Liv og virksomhet

K. anvender et abstrakt formspråk bygd på kontraster mellom flate og rom, lys og mørke og mellom ulike teksturer. Med utgangspunkt i dobbeltvevteknikken setter hun inn forskjellige tekstilfibre i ulike teknikker (f.eks. soumak, kypert) og forsterker spenningen mellom formelementene. K.s fargeregister er relativt lite og særlig konsentrert om jordfarger med hvitt og sort som kontraster. Innenfor disse rammene makter K. å skape en sterk variasjon både i uttrykk og flate- og rom-virkninger. I dobbeltveven Ballet Africain (1967) er abstraherte dansefigurer stablet over hverandre i tre rekker. Fint variert står de silhuettaktige figurene på hverandres hoder og ved overlapping får figurene bevegelse i flere retninger. Formatet er tradisjonelt, rektangulært. Med Balada (1972) viste K. et teppe med nonfigurativt motiv i mer utradisjonelt format. Her er et mindre rektangulært teppe plassert over et tilnærmet kvadratisk, og forbundet med et stående rektangel som tilsynelatende vokser ut av det øvre teppets motiv. Begge tepper har grå-grønn bunn i kypert og sirkelmotiver som overlappes av vertikale former. Både vertikale og sirkelformer er sammensatt av mange små, uregelmessige overlappende former, som gir et sterkt inntrykk av dybde og rom. I teppet Måneskinnsnatt (1974) og i de to teppene til Lærerskolen på Notodden, Tideverv (1976), har K. kombinert dobbeltvev og billedvev. Separatvevede deler i billedvevteknikk er montert på dobbeltveven. Dette gir et forsterket rominntrykk og gjør flaten frodig og variert. Arken (1975) og Ringvirkninger (1975) er vevd i billedvevteknikk. Begge tepper har uregelmessige format og oppsplittede former med grove konturer som er typisk for K. I 1980 utførte K. ett teppe til S/S Norway I Måneskinn, og seks tepper til to SAS-fly, bl.a. Rødt landskap og Havblått. Rødt landskap omfatter tre abstrakte komposisjoner der linjespillet understrekes av fargefelter vevd i ulike teknikker. Typisk for K. er de små, sorte formene som lik grove penselstrøk ligger over fargefeltene og forsterker inntrykket av rom og dybde. Havblått omfatter tre tepper med bølgende linjer med hvite konturer som gir assosiasjoner til vann og luft. K. har hovedsakelig benyttet seg av dobbeltvevteknikken og har ved sin inngående tekniske kunnskap vist hvilke variasjonsmuligheter denne teknikken rommer. Hun har gått nye veier og åpnet for et nytt syn på en gammel og tradisjonsrik teknikk. I tillegg til sin kunstneriske virksomhet har K. gjenncm mange år vært aktivt med i en rekke organisasjoner for å bedre tekstilkunstnernes kår.

Familierelasjoner

Datter av

  • Finn Øien
  • Ingeborg Bell

Gift med

  • 1960 med Gerson Emanuel Komissar

Bosatt (pr 1982-1986)

Bærum.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo, ornament og frihånd 1958–59; tegning og vev 1959–61, 1963–64.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Oslo kommunes stipend for tekstilkunstnere 1975; Bærum kommunes stipend 1978; Opphold i Tanzania 1961–63.

Stillinger, medlemskap og verv

Vikar ved Statens lærerskole i forming, Oslo 1973, -75; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, styremedlem 1976, formann 1977–79; Medlem Landsforbundet Norsk Brukskunst, styremedlem 1970–72; medlem Unge Kunstneres Samfunn, jurymedlem 1973–74; medlem Norsk seksjon av Nordisk Kunstforbunds utstillinger fra 1976; medlem Rådet for Nordisk Kunstcenter, Sveaborg fra 1978, formann fra 1980; styremedlem Fondet for kunstnerisk utsmykning av nye statsbygg 1977–81; medlem Utenriksdep. stipendkomité fra 1978; medlem Norges Kunstnerråd 1977–79.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Bedriftsøkonimisk Institutt A/S (1970)
  • Den norske ambassade i Paris (1970)
  • Oslo kinematografer (1972)
  • Ustedalen høyfjellshotell, Geilo (1973–74)
  • Statens lærerskole i forming, Notodden (1976)
  • Oppegaard videregående skole (1976)
  • Byggedirektøren i Oslo (1977)
  • Bærum kommune, Elverk (1978)
  • Exploration, Stavanger (1979)
  • Rosenvilde videregående skole, Oslo (1979)
  • S/S Norway (1980)
  • SAS Airbus (1980)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Ski kommunes kunstutvalg
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Landslaget Kunst i Skolen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Maihaugen, 1966
  • Maihaugen, 1969
  • Maihaugen, 1972
  • Norsk Design gjennom Tiderne, København, 1966
  • Norwegische Webkunst, Tyskland, 1967
  • Norwegische Webkunst, Frankrike, 1967
  • 3. Internasjonale billedvevbiennale, Lausanne, 1967
  • Design in Scandinavia, Australia, 1968-1969
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1969-1970
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1975
  • Norsk vevkunst i det 20. årh., Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1970
  • Prylaren, 4 tekstilkunstnere, Gall. F 15, Moss, 1971
  • Craftsmen from Norway, vandreutstilling, USA, 1970-1972
  • Arts and Crafts World Exhibition, Toronto, 1974
  • Norsk tekstilkunst i dag, Oslo Kunstforening, 1975
  • Nordisk Tekstiltriennale, 1976-1977
  • Kunstnere i Bærum, 10-års-jubileum, Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1978
  • Norsk Bild, Helsingfors Konsthall, 1981

Separatutstillinger

  • Gall. 27, Oslo, 1968
  • Oslo Kunstforening

Ikke Angitt

  • 8 yngre billedvevere, Unge Kunstneres Samfunn, 1969

Litteratur

  • Bonytt, 1966, s. 286
  • Nye Bonytt, 1968, nr. 3, s. 18–19 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 182
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 66, 67
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 61, 62
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 173
  • Stavanger Aftenblad, 16.01.1971
  • Bergens Tidende, 01.03.1971
  • Dagbladet, 10.12.1975
  • Morgenbladet, 09.12.1975
  • Aftenposten, 03.12.1975
  • Asker og Bærums Budstikke, 09.12.1975
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 273