Liv og virksomhet

Allerede med Drøbakfiskeren fra 1952 hadde G. funnet sin personlige form for abstrahering og bruk av proporsjoner. Senere har han utfoldet sin robuste og frodige fabuleringsevne i stor variasjonsbredde både i motivvalg og teknikk. De første store separatmønstringer i 1965 viste skulpturer i tre, stein og metaller. Den heraldiske Løven Markus med de smilende menneskelige trekk var i forgylt polyester. G.s formspråk varierer fra abstraksjon og halvnaturalisme til figurativt og nonfigurativt. I 1950-60-årenes steinskulpturer smelter figurer og gjenstander sammen i kompakt humørfylt energi, som i Diogenes i tønna (1952, Nasjonalgalleriet, Oslo). Jernskulpturene går fra rene abstraksjoner til stiliserte figurer, mens bronseskulpturene ofte låner formen fra hans grovt tiløksede og tjærebredde treskulpturer. G.s fortellerglede og materialfølelse kommer kanskje best til uttrykk i disse treskulpturene. I figurer som Noah planter vinstokken fører han tradisjonen i norsk treskulptur videre fra Dagfinn Werenskiold. Den barokke Havets moder (1953) og nonfigurative Bryggepælfantasi (1965) og Romanse for spett og motorsag (1978) er livskraftige komponenter innen samme tradisjon. G. benytter valget av proporsjoner og overdrivelser til å gi figurene en rytmisk helhet samtidig som han med dette betoner historien han ønsker å fortelle. I Seilende havfrue med flagg og vimpler (1978) er fruen selv sjøsatt med seil og mast fra spinkle skuldre. G. har latt seg inspirere av norrøn mytologi, eventyr og viser, men også av sine reiser i fremmede kulturer. Forbildenes disiplinerte mønstre forvandles hos ham til ekspressiv kraft og bevegelse som i Fenrisulven vil bryte seg løs (1977), eller til en ornamental gjennomhullet flatestil som i det store kobberrelieffet Kogg-fantasi (1978, M/S Island Venture).

Fra 1970-årene har G. arbeidet mest med bronse, til dels i stort format med utsmykningsoppdrag. Uttrykket kan her bli så forskjellig som fra den polykrome gruppen av muntre musikanter i Skolemusikken (1970) til den rustikke og eventyrlige Tor fisker Midgardsormen (1977).

Familierelasjoner

Sønn av

  • Andreas Gunnerud
  • Marie Vinje

Gift med

  • Kirsten Birgitte Christensen Røed

Bosatt (pr 1982-1986)

Røed ved Arendal.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1947-50; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Palle Storm 1951-54.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Schäffers legat 1954; Røwdes legat 1955; Statens Kunstfond 1957; Conrad Mohrs stipend 1960; Hans Evensens legat 1963; Statens 3-årige arbeidsstipend 1964; Statens garantiinntekt fra 1977; Studiereiser i Europa, Israel og Tunis, Kenya, Uganda og Tanzania.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Norsk Billedhuggerforening, styremedlem 1962, viseformann 1963, varamann til styret 1964; medlem av Bildende Sørlandskunstnere og Bildende Kunstneres Forening Bergen, formann 1972.

Priser, premier og utmerkelser

Premiert i konkurransen om Nasjonalmonument over krigens ofre, Akershus festning 1958; 3. premie Fiskerimonumentet i Ålesund 1960; innkjøpt i konkurransen om småskulptur til Landslaget Kunst i Skolen 1970; Aust-Agder fylkes kulturpris 1975; 1. premie i idékonkurranse om utsmykning av Tveita senter, Oslo 1975; premiert i Norsk kulturrådkonkurransen "Skulptur i lekemiljø" 1977; premiert i konkurransen om forslag til ny utforming av T-banenedganger i Øvre Slottsgt. og på Egertorget, Oslo (Chr. Grosch-stiftelsen) 1977; premiert i konkurransen om skulptural utsmykning av plassen foran Oslo Konserthus 1978.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Niels Carlsen-monument, Drøbak (1952)
  • Drøbakfisker, Drøbak (1952, stein)
  • Smeden, Horten yrkesskole (1953)
  • Krusifiks, Nedre Eiker kirke (1953)
  • Krusifiks, Molde kirke (1958)
  • Scootergruppe, Halden (1960, stein)
  • Urfisk, Den norske ambassade, Washington og Selvaagbygg, Gaustad (1960, stein)
  • Smeden, Haugesund (1963)
  • Pygmalion, Bergen Universitet (1963)
  • Jerikos murer, Bredtvedt skole, Oslo (1965)
  • Moses slår vann av klippen, Rikshospitalet (1965)
  • Pan, Norges Handelshøyskole, Bergen (1965)
  • Jerikos murer, Nord-Odal (1966)
  • Spiller for sol og vind, Fyllingsdalen, Bergen (1967)
  • Kong Christian VII, Norges Brannkasse (1967)
  • Ikaros, Finnfjordbotten gymnas (1968, bronse)
  • Krokodille, Hersleb skole, Oslo (1968)
  • Skolemusikken, St. Hanshaugen, Oslo (1970, bronse)
  • Himmelhesten, Tonsenhagen skole, Oslo (1970, bronse)
  • Fiskeren og havfruen, Byparken i Bergen (1971, bronse)
  • Hoppetassene, Slettebakken skole, Bergen (1972)
  • Kogg-fantasi, M/S Island Venture (1973, bronse)
  • Midgardsormen, M/S Royal Viking Sea (1973, tre)
  • Byen, Bergen Universitet (1974, betong)
  • Krusifiks m.m., Arendal krematorium (1975)
  • Spiller for sol og vind, Jeløya, Moss (1976)
  • Spill og dans, Oppegård skole, Oslo (1976, bronse)
  • Colombi egg, Den norske ambassade, Helsinki (1976)
  • Gerd og Frøy, Aker sykehus (1977)
  • Frigjøring, Økern aldershjem, Oslo (1977)
  • Tor fisker Midgardsormen, Tveita, Oslo (1977, bronse)
  • Fenrisulven vil bryte seg løs, Notodden lærerskole, Rogaland distriktshøyskole, Stavanger og Den norske ambassade, Tokyo (1977, bronse)
  • Seilende havfrue med flagg og vimpler I, fontene Vesta-Hygea, Fyllingsdalen, Bergen (1978, bronse)
  • Løven Markus, Norges Bank, Kristiansand (1978)
  • Romanse for spett og motorsag, Bergen Universitet (1978, tre)
  • Vettløysa, Tveita sentrum, Oslo (1978, bronse)
  • Seilende havfrue med flagg og vimpler II, Kvinnherad skole (bronse)
  • Guden Ull, Ullensaker rådhus (1978)
  • Den lille seiler, Arendal (1979, bronse)
  • I solgangsbris, Askøy skole (1979, bronse)
  • Seilende amorin, Kopervik skole (1979, bronse)
  • I arken var det mange dyr, Hovseter skole, Oslo (1980, bronse)
  • Christian 4, Kristiansand (1980, bronse)
  • Drøbakfiskeren, Politihuset, Oslo (1980, bronse)
  • Den blå fuglen, Bærum kommune (1980, bronse)
  • Arken, Svarttjern skole, Oslo (1980, bronse)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Stavanger Faste Galleri
  • Bergen Billedgalleriog
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1953
  • Høstutstillingen, Oslo, 1955-1958
  • Høstutstillingen, Oslo, 1961-1964
  • Høstutstillingen, Oslo, 1966-1974
  • Høstutstillingen, Oslo, 1977-1978
  • Vestl.utst., 1971-1973
  • Vestl.utst., 1980
  • Sørl.utst., 1976
  • Nordisk utst., Ateneum, Helsinki, 1963
  • 3. Biennale de Paris, 1963
  • USA, 1969-1970
  • Universitetsutsmykkerne, Bergen Billedgalleris Festspillutst., 1970
  • 14 norske skulptører, Stockholm, 1970
  • 10 norske kunstnere, Antwerpen, 1970
  • Ten Norwegian Artists, Liverpool, 1971
  • Norsk utst., Liljevalchs, 1972
  • Gavnø slot, Danmark, 1972
  • Norsk Billedhuggerforenings 25-årsjubileumsutst., Gall. F 15, Moss, 1972
  • Nordisk grafikk og småskulptur, København og Reykjavik, 1974
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1975
  • Skandinavisk skulpturbiennale, Middelheim, Antwerpen, 1979
  • Nordisk skulpturbiennale, Drammen, 1980
  • Norsk Billedhuggerforenings skulpturkontor, 1972

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1965
  • Bergens Kunstforening, 1965
  • Tromsø museum, 1965
  • Notodden, 1965
  • Rjukan, 1965
  • Harstad, 1965
  • 10. Biennale, São Paulo, 1969, (også vist i en rekke europeiske land)
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973
  • Bergens Kunstforening, 1973
  • Stavanger Kunstforening, 1973
  • Grimstad Kunstforening, 1974
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
  • Torvalmenningen i Bergen, 1978, under Festspillene
  • Sandefjord Kunstforening, 1980
  • Arendal Kunstforening, 1980
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1980

Gruppeutstillinger

  • Sønderjyllands Kunstmuseum, 1975

Litteratur

  • Bonytt, 1953, s. 212, 213 (ill.)
  • Akershus Amtstidende, 27.10.1961
  • Bonytt, 1962, s. 256
  • Durban, A., i Morgenposten, 03.05.1965
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 03.05.1965
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 03.05.1965, (ill.)
  • Vårt Land, 06.05.1965
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 06.05.1965
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 06.05.1965
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 10.05.1965
  • Malmanger, M., i Dagbladet, 29.05.1965
  • Røed, F., i Kunsten idag, Oslo, 1965, hefte 74, s. 20-41 (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910-1967, Oslo, 1971, s. 86, 203
  • Knudsen, P.Chr., i Verdens Gang, 23.05.1968, (ill.)
  • Døhlen, A., i Kunst og Kunstnere, 1969, nr. 1, s. 23-25 (ill.)
  • Parmann, ø., Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 299-302 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 50, 63
  • Storås, R., i Bergens Tidende, 23.05.1970
  • Kunsten idag, Oslo, 1971, hefte 98, s. 48 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 52, 67
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 116
  • Kunsten idag, Oslo, 1973, hefte 104, s. 8, 38 (ill.)
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 15.05.1973
  • Remfeldt, P., i Stavanger Aftenblad, 08.10.1973
  • Riis H., i Rogalands Avis, 12.10.1973
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 21.11.1973
  • Flor, H., i Dagbladet, 21.11.1973
  • Dæhlin, E.O., i Arbeiderbladet, 21.11.1973
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 23.11.1973
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 23.11.1973
  • Hofseth, D., i Morgenbladet, 27.11.1973
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 03.12.1973
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 125 (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 02.08.1974
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 06.03.1975
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 62
  • Hordaland og Bergen, Oslo, 1976, register s. 563, Bygd og by i Norge
  • Agder, 1977, s. 266, Bygd og by i Norge
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 165
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 176, 177 (ill.)
  • Krog, K., i Verdens Gang, 31.05.1978
  • Storås, R., i Bergens Tidende, 01.06.1978, (ill.)
  • Flor, H., i Bergens Tidende., 14.06.1978
  • Johansen, O., i Fædrelandsvennen, 15.12.1979, (ill.)
  • Gundersen, P., i Sørlandet, 02.02.1980
  • Haslestad, I., i Agderposten, 09.08.1980
  • Hougen, P., i Agderposten, 16.08.1980