Liv og virksomhet

Arnejon, drikkeglass, 1960. Nasjonalmuseet,

. fri

Medina, vase, 1987. Nasjonalmuseet,

Jutrem, Arne Jon/BONO. Begrenset gjenbruk

Fra 1950 til 1967 arbeidet J. med stor allsidighet både med fri og anvendt kunst. Han var en av våre første designere innen elektronisk industri og tegnet komfyrer, kjøleskap og panelovner for National Industri. Han arbeidet også i disse årene med en rekke forskjellige former for serieproduksjon av møbler, tapeter, tekstiler og tinnvarer, samtidig som han tegnet frimerker, plakater, kataloger og bokutstyr. Det var imidlertid som designer av glass at J. skapte seg et navn blant de fremste i vårt land i etterkrigstiden. I årene 1950-62 hadde han tilknytning til Hadelands Glassverk, der han tegnet både serviser for seriefremstilling og kunstglass. Sammen med Willy Johansson og Hermann Bongard og i nært samarbeid med glassblåserne, eksperimenterte han med nye teknikker. Dette resulterte i en rekke mindre serier av interessante kunstglass, som fremdeles står som høydepunkter innen moderne norsk glass. J. fikk her anledning til å utfolde sine evner som form- og fargekunstner med sans for glassets grafiske muligheter. Hans arbeider fra denne periode peker fremover mot 60- og 70-årenes rike mangfoldighet når det gjelder studioglass. Trangen til eksperimenter og større kunstnerisk frihet førte J. for en kortere tid til Holmegaard Glasværk i Danmark, der han arbeidet som freelance designer i årene 1962-64. I 1967 utførte J. glass-skulpturer ved Plus glasshytte i Fredrikstad, bl.a. til Verdensutstillingen i Montreal. Til samme utstilling tegnet han også sammen med Tormod Alnæs en møbelgruppe i stål, glass og akryl. I 1967 valgte J. å innskrenke sin allsidige virksomhet for helt å konsentrere seg om billedkunsten med hovedvekt på maleriet. Som fri kunstner har J. med utgangspunkt i Légers konstruktivisme utviklet sitt maleri mot større frodighet i form og farge. Det er et ekspressivt, nonfigurativt formspråk som søker bevegelse fremfor det statiske, mangetydighet fremfor det absolutte. Vekst er et gjennomgangsmotiv, ofte uttrykt i kalligrafisk eleganse og en rik, stundom voldsom koloritt. De fire årstider (1980) i vestibylen på Jevnaker samfunnshus viser karakteristiske trekk ved J. som maler. Bildene på hans utstilling i Oslo i 1982 hadde imidlertid et sterkere figurativt element, med tema omkring lidelse og død. J. har utført en rekke utsmykkingsoppdrag, bl.a. større arbeider i metall, glass og emalje der hans tidligere erfaring som allsidig kunsthåndverker har kommet ham til nytte.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Asbjørn Johansen
  • Lilly Constanse Hansen

Gift med

  • Kari Elnes Hansen

Bosatt (pr 1982-1986)

Jevnaker.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under bl.a. Carl von Hanno, Finn Faaborg og Karl Høgberg 1946-50; elev av Fernand Léger, Paris 1952.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Kong Haakon 7.s stipend 1959; Jansons legat 1959; Oppland fylkes kunstnerstipend 1971 og -80; Statens 3-årige arbeidsstipend 1967-69; Flere langvarige studieopphold i Paris 1968-72; Studiereiser i Europa, USA og Mexico.

Stillinger, medlemskap og verv

Designer Hadelands Glassverk 1950-61; kunstkritiker i Stavanger Aftenblad 1966-74; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Foreningen Norske Grafikere; Landsforeningen Norske Malere; styremedlem Landsforbundet Norsk Brukskunst 1957-67; Deltok i stiftelsen av Norske Brukskunstnere i 1963, styreformann 1963-66; Styremedlem Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1965-67, styreformann 1967-70; Medlem av Norsk Designcenters råd 1964-71.

Priser, premier og utmerkelser

Gullmedalje Triennalen i Milano 1954; Lunningprisen 1959.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Norges Bank, Hammerfest (glass, 1957)
  • M/F Cort Adeler (jern og araldit, 1958)
  • Norges Eksportråd, Oslo (kopper og emalje, 1962)
  • Opplandsbanken, Gjøvik (maleri 1970)
  • Jevnaker sykehjem (metallrelieff, 1973)
  • M/S Royal Viking Sea (metallrelieff 1973)
  • Veggmaleri Vang skole, Ringerike
  • Jevnaker samfunnshus (malerier 1979)
  • Dekorasjon av malte glassfliser, Røa og Orion apoteker, Oslo
  • Med glassarbeider i Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Corning Museum of Glass, New York
  • Med maleri og grafikk i Stavanger Faste Galleri
  • Bergen Billedgalleri
  • Skien Faste Galleri
  • Struer Byes Samling, Danmark
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Sandnes, Vadsø og Ringerike kunstforeninger

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Oslo Kunstforening, 1956
  • Norway House, New York, 1960
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1964
  • Stavanger Kunstforening, 1967
  • Gall. F 15, Moss, 1968
  • Cité Internationale des Arts, Paris, 1968
  • Drayton's, Minneapolis, USA, 1968
  • Gall. MA, Stavanger, 1970
  • Gall. F 15, Moss, 1970
  • Bergens Kunstforening, 1970
  • Stavanger Kunstforening, 1971
  • Gal. Camille Renault, Paris, 1971
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1972
  • Cité Internationale des Arts, Paris, 1972
  • Gall. MA, Stavanger, 1972
  • Tromsø Kunstforening, 1974
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1975
  • Stavanger Kunstforening, 1975
  • Gall. F 15, Moss, 1977
  • Limfjorden Kunstforening, Danmark, 1977
  • Bergens Kunstforening, 1978
  • Ibsenhuset, Skien, 1978
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1979
  • Haugesund Kunstforening, 1980
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1981
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1982

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1950
  • Høstutstillingen, Oslo, 1951
  • Høstutstillingen, Oslo, 1956
  • Triennalen i Milano, 1954
  • Triennalen i Milano, 1957
  • Triennalen i Milano, 1960
  • Norsk brukskunst 1951, Göteborg, 1951
  • Salon des réalitées nouvelles, Paris, 1952
  • Design in Scandinavia, vandreutst. USA, 1954-1957
  • Nordisk Grafikkunion, København, 1956
  • Third international contemporary art exhibition, New Delhi, 1957
  • The Arts of Norway 1957, USA
  • Formes Scandinaves, Paris, 1958
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Expo 67, Montreal, 1967
  • Design in Scandinavia, Australia, 1968-1969

Portretter

  • Selvportrett gjengitt i Hadeland 14.4.1981

Eget forfatterskap

  • Glass og glassformere på Hadeland, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim årbok, 1958, s. 53-74 (ill.)

Litteratur

  • Aars, F., Norwegian Arts and Crafts, Industrial Design, Oslo, 1957, s. 13, 69 (ill.)
  • Clayhills, H., 33 brukskunstnere, Oslo, 1959, s. 34 (ill.)
  • Zahle, E., Brukskunst i hjemmet, Oslo, 1961, s. 174, 195, 196 (ill.), 279
  • Hvem, Hva, Hvor, Oslo, 1961, s. 290
  • Bøe, A., Norsk/norwegian industrial design, Oslo, 1963, s. 153 (ill.)
  • Clayhills, H., Lunningprisen og de norske prisvinnere, Norsk brukskunst, Oslo, 1964, s. 93-99, årbok Landsforbundet Norsk Brukskunst
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 62
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1967, nr. 146 (ill.)
  • Møller, S. E., 34 skandinaviske designere, København, 1967, (ill.)
  • Norsk kunsthåndverk, Oslo, 1968, s. 27, 102-04 (ill.), Landsforbundet Norsk Brukskunst ved 50-års jubileet 1968
  • Dictionary of Scandinavian Biography, London, 1972, s. 221
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, Oslo, 1976, En kavalkade av aktuell kunstindustri gjennom hundre år(året 1964)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 276
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 6, s. 586
  • katalog Kunstindustrimuseet i Oslo, 1979
  • Kunst og Kultur, 1961, s. 51
  • Kunst og Kultur, 1967, s. 175
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 187
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 194
  • Bonytt, 1951, s. 87, 88
  • Bonytt, 1952, s. 73, 174
  • Bonytt, 1953, s. 165 (ill.)
  • Bonytt, 1957, s. 12-13 (ill.), 95-96
  • Bonytt, 1958, s. 218 (ill.)
  • Bonytt, 1959, s. 209 (ill.), 211-213 (ill.)
  • Bonytt, 1960, s. 195-196 (ill.)
  • Bonytt, 1961, s. 38-40
  • Bonytt, 1962, s. 44, 240
  • Bonytt, 1965, s. 160-161 (ill.)
  • Bonytt, 1966, s. 289
  • Bonytt, 1967
  • Bonytt, s. 29-31, 121-122 (ill.)
  • Aftenposten, 02.11.1956, (ill.)
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 06.11.1956
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 07.11.1956
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 08.11.1956
  • Arbeiderbladet, 14.11.1956
  • Kyllingstad, Ståle, i Nationen, 13.04.1964
  • Aftenposten, 14.04.1964, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 13.12.1967
  • Nationen, 23.04.1970
  • Stavanger Aftenblad, 21.05.1970
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 29.05.1970, (ill.)
  • Morgenbladet, 23.09.1970, (ill.)
  • Aftenposten, 26.09.1970, (ill.)
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 23.09.1970
  • Lauhn, E., i Morgenavisen, 30.10.1970, (ill.)
  • Remfeldt, P., i Stavanger Aftenblad, 04.03.1971, (ill.)
  • Verdens Gang, 31.01.1972, (ill.)
  • Durban. A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 02.02.1972
  • Harr. K.E., i Dagbl., 08.02.1972, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 08.02.1972
  • Arbeiderbladet, 21.02.1972
  • Rogalands Avis, 06.09.1972, (ill.)
  • Aftenposten, 18.12.1972, (ill.)
  • Dagbl., 16.08.1973, (ill.)
  • Aftenposten, 17.02.1975, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 26.02.1975
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 28.02.1975
  • Joner, K., i Rogalands Avis, 15.10.1975, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 15.10.1975, (ill.)
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 22.10.1975, (ill.)
  • Remfeldt, P., i Stavanger Aftenblad, 23.10.1975, (ill.)
  • Aftenposten, 04.06.1977, (ill.)
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 11.06.1977
  • Berg T., 13.04.1978, (ill.)
  • Oppland Arbeiderbladet, 09.12.1978, (ill.)
  • Hadeland, 07.12.1978, (ill.)
  • Hadeland, 23.12.1978, (ill.)
  • Dagbl., 23.08.1979, (ill.)
  • Bleken, M., i Hadeland, 06.09.1979, (ill.)
  • Aftenposten, 13.09.1979
  • Ringerikes Blad, 07.12.1979, (ill.)
  • Molaug, I., i Stavanger Aftenblad, 02.09.1980, (ill.)
  • Borgen, T., i Haugesunds Avis, 25.09.1980
  • Aune, O. E., i Dagningen, 08.04.1981, (ill.)
  • Aune, O. E., i Dagningen, 11.04.1981, (ill.)
  • Hadeland, 14.04.1981, (ill.)
  • Wiik, S., i Aftenposten, 23.01.1982, (ill.)
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 11.02.1982, (ill.)