Faktaboks

Anne-Marie Ødegaard
Født
19. mars 1931, Nøtterøy

Ø. har vært ansatt som designer på Porsgrunds Porselænsfabrik fra 1954. Hun har fortrinnsvis vært opptatt av å lage dekorer til sine egne og andres modeller, men har ellers skapt dekorerer til alt fra serviser til kjøkken- og baderomsfliser, souvenirer og en rekke spesialbestillinger til hoteller og lignende. I blant er hennes mønstre detaljrike, tegnet med tynne streker, andre ganger bredpenslede og kraftige, gjerne i en saftig, blå farge. På høye skåler, som også er hennes egen modell, har hun laget en raffinert, japansk inspirert strekdekor. I 1975 begynte hun å lage smykker i porselen og i 1983 små, dekorative bilder. Teserviset Ceylon (1957), som hun har laget modellen til, er en klassiker i tynt, udekorert, hvitt porselen. Andre serviser hun har modellert er Fasett (1966), Baroni (1975) og Amari (1978).

Familierelasjoner

Datter av

  • Mathilde Andersen
  • Ole Christian Jørgensen

Gift med

  • 1957 med Inge Ødegård

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Heistad

Utdannelse

  • Verkstedspraksis som dekoratør på Lødners keramikkverksted, Nøtterøy 2 år
  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo, keramikklinjen, diplom 1954

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid 1957
  • reisestipend fra Jansons legat 1968
  • Statens reisestipend 1969

Stillinger, medlemskap og verv

  • Designer Porsgrunds Porselænsfabrik fra 1954
  • Medlem nye Foreningen Brukskunst

Priser, premier og utmerkelser

  • Souvenirpris, Rådet for glass, porselen og flint 1965
  • Merke for god design, Norsk Designcentrum 1969

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Farge- og interiørkonsulent Bamble barnehjem (1959), Porsgrunn lutherske sykehus (1960), Porsgrunn Røde Kors-hus, Frelsesarmeen, Skien (1981).
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Norske kunsthåndverkeremuseum

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstringer, 1955
  • Formes Scandinaves, Paris, 1958
  • Triennalen i Milano, 1960
  • Keramikkutst. i Faenza, Italia, 1964
  • Keramikkutst. i Faenza, Italia, 1966-1967
  • Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, 1966
  • Maihaugen, 1967
  • Maihaugen, 1969-1970
  • Maihaugen, 1974-1975
  • Design in Scandinavia, vandreutstilling, Australia, 1968-1969
  • I går, i dag, i morgen, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1980

Separatutstillinger

  • Forum, Oslo, 1957

Litteratur

  • Bonytt, 1955, s. 214, 215 (ill.)
  • Bonytt, 1956, s. 231 (ill.)
  • Bonytt, 1957, nr. 11–12 s. LVI
  • Bonytt, 1959, s. 66, 208 (ill.)
  • Bonytt, 1960, s. 190
  • Bonytt, 1966, s. 293
  • Bonytt, 1967, s. 213
  • Clayhills, H., Med glede til arbeidet, Bonytt, 1958, s. 60–61 (ill.)
  • Clayhills, H., 33 brukskunstnere, Oslo, 1959
  • Segerstad, U. Hård Av, Nordisk brukskunst, Oslo, 1961, s. 42
  • Bøe, A., Porsgrunds Porselænsfabrik. Bedrift og produksjon gjennom 80 år 1885-1965, Oslo, 1967, register
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7 s. 432–33