Fra 1950 til -65 var P. medarbeider i Erik P.s keramikkverksted. I 1965 startet hun praktiske eksperimenter med emalje. Til å begynne med skjedde brenningen i keramikkovn, men allerede i 1966 anskaffet hun seg spesialovn. Debuten som emaljekunstner fant sted året etter på Maihaugen. Til å begynne med arbeidet P. hovedsakelig med jordfarger på enkle og stramme gjenstandsformer. Disse første arbeidene viser høy teknisk og kunstnerisk kvalitet, noe som kjennetegner hele hennes produksjon. Midt i 70-årene ble jordfargene erstattet av mørke, mettede farger i blått, fiolett og dyp rødt, ofte satt i kontrast til gulldekor. Gjenstandenes former ble mykere, og som en konsekvens av dette ble dekoren mer uttrykksfull og fantasieggende. For å få fram gullfargen utnytter P. de tekniske mulighetene som ligger i de to materialene kobber og emalje. Hun har aldri brukt gullfolie. I 1977 begynte P. å interessere seg for hvit emalje. De første arbeidene ble presentert på en separatutstilling i Röhsska Konstslöjdmuseet i Göteborg i 1978. De hvite arbeidene dominerte også separatutstillingene på Kunstindustrimuseet i Oslo og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim i 1980. Arbeidene hadde en levende hvit flate med en tynn linjedekor i gull og sort. Dekoren hadde en sterkt grafisk karakter, noe som sikkert skyldes inspirasjon fra østens kunst som hun møtte under en studiereise til Kina i 1979. Disse arbeidene viste også at P. hadde gått videre rent formmessig. Kobberformene var blitt asymmetriske, og dette virket utvilsomt forløsende på hennes kunstneriske legning da hun ikke lenger var bundet av sirkulære fat og sylindriske vaser. På grunn av yrkesskader har hun i 1980-årene ikke kunnet utøve sitt fag i særlig omfang.
emaljekunstner
Anne-Grete Pløen
Faktaboks
Anne-Grete Pløen
Holm (Pløen), Anne Grete
- Født
- 14. april 1927, Nordre Osen
Familierelasjoner
Datter av
- Lars Holm
- Helma Nordnes
Gift med
- 1951 medErik Pløen
- Torkel Backelin
Bosatt (pr 1982-1986)
- Oslo
Utdannelse
- Medarbeider i Erik Pløens keramikkverksted 1950-65
- selvlært som emaljekunstner
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Statens garantiinntekt fra 1978
- Studiereise til Italia 1952
- USA og Mexico 1963-64
- Sverige (Gustavsberg) 1971
- Kina 1979
Stillinger, medlemskap og verv
- Medlem Norske Brukskunstnere 1967-74
- medlem Norske kunsthåndverkere, varamann innstillingskomiteen 1979-80, 1981-82, styremedlem Norske kunsthåndverkeres formidlingssentral 1979-80
- styremedlem Brukskunstsenteret i Basarhallene 1981
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Den norske ambassade i Tokyo
- Kunstindustrimuseet i Oslo
- Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
- Röhsska Konstslöjdmuseum, Göteborg
- Norsk kulturråd
- Riksgalleriet
Utstillinger
Kollektivutstillinger
- Maihaugen, 1967-1971
- Ni fra Norge, Norske kunsthåndverkere, Stockholm, 1968
- Ni fra Norge, Norske kunsthåndverkere, U2, Oslo, 1968
- Craftsmen from Norway, vandreutstilling i USA, 1970-1972
- Biennale internationale de l'art de l'émail, Limoges, 1971
- Biennale internationale de l'art de l'émail, Limoges, 1973
- Norsk kunsthåndverk, 1975-1979
- Jubileumsutstilling, Gall. Galtung, Oslo, 1976
- Bangsbo Museum, Frederikshavn, 1977
- Skövde Konsthall, 1977
- Sandefjord Kunstforening, 1978
- Metallmønstring, Gall. F 15, Moss, 1978
- Sønderjyllands Kunstmuseum, Tønder, 1970
- Nordisk Konstcentrum Sveaborg, 1980
- Helsinki, 1980
- Festspillutstilling, Elverum, 1981
- Norske kunsthåndverkere Oslo og Akershus, 1981
- Sommerutstilling, Oslo Kunstforening, 1981
- Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Hildesheim, 1982-1983
- Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Darmstadt, 1982-1983
- Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Amersfoort, 1982-1983
- Norsk kunsthåndverk. Metall -82, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1982
- Norsk emaljekunst 1880-1980, Tokyo, 1983
Separatutstillinger
- Tendenser, Gall. F 15, Moss, 1974
- Tendenser, Gall. F 15, Moss, 1977
- Halden Kunstforening, 1974
- Stavanger Kunstforening, 1977
- Röhsska Konstslöjdmuseum, Göteborg, 1978
- Kunstindustrimuseet i Oslo, 1980
- Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1980
- Gall. Gamla Stan, Stockholm, 1981
Litteratur
- Opstad, J. L., Anne-Grete Pløen, katalog Kunstindustrimuseet i Oslo/Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1980
- Opstad, J. L., i katalog Münster, 1982
- Hennum, G., i Aftenposten, 12.05.1982
- Opstad, J. L., Ny norsk gullsmedkunst, Oslo, 1983, s. 81–82 (ill.)
- Kunsthåndverk, Oslo, 1984, nr. 14, s. 31
Nasjonalmuseet
er en av institusjonene som står bak Store norske leksikon.