Liv og virksomhet

Georg Jacobsen fikk stor betydning for B.s første tid som kunstner. På sin føste separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1945 uttalte han til Verdens Gang (21.11.) at studiet hos Jacobsen var en "innføring i maleriets problemer", han fant lærerens komposisjonsprinsipper nyttige. B. legger vekt på at Georg Jacobsen underviste i noe annet enn aktmaleriet, som var den vanlige undervisningsform, "men stilte elevene overfor friere og personligere motiver - på den måten oppnådde elevene en allsidig sikkerhet".

I samme intervju sier B. at Georg Jacobsens "system" var en stor kontrollhjelp "for dekorative oppgaver"; det er ingen tilfeldighet at flere Jacobsen-elever har gjort en innsats på dette området. Allerede i 1938 utførte B. en stor dekorasjon i tempera for Oslo Byes Vel på utstillingen Vi Kan. Til å hjelpe seg hadde han Rolf Syrdal og Alf Gabriel Hartmann. Utsmykningen hadde som motiv byen Oslo og var på 7 x 17 m. I 1945 vant han 2. premie med sitt store bilde Frokost i Unge Kunstneres Samfunns konkurranse om en figurkomposisjon. Han har malt en 100 m2 veggutsmykning i Aurdal Kapell i kaseintempera på gipsgrunn med Alf-Jørgen Aas' og Gösta Munstherhjelms assistanse i 1939–1940. B. har også tegnet kartonger til flere billedtepper, bl.a. til Odda rådhus.

Bildene på B.s første separatutstilling i 1945 bar preg av Jacobsens geometriske komposisjonsmåte. Kritikerne reagerte på skolens blonde koloritt og kunstnerens "penselflotthet".

B. distanserte seg imidlertid snart fra denne malemåten og utviklet et non-figurativt maleri på slutten av 1950-tallet. Fargekonstellasjoner og deres virkninger har alltid opptatt B., og forklarer hans kunstneriske utvikling. Kolorister som Ludvig Karsten og Niels Larsen-Stevns har virket inspirerende på ham, likeledes Jacques Villon, Maurice Estève og Jean Bazaine.

B. karakteriseres gjerne som naturlyriker. Men selv om maleriet har sitt utgangspunkt i et sett motiver, er det de rent formale problemer som står i fokus for hans selvkritiske arbeid. Bildene ligger i et kubistisk grenseland; billedflaten spaltes opp i krystallinske strukturer. Paletten er rik på farge- og valørnyanser, varmt gult mot kjølig rosa og fiolett er en foretrukket fargesammensetning.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Mons Breidvik, grafiker
  • Anna Heradsveit, billedvever

Gift med

  • Oslo, 1950 med Liv Englert

Utdannelse

The National Academy of Design, New York 1931–1933; privatkorrektur hos Jean Heiberg 1934; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold, Jean Heiberg og Georg Jacobsen 1935–1938.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens 3-årige arbeidsstipend 1945–47; Studieopphold i USA 1929–1933; Sverige og Danmark 1934; Frankrike og Nederland 1935; Sveits 1948–1949; Italia 1949 og 1956.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer ved Rudolf Steinerskolen i Oslo fra 1946; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; medlem Den faste Jury 1972; medlem Unge Kunstneres Samfunn.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Aurdal kapell, (veggmaleri, 1939–40)
  • Odda rådhus (billedtepper)
  • Riksgalleriet
  • Christiansand og Mandals Faste Galleri

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1945
  • Bergen Kunstforening, 1946
  • Haugesund Kunstforening, 1946
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Trondhjem Kunstforening, 1961
  • Kunstnernes Hus, 1961

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1934
  • Høstutstillingen, Oslo, 1937-1938
  • Høstutstillingen, Oslo, 1946
  • Høstutstillingen, Oslo, 1955-1959
  • Høstutstillingen, Oslo, 1963-1967
  • Høstutstillingen, Oslo, 1970
  • Høstutstillingen, Oslo, 1972
  • Sørlandsutstillingen, 1969-1970
  • Sørlandsutstillingen, 1973
  • Vestlandsutstillingen, 1960
  • Vestlandsutstillingen, 1962-1963
  • Vestlandsutstillingen, 1966
  • Vestlandsutstillingen, 1970
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1939
  • Konsthallen, Göteborg, 1947
  • Den Officielle Norske Kunstudstilling, København, 1947
  • Australia, 1968
  • København, 1969

Litteratur

  • Aulie, R., i Arbeiderbladet, 21.11.1939
  • Gauguin, P., i Tidens Tegn, 17.11.1939
  • Willoch, S., i Aftenposten, 20.11.1939
  • Ingebretsen, E., i Kunst og Kultur, 1940, s. 70–71
  • Verdens Gang, 21.11.1945
  • Dagbladet, 20.11.1945
  • Gran, H., i Aftenposten, 08.12.1945
  • Willoch, S., i Morgenbladet, 04.12.1945
  • Glambek, K., i Bergens Tidende, 01.03.1946
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderblad, 02.03.1946
  • Hjern, K., i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, 01.03.1947
  • Idelius, B., i Morgonposten, 06.03.1947
  • Karling, S., i Göteborgsposten, 10.03.1947
  • Stubelius, A., i Arbetartidningen, 05.03.1947
  • Kunst og Kultur, 1950, s. 39–52
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, s. 298
  • Morgenbladet, 16.09.1961
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 27.09.1961
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 26.09.1961
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 21.09.1961
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 21.09.1961
  • Refsum, T., i Vårt Land, 21.09.1961
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 30.01.1965