maler

Arne Breidvik

Faktaboks

Arne Breidvik
Født
2. mars 1914, Hardanger
Død
25. september 2000, Oslo

Georg Jacobsen fikk stor betydning for B.s første tid som kunstner. På sin føste separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1945 uttalte han til Verdens Gang (21.11.) at studiet hos Jacobsen var en "innføring i maleriets problemer", han fant lærerens komposisjonsprinsipper nyttige. B. legger vekt på at Georg Jacobsen underviste i noe annet enn aktmaleriet, som var den vanlige undervisningsform, "men stilte elevene overfor friere og personligere motiver - på den måten oppnådde elevene en allsidig sikkerhet".

I samme intervju sier B. at Georg Jacobsens "system" var en stor kontrollhjelp "for dekorative oppgaver"; det er ingen tilfeldighet at flere Jacobsen-elever har gjort en innsats på dette området. Allerede i 1938 utførte B. en stor dekorasjon i tempera for Oslo Byes Vel på utstillingen Vi Kan. Til å hjelpe seg hadde han Rolf Syrdal og Alf Gabriel Hartmann. Utsmykningen hadde som motiv byen Oslo og var på 7 x 17 m. I 1945 vant han 2. premie med sitt store bilde Frokost i Unge Kunstneres Samfunns konkurranse om en figurkomposisjon. Han har malt en 100 m2 veggutsmykning i Aurdal Kapell i kaseintempera på gipsgrunn med Alf-Jørgen Aas' og Gösta Munstherhjelms assistanse i 1939–1940. B. har også tegnet kartonger til flere billedtepper, bl.a. til Odda rådhus.

Bildene på B.s første separatutstilling i 1945 bar preg av Jacobsens geometriske komposisjonsmåte. Kritikerne reagerte på skolens blonde koloritt og kunstnerens "penselflotthet".

B. distanserte seg imidlertid snart fra denne malemåten og utviklet et non-figurativt maleri på slutten av 1950-tallet. Fargekonstellasjoner og deres virkninger har alltid opptatt B., og forklarer hans kunstneriske utvikling. Kolorister som Ludvig Karsten og Niels Larsen-Stevns har virket inspirerende på ham, likeledes Jacques Villon, Maurice Estève og Jean Bazaine.

B. karakteriseres gjerne som naturlyriker. Men selv om maleriet har sitt utgangspunkt i et sett motiver, er det de rent formale problemer som står i fokus for hans selvkritiske arbeid. Bildene ligger i et kubistisk grenseland; billedflaten spaltes opp i krystallinske strukturer. Paletten er rik på farge- og valørnyanser, varmt gult mot kjølig rosa og fiolett er en foretrukket fargesammensetning.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Mons Breidvik, grafiker
  • Anna Heradsveit, billedvever

Gift med

  • Oslo, 1950 med Liv Englert

Utdannelse

  • The National Academy of Design, New York 1931–1933
  • privatkorrektur hos Jean Heiberg 1934
  • Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold, Jean Heiberg og Georg Jacobsen 1935–1938

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Statens 3-årige arbeidsstipend 1945–47
  • Studieopphold i USA 1929–1933
  • Sverige og Danmark 1934
  • Frankrike og Nederland 1935
  • Sveits 1948–1949
  • Italia 1949 og 1956

Stillinger, medlemskap og verv

  • Lærer ved Rudolf Steinerskolen i Oslo fra 1946
  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
  • medlem Den faste Jury 1972
  • medlem Unge Kunstneres Samfunn

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Aurdal kapell, (veggmaleri, 1939–40)
  • Odda rådhus (billedtepper)
  • Riksgalleriet
  • Christiansand og Mandals Faste Galleri

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1945
  • Bergen Kunstforening, 1946
  • Haugesund Kunstforening, 1946
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Trondhjem Kunstforening, 1961
  • Kunstnernes Hus, 1961

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1934
  • Høstutstillingen, Oslo, 1937-1938
  • Høstutstillingen, Oslo, 1946
  • Høstutstillingen, Oslo, 1955-1959
  • Høstutstillingen, Oslo, 1963-1967
  • Høstutstillingen, Oslo, 1970
  • Høstutstillingen, Oslo, 1972
  • Sørlandsutstillingen, 1969-1970
  • Sørlandsutstillingen, 1973
  • Vestlandsutstillingen, 1960
  • Vestlandsutstillingen, 1962-1963
  • Vestlandsutstillingen, 1966
  • Vestlandsutstillingen, 1970
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1939
  • Konsthallen, Göteborg, 1947
  • Den Officielle Norske Kunstudstilling, København, 1947
  • Australia, 1968
  • København, 1969

Litteratur

  • Aulie, R., i Arbeiderbladet, 21.11.1939
  • Gauguin, P., i Tidens Tegn, 17.11.1939
  • Willoch, S., i Aftenposten, 20.11.1939
  • Ingebretsen, E., i Kunst og Kultur, 1940, s. 70–71
  • Verdens Gang, 21.11.1945
  • Dagbladet, 20.11.1945
  • Gran, H., i Aftenposten, 08.12.1945
  • Willoch, S., i Morgenbladet, 04.12.1945
  • Glambek, K., i Bergens Tidende, 01.03.1946
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderblad, 02.03.1946
  • Hjern, K., i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, 01.03.1947
  • Idelius, B., i Morgonposten, 06.03.1947
  • Karling, S., i Göteborgsposten, 10.03.1947
  • Stubelius, A., i Arbetartidningen, 05.03.1947
  • Kunst og Kultur, 1950, s. 39–52
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, s. 298
  • Morgenbladet, 16.09.1961
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 27.09.1961
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 26.09.1961
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 21.09.1961
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 21.09.1961
  • Refsum, T., i Vårt Land, 21.09.1961
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 30.01.1965