • Røyken kommune
  • Røyken Kunstforening
  • Akershus fylkeskommune
  • Østfold fylkeskommune
  • Hundested kommune, Danmark
  • Den norske Creditbank
  • Norges Bank

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1974-1976
  • Høstutstillingen, 1979-1981
  • Vårutst., Unge Kunstneres Samfunn, 1976-1981
  • Østlandsutst., 1979-1983
  • Nordisk Kulturuke i Hundested, Danmark, 1976
  • Gall. F 15, Moss, 1981
  • Skövde Kulturhus, Sverige, 1982
  • Gall. Sølvberg, Arendal, 1982

Separatutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfunn, 1976
  • Gall. Cassandra, Drøbak, 1977
  • Gall. Cassandra, Drøbak, 1979
  • Røyken Kunstforening, 1978
  • Ullensaker Kunstforening, Jessheim, 1980
  • Gall. Soon, Son, 1982
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1983
  • Gall. Hrymfaxe, Tistrup, Danmark, 1983

Litteratur

  • A. Breivik, i Verdens Gang, 16.11.1976
  • S. Andersen, i Arbeiderbladet, 09.09.1977, (ill.)
  • K. A. Wildhagen, i Aftenposten, 15.03.1978, (ill.)
  • Østlandets Blad, 19.04.1979, (ill.)
  • S. H. Hvattum, i Vestby Avis, 26.01.1979, (ill.)
  • Eidsvoll Blad, 19.08.1980, (ill.)
  • Østlandets Blad, 12.06.1981, (ill.)
  • Moss Avis, 29.05.1982, (ill.)
  • G. Sagflaat, i Vestby Avis, 10.06.1982, (ill.)
  • Akershus Amtstidende, 27.05.1982, (ill.)
  • P. Christensen, i Moss Avis, 05.06.1982, (ill.)
  • Østlandets Blad, 29.03.1983, (ill.)
  • G. Q. øystå, i Akershus Amtstidende, 10.06.1983, (ill.)
  • K. Bjørnskau, i Aftenposten, 11.06.1983
  • A. Andresen, i Moss Avis, 24.06.1983
  • R. Ovrum, i Farmand, 02.07.1983, (ill.)
  • K. Bjørnskau, i A.-magasinet, 05.11.1983, (ill.)
  • Hrymfaxe, Tistrup, 1983, nr. 3 (ill.)