K. anvender et abstrakt formspråk bygd på kontraster mellom flate og rom, lys og mørke og mellom ulike teksturer. Med utgangspunkt i dobbeltvevteknikken setter hun inn forskjellige tekstilfibre i ulike teknikker (f.eks. soumak, kypert) og forsterker spenningen mellom formelementene. K.s fargeregister er relativt lite og særlig konsentrert om jordfarger med hvitt og sort som kontraster. Innenfor disse rammene makter K. å skape en sterk variasjon både i uttrykk og flate- og rom-virkninger. I dobbeltveven Ballet Africain (1967) er abstraherte dansefigurer stablet over hverandre i tre rekker. Fint variert står de silhuettaktige figurene på hverandres hoder og ved overlapping får figurene bevegelse i flere retninger. Formatet er tradisjonelt, rektangulært. Med Balada (1972) viste K. et teppe med nonfigurativt motiv i mer utradisjonelt format. Her er et mindre rektangulært teppe plassert over et tilnærmet kvadratisk, og forbundet med et stående rektangel som tilsynelatende vokser ut av det øvre teppets motiv. Begge tepper har grå-grønn bunn i kypert og sirkelmotiver som overlappes av vertikale former. Både vertikale og sirkelformer er sammensatt av mange små, uregelmessige overlappende former, som gir et sterkt inntrykk av dybde og rom. I teppet Måneskinnsnatt (1974) og i de to teppene til Lærerskolen på Notodden, Tideverv (1976), har K. kombinert dobbeltvev og billedvev. Separatvevede deler i billedvevteknikk er montert på dobbeltveven. Dette gir et forsterket rominntrykk og gjør flaten frodig og variert. Arken (1975) og Ringvirkninger (1975) er vevd i billedvevteknikk. Begge tepper har uregelmessige format og oppsplittede former med grove konturer som er typisk for K. I 1980 utførte K. ett teppe til S/S Norway I Måneskinn, og seks tepper til to SAS-fly, bl.a. Rødt landskap og Havblått. Rødt landskap omfatter tre abstrakte komposisjoner der linjespillet understrekes av fargefelter vevd i ulike teknikker. Typisk for K. er de små, sorte formene som lik grove penselstrøk ligger over fargefeltene og forsterker inntrykket av rom og dybde. Havblått omfatter tre tepper med bølgende linjer med hvite konturer som gir assosiasjoner til vann og luft. K. har hovedsakelig benyttet seg av dobbeltvevteknikken og har ved sin inngående tekniske kunnskap vist hvilke variasjonsmuligheter denne teknikken rommer. Hun har gått nye veier og åpnet for et nytt syn på en gammel og tradisjonsrik teknikk. I tillegg til sin kunstneriske virksomhet har K. gjenncm mange år vært aktivt med i en rekke organisasjoner for å bedre tekstilkunstnernes kår.