grafiker og maler

Anne Breivik

Faktaboks

Født
5. februar 1932
Fødested
Steinkjer
Død
4. mai 2012
Dødssted
Moss
Alternative navn
Breivik, Anne Birgitte

1964. Nasjonalmuseet,

av . Begrenset gjenbruk

Ukjent tittel, 1982. Nasjonalmuseet,

av . Begrenset gjenbruk

Ukjent tittel, 1973. Nasjonalmuseet,

av . Begrenset gjenbruk

1973. Nasjonalmuseet,

av . Begrenset gjenbruk

Nasjonalmuseet,

av . Begrenset gjenbruk

B. debuterte med en maleriutstilling i Trondheim Kunstforening i 1957. Helt avgjørende for hennes kunstneriske utvikling ble imidlertid innføringen i Hayters kunstsyn og den spesielle teknikk for flerfargetrykking fra én plate ved hjelp av flere fargenivåer i metallplaten, forskjellig oljeinnhold i fargene (viscositet) og forskjellig hårdhetsgrad i innfargingsvalsene, som var uteksperimentert ved Atelier 17. Hayters teori og teknikk har B. senere holdt fast ved i sine grafiske arbeider og søkt å videreformidle, spesielt som leder av Atelier Nord.

I 1965 åpnet B. sammen med Reidar Rudjord et verksted i Oslo, Eiriks gt., Grønland, etter mønster av Atelier 17. Verkstedssamarbeidet har fra 1967 hett Atelier Nord. Fra 1968 har gruppen fått offentlig støtte, samme år flyttet de til Hegdehaugsv. 29. Senere har de også fått lokaler i Deichmanske biblioteks filial på Grønland. I 1975 markerte verkstedet 10 års virke med en utstilling i Oslo Kunstforening.

Som grafiker arbeider B. innen et begrenset, til dels teknisk betinget formrepertoar. I 60-årene var uttrykksformen abstrakt. Man kan følge en utprøving av flate- og romstrukturer i løsere formasjoner, holdt innen en begrenset og behersket fargeskala (Old Magic, 1964), til en konsentrering og aksentuering av formene og bevegelsene i billedflaten, samtidig som fargene blir kraftigere og mer variert (Night Flowers, 1968). I begynnelsen av 70-årene antok figurasjonene assosiative former med henspilling til teknologi, "science fiction", og romfart (Frigjøring, 1970; American Experiences, 1972). Arbeidene fra midten av 70-årene bærer preg av B.s interesse for vår tids erobring av nye verdener, ute i rommet, nede i vannet og inne i organismene. Fargekombinasjonene er ofte krasse (Vannvekst, 1973). Mot slutten av 70-årene ble B.s naturmotiver mer direkte, tildels med lyrisk-dekorative effekter (Ekeløv, 1977).

B.s malerier og tegninger er i form og uttrykk nær beslektet med grafikken.

B. har deltatt aktivt i flere former for organisasjonsarbeide. Hun er sterkt opptatt av formidlingsspørsmål, så vel med hensyn til kunst som kunnskap om kunst.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg