S. arbeidet i flere år som illustratør innen ulike bransjer. Et samarbeid med danseren og koreografen Yngve Horn førte til scenografi for Cullbergballetten på Stockholms Opera i 1978, og for Norsk Danse Kompani i 1980. S. arbeider med akryl og olje på lerret og bruker ofte en svært tynn fargeoppløsning. Hans motivkrets har forandret seg fra de naturalistiske komposisjoner med et lite element av surrealisme, til bilder hvor det absurde og uvirkelige får en stadig større plass. Innholder kan veksle mellom det positive og humørfylte, og det angstfylte, nærmest marerittlignende. Hans fargebruk spenner over et like stort felt som hans motiver, fra det lyseste hvite til en mørk og truende koloritt. Drømmen går igjen som tema, likeledes det underbevisste og det okkulte. Han bruker ofte psykologiske symboler i tråd med Sigmund Freud og Salvador Dali. S. har stor sans for detaljer og lar gjennomgående det pertentlig utførte naturalistiske elementet i bildet stå mot en åpen og naken bakgrunn med markert horisont. Hans surrealisme er snarere humoristisk enn grotesk, men han har i flere av sine bilder formidlet en sterk undertone av ensomhet og tomhet. I hans kunst går forbindelseslinjene ikke bare til europeisk surrealisme, men også til amerikansk pop-art.