grafiker og maler

Arent Christensen

Faktaboks

Født
30. april 1894
Fødested
Aarhus
Død
3. februar 1982
Dødssted
Asker
Alternative navn
Christensen, Arent Lauritz

Som elev av Nordhagen på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole fikk C. en solid håndverksmessig utdannelse og en livsvarig interesse for grafikk som kunstnerisk uttrykksmiddel. Allerede i 1913 ble han en aktiv bidragsyter til Norsk Forening for Grafisk Kunsts årsmapper. I 1919 var han med å stifte Foreningen Norske Grafikere og deltok de følgende år på en rekke av foreningens utstillinger i inn- og utland. På en slik utstilling i London 1924 kjøpte British Museum 4 etsninger av C. (bl.a. Faraos jakt på Nilen.) To år senere ble han medlem av The Society of Graphic Art i London. Gjennom sin tilknytning til det engelske grafikermiljø kom C. til å stille ut sammen med britiske grafikere rundt om i verden.

Han flyttet i 30-årene til London for å opprettholde kontakten med miljøet. C.s motiver vekslet i tidligere år mellom hjemlige og sydlige egner Hammersborg (1921) og Vence (1922, Nasjonalgalleriet, Oslo), men snart kom motivkretsen også til å omfatte mytologiske og historiske scener fra oldtiden, Pyramidene bygges (gjengitt i The Graphic 2.7.1927 s. 9). Felles for C.s bilder er deres dekorative holdning og romantiske sinnelag. Søken etter det stemningsfulle er et viktig trekk hos C. Et nøyere studium av C.s grafiske produksjon viser en utvikling mot større forenkling av motivene forbundet med økt bruk av atmosfæriske virkemidler. Med sine klipper, forvridde trær, fosser og fjell kan han oppnå monumentale scenerier som bringer tanken hen mot det kinesiske landskapsmaleri. Særlig kommer det atmosfæriske godt frem gjennom den tekniske metode C. anvender i sine chrisgrafia. Chrisgrafia er en ny teknisk grafisk metode C. eksperimenterte med i årevis. Metoden ble lansert i 1973 og trykkene har mye tilfelles med akvatinten. I hovedsak dreier det seg om en forenkling av den grafiske prosessen. Kunstneren klarer seg uten metallplate og syrer. Alt han trenger er en respatexplate og pensler. Et spesielt fluidium som inneholder fine sandkorn strykes på platen. Valørene skapes gjennom kornenes tetthetsgrad. Ved trykking kan det, om man vil, benyttes oljefarger. Chrisgrafia har bl.a. vært sendt til British Museum for bedømmelse og godkjennelse, og museet har dels kjøpt, dels fått flere chrisgrafiaer til sin samling. Trykkene utmerker seg ved sin stofflige og myke virkning og gir store muligheter for oppløsning av form. (Fjell gjengitt i H. Flor: Norske grafikere i dag, Oslo 1979 s. 129.)

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg