Liv og virksomhet

A. har gjennom sin fars slekt vært knyttet til India fra hennes oldefar kom dit som britisk offiser. Selv bodde hun der til 1946. Etter praksis ved Esben Poulssons arkitektkontor, Oslo 1954-57, vikarierte hun som tegnelærer ved Statens kvinnelige industriskole våren 1958, og ble dermed for alvor interessert i tekstilkunstens muligheter. Hun ledet kurs i prydsøm og hjeminnredning for Studentenes Friundervisning i tre semestre. Fra 1961, etter avsluttete studier ved Statens kvinnelige industriskole har hun virket som kunsthåndverker med broderi som spesialfelt. Hun har utført bestillingsverker for norske kirker: To antependier til Mogreina og Furuset kirker, Ullensaker 1961 og 1962; messehakel til Haug kirke, Hokksund, etter en skisse av Torvald Moseid (1963) og antependium og prekestolklede i egen komposisjon til samme kirke (1964). Hun har utført paramenter og andre kirketekstiler etter oppdrag fra Den Norske Husflidsforening fra 1972, bl.a. til kirker på Lørenskog, Østerås, Askim, Bekkefaret (Stavanger), Rakkestad, Onsøy og i 1980 en messehakel til Oslo Domkirke. A. utfører de ikonografiske symboler i enkle, klare, ofte spenningsfylte former som brytes av stramme, spinkle linjer. Hun kan også la lukkete figurer løses opp av spiralsnodde, fine slyngtråder eller tentakler. Hun bruker bevisst en streng stilisering og arbeider med kontraster for å understreke dualismen i tilværelsen. Det kosmiske aspekt i kirketekstilene er underkastet disiplin, mens A.s fabulerende fantasi får spillerom i de frie broderier. De er perfekt utført i mindre formater, som kan minne om miniatyrkunst. Barndomsinntrykk fra India har tydelig preget hennes utvikling. A.s kunstneriske styrke ligger i balansen mellom østlige og vestlige kulturformer. De er bakgrunn for den personlige symbolikk som finnes i det utsøkte broderi Et Livets Tre (1964), der selve treet ligger inntegnet i en omvendt, glitrende dråpe som omslutter og selv også er kimen til liv.

Familierelasjoner

Datter av

  • Richard Edward Nunn
  • Brekke Ingrid

Gift med

  • Oslo med Dag Alsing (f. 10.06.1928)

Utdannelse

École des Arts Décoratifs, interiørarkitektlinjen, Genève, 1950–52; Skolen for Boligindredning, København, under Finn Juell og Jørgen Ditzel 1952–54; Nordisk kurs i Färg och Form i Hem-miljö, Båhusgården, Uddevalla 1957; spesiallærereks. i prydsøm, Statens kvinnelige industriskole, Oslo (1900-1966) 1958–60; to halvårskurs i flatvev og billedved, Statens kvinnelige industriskole, Oslo (1900-1966) 1961.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereiser til England, Mellomeuropa, Skandinavia; Licium, Stockholm 1959; Finland 1961; New York, Mexico 1977; Japan, Singapore, Ceylon 1979.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Norske Interiørarkitekters Landsforening 1958–62; Norske Kunsthåndverkere 1962–78; Foreningen Norsk Brukskunst 1979.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Mogreina og Furuset kirker, Ullensaker (1961 og 1962)
  • Haug kirke, Hokksund (1964)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunst, K. Hus, 1962-1963
  • Gall. 27, Oslo, 1965
  • Landsforbundet Norsk Brukskunsts 50-års utst., U.2, Oslo, 1968
  • Norsk Tekstil Nå, OK, 1971
  • Landsforbundet Norsk Brukskunst, Maihaugen, 1972
  • Tekstilmønstring, Fredrikstad Bibliotek, 1972-1973
  • SLFOs 100-års jub.utst., OK, Oslo, 1975
  • Broderi i brennpunktet, OKs 100-års jub.utst., 1976
  • Seljordutst., 1976
  • Jössefors, Sverige, 1977
  • Vårt daglige miljø, Landsforbundet Norsk Brukskunsts 60-års jub.utst., OK, 1978
  • Landsforbundet Norsk Brukskunsts utst., Vognremissen, Oslo, 1979

Litteratur

  • A.-mag., 1974, (ill.), nr. 51
  • Asker og Bærums Budstikke, 20.03.1975, (ill.)