Store norske leksikon

Arne Lindaas

  • grafiker
  • kunsthåndverker
  • designer
  • maler

Liv og virksomhet

Drikkeglass, 1966. Nasjonalmuseet,

. fri

Vinter, rye, 1962. Nasjonalmuseet,

. fri

L. er en uvanlig aktiv og mangfoldig kunstner. Han har vært virksom innen flere kunstgrener, har vært en flittig deltager på utstillinger og har dessuten deltatt i organisatorisk arbeid innen brukskunstbevegelsen. Samme år som han sluttet på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole holdt han separatutstilling med grafikk og ble ansatt som formgiver ved Norsk Glassverk A/S, Magnor. Senere har han holdt separatutstillinger som grafiker, maler, billedhugger i tre og jern og som glassdesigner. Han har tegnet ryemønstre for Sellgren & Co. og har arbeidet med materialer som tinn, tre og ben. I en periode har han vært knyttet til Porsgrunds Porselænsfabrik som designer.

Den allsidighet som har preget hans virksomhet som helhet, har også gjort seg gjeldende innen hver enkelt kunstgren, idet han stadig har eksperimentert med forskjellige teknikker og formuttrykk. Fargeglede og en billedrik og fortellende form er typisk for hans arbeider i alle materialgrupper. Det er først og fremst som formgiver for Norsk Glassverk A/S, Magnor at L. er kjent. Også i dette materialet kommer hans fortellerglede til uttrykk. Han har tegnet skåler for sildeanretninger (1950) formet som stiliserte fisker, karafler formet som griser (1960) og som de hellige tre konger (Helligtrekonger, 1974). Hans tidlige produksjon for glassverket har iblant en gjennomarbeidet stram, nesten asketisk form, f.eks. løvtynne stableglass (1949) og sylinderformete vin/melkeglass med tilhørende karaffel (utstilt i Milano 1957, i produksjon fra 1961). Vanligvis har han hatt en tendens til å benytte tunge og robuste former. L. har ved flere anledninger arbeidet med pressglass, bl.a. i forskjellige plaketter. Serien Havrett (1976) bestående av boller, fat og tallerkner har et presset mønster med motiv hentet fra havbunnen. I den senere tid har han arbeidet med kunstglass med innlagte staver i forskjellige farger og ovale fargeflekker, samt innlagt metallnetting. L.s viktigste arbeid som bildende kunstner er utsmykkingen Edens have (1972) under "lokket" på Arne Garborgs plass, Oslo.

Familierelasjoner

Sønn av

Gift med

  • Kirsten Rollum

Bosatt (pr 1982-1986)

Rømskog.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Ingeborg von Hanno, Jens von der Lippe, Jakob Prytz og hospitant radérklassen 1943–49; praksis ved Den kongelige Porcelainsfabrik, København 1952; Svenska Slöjdföreningens Färgskola, Arild 1955; Svenska Slöjdföreningens kurs Färg och form i hemmiljö, Uddevalla 1957.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Reusch' legat 1950; stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid 1954 og 1962; stipend fra Fondet for svensk-norsk samarbeid 1955; Statens stipend for brukskunstnere 1956; Oslo bys stipend 1963; Statens 3-årige arbeidsstipend 1972–74; Statens garantiinntekt fra 1977; Studiereiser til de nordiske land i 1950-årene; Frankrike og Italia 1951; Spania 1955 og 1959; Hellas 1980; Finland 1981.

Stillinger, medlemskap og verv

Kunstnerisk leder ved Norsk Glassverk A/S, Magnor 1949–51, periodevis tilknyttet samme sted fra 1960; designer Porsgrunds Porselænsfabrik en kort tid fra 1952; redaksjonsmedlem Bonytt 1957–60; tegnelærer Statens kvinnelige industriskole, Oslo 1957; vikar keramikklinjen Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1957–58; kunstnerisk leder ved etableringen av PLUS, Fredrikstad 1958; styreformann Foreningen Brukskunst 1958-59; tegnelærer Østfold kvinnelige husflidsskole 1965–69; jurymedlem Concorso Internazionale Ceramica d'Arte, Faenza 1968; jurymedlem Norsk Designsentrum 1968–70; medlem Norsk kulturråds Folkekunstutvalg 1973–76; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Foreningen Norske Grafikere, styremedlem 1951–60; medlem Unge Kunstneres Samfunn; Norske kunsthåndverkere; Østfold Bildende Kunstnere.

Priser, premier og utmerkelser

Diplôme d'honneur Triennalen i Milano 1954 og 1957; Morgenbladets ærespris i souvenirkonkurranse 1956; 6 stk. 1. premier og 2 stk. 2. premier i A/S Sellgren & Co. ryekonkurranse 1958; Norsk Designsentrums Merke for god design 1965, -69, -70; Jakob-prisen 1966; Souvenirprisen fra Rådet for Glass, Porselen og Flint 1967 og 1974; 1. premie i Oslo kommunes konkurranse om utsmykking av Arne Garborgs plass 1972; premiert i konkurransen om utsmykking av 22 Oslo-skoler 1976; premiert i konkurranse Skulptur i lekemiljø 1977.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Magnor ungdomslokale (1971)
  • Esso Motorhotell, Stavanger (1972)
  • Arne Garborgs plass, Oslo (1972)
  • Innherred sykehus, Levanger (1974)
  • Lysejordet skole, Oslo (1978)
  • Halden postkontor (1979)
  • Brannfjell skole, Oslo (1981)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Norsk skogbruksmuseum, Elverum
  • Den kongelige Porcelainsfabriks samling, København
  • Oregon State University, USA
  • The Virginia Museum of Fine Arts, Richmond, USA
  • Smålands museum, Växjö
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • Riksgalleriet
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Ringerike Kunstforening

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1946-1951
  • Høstutstillingen, 1954-1956
  • Høstutstillingen, 1960
  • Høstutstillingen, 1963
  • Høstutstillingen, 1974
  • Høstutstillingen, 1978
  • Foreningen Brukskunsts høstmønstringer, Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Triennalen i Milano, 1954
  • Triennalen i Milano, 1957
  • Triennalen i Milano, 1960
  • Triennalen i Milano, 1973
  • Maihaugen, 1967
  • Maihaugen, 1969
  • Maihaugen, 1974
  • Maihaugen, 1977
  • Norsk kunsthåndverk, 1975
  • Norsk kunsthåndverk, 1977
  • Nordisk utstilling, København, 1949
  • Vi drar ut, vandreutstilling Sverige, 1951
  • Vi drar ut, vandreutstillingDanmark, 1951
  • Norsk brukskunst, Göteborg, 1951
  • Norsk brukskunst, København, 1951
  • Nordisk grafikk, Oslo, 1954
  • Nordisk grafikk, Stavanger, 1954
  • Nordisk grafikk, Trondheim, 1954
  • Nordisk fargegrafikk, Helsinki, 1954
  • Ni unges vårutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1954
  • Design in Scandinavia, vandreutstilling USA, 1954-1957
  • Design in Scandinavia, vandreutstilling Canada, 1954-1957
  • Biennalen i São Paulo, 1955
  • H 55 Nordisk brukskunst, Helsingborg, 1955
  • Biennalen i Cincinnati, USA, 1956
  • Nordisk Grafikkunion, København, 1956
  • Norweska grafika, Ljubljana, 1956
  • La gravure norvégienne contemporaine, Frankrike, 1956
  • Nordisk utstilling, Göteborg, 1957
  • Nordisk utstilling, Tyskland, 1958
  • Formes Scandinaves, Paris, 1958
  • Contemporary Prints from Norway, Oregon, 1958
  • Norsk brukskunst, vandreutstilling Sverige, 1958-1959
  • A/S Sellgren & Co., utstilling av premierte ryer, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1961
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Norwegische Webkunst, Münster, 1967
  • Norsk tekstil nå, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1971
  • Norsk tekstil nå, Vestlandske Kunstindustrimuseum, 1971
  • Norsk tekstil nå, Bergen, 1971
  • Norsk tekstil nå, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, 1972
  • Norsk tekstil nå, Trondheim, 1972
  • Tapisseries norvégiennes de l'art nouveau à nos jours, Paris, 1971
  • Tapisseries norvégiennes de l'art nouveau à nos jours, Tyskland, 1971
  • Norwegian craftsmen today, London, 1973
  • Nordisk glass, Tel Aviv, 1974
  • Nordisk glas 78, Växjö, Sverige, 1978
  • Nordisk glass 79, Gall. F 15, Moss, 1979
  • Nordisk glas 81, Helsinki, 1981

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1949
  • Drammens Kunstforening, 1952
  • Skiens Kunstforening, 1955
  • Oslo Kunstforening, 1957
  • Fredrikstad Kunstforening, 1959
  • Kongsberg Kunstforening, 1963
  • Larvik Kunstforening, 1964
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1966
  • Gall. Per, Oslo, 1966
  • Ringerike Kunstforening Hønefoss, 1966
  • Gall. 12 B, Fredrikstad, 1972
  • Brukskunstsenteret, Basarhallene, Oslo, 1974
  • Halden Kunstforening, 1974
  • Tendenser 74, Gall. F 15, Moss, (glass)
  • Brukskunstsenteret, Basarhallene, Oslo, 1974
  • Gall. Norske grafikere, Oslo, 1974
  • Skogbruksmuseum Elverum, 1976
  • Seljord Kunstforening, 1976
  • Biblioteket, Mysen, 1976
  • Rådhuset, Bjørkelangen, 1976
  • Sandemskolen, Rømskog, 1977
  • Hurum Kunstlag, Sætre rådhus, 1978
  • Skogbruksmuseum, Elverum, 1978
  • Brukskunstsenteret, Basarhallene, Oslo, 1980
  • Gall. Sigvat Skald, Sarpsborg, 1981
  • Aurskog kunstforening, 1981
  • Høland Kunstforening, 1981

Litteratur

  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 312
  • Aars, F., Arts and crafts. Industrial design in Norway, Oslo, 1953, s. 16, 23 (ill.)
  • Norwegian printmakers, Oslo, 1954, s. 41 (ill.)
  • Norske grafikere, Oslo, 1956, s. 54 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 159–60, 166 (ill.)
  • Aars, F., Norwegian arts and crafts. Industrial design, Oslo, 1957, s. 17, 18, 19, 76 (ill.)
  • Refsum, T., Arne Lindaas, Bonytt, 1957, hefte 8 s. 157–59 (ill.)
  • Clayhills, H., 33 brukskunstnere, Oslo, 1960, s. 44 (ill.)
  • Zahle, E., Brukskunst i hjemmet. Kunsthåndverk og kunstindustri i Norden, Oslo, 1961, s. 283–84 (ill.)
  • Remlov, A., Håndverk og design i glass på Magnor, Bonytt, 1961, hefte 9 s. 213–16 (ill.)
  • Bøe, A. (Red.), Norsk/norwegian industrial design, Oslo, 1963, register s. 327
  • Norsk brukskunst, årbok Landsforbundet Norsk Brukskunst, Oslo, 1964, s. 33 (ill.)
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 71 (ill.)
  • Allsidig glasskunstner i søkelyset, Glassposten, 1966, nr. 10, s. 214–15
  • Aas, A. L., Brukskunstneren Arne Lindaas, Bonytt, 1967, hefte 1 s. 16–17
  • Bøe, A., Porsgrunds Porselænsfabrik, Oslo, 1967, register s. 328
  • Norsk kunsthåndverk. Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-årsjubileet 1968, Oslo, 1968, s. 101 (ill.)
  • Vance, B., i Nye Bonytt, 1975, hefte 10 s. 14–17 (ill.)
  • Glassposten, 1974, nr. 10, s. 174–75
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 276
  • Borg bispedømme, 1979, årbok
  • Nordenfjeldske kunstindustrimuseum. Nåtidsavdelingen. Utvalgte innkjøp 1946–79, Trondheim, 1980, (ill.)
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 621
  • Kunsten idag, 1947, hefte 4 s. 50 (ill.)
  • Michelet, J. F., i Morgenbladet, 10.09.1949, (ill.)
  • Morgenposten, 03.09.1949, (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 09.09.1949
  • Bergens Tidende, 01.11.1949, (ill.)
  • Bonytt, 1950, s. 212-14, 215
  • Bonytt, 1951, s. 89
  • Bonytt, 1952, s. 173, 175
  • Bonytt, 1953, s. 197
  • Bonytt, 1955, s. 202, 214–15, 217
  • Bonytt, 1956, s. 233
  • Bonytt, 1957, s. 97, 102, 104–05, 111, 157–59, 225, 245
  • Bonytt, 1959, s. 66, 209, 211
  • Bonytt, 1960, s. 161, 162, 195, 197, 200–01
  • Bonytt, 1962, s. 239
  • Bonytt, 1963, s. 201, 223, 277, 291
  • Bonytt, 1965, s. 52
  • Bonytt, 1966, s. 20
  • Bonytt, 1967, s. 207
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 20.03.1957
  • Refsum, T., i Aftenposten, 20.10.1966, (ill.)
  • Sundbye, K., i Dagbladet, 22.10.1966
  • Morgenposten, 10.10.1966, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 19.10.1966
  • Nye Bonytt, 1968, nr. 7 s. 3, nr. 8–9 s. 29 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1969, nr. 9 s. 15 (ill.)
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 27.10.1971
  • Hjelde, G., i Dagbladet, 27.10.1971
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 221
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 126
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 58, 117
  • Dagbladet, 26.03.1974, (ill.)
  • Broch,, i Morgenbladet, 27.03.1974, (ill.)