Store norske leksikon

Anna Schønheyder

  • maler
  • grafiker
  • tekstilkunstner

Liv og virksomhet

S. var en meget allsidig kunstner som gjorde seg bemerket både som maler, grafiker og tekstilkunstner. Hun debuterte på Høstutstillingen 1902 med Kirke, Vågå. Hennes malerier preges av en klar oppbygning, brede strøk og en sikker koloritt. Man sporer en påvirkning fra Harriet Backer og Oluf Wold-Torne, som var hennes første lærere. De beste arbeidene syns å være utført før 1910. Fra denne perioden er Vågå kirke før gudstjenesten (ca. 1906, Nasjonalgalleriet, Oslo) og Steinhuggere, Hvaler (ca. 1908, privat eie, vist minneutst. Kunstnerforbundet, Oslo 1953). I 1909 var S. i Paris hvor hun ble opptatt som elev hos Henri Matisse, et elevforhold som preget hennes seneste produksjon. På Jubileumsutstillingen 1914 var S. representert med blant annet billedteppet Sagnet om Lavransonen som hun høstet god kritikk for.

Familierelasjoner

Datter av

  • Diderik Christian Sommerschild Schønheyder, sorenskriver
  • Marie Kathinka Maurer

Gift med

  • Wilhelm Andreas Hartmann, ingeniør

Utdannelse

Den kgl. Tegneskole under bl.a. Johan Nordhagen 1900, 1905–09; elev av Harriet Backer og Oluf Wold Torne antagelig 1901–03; Viggo Johansen og Joakim Skovgaard, København 1903–04; Henri Matisse, Paris 1909; Eugène Carrière, Paris før 1909.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Schäffers legat 1913–14; Studieopphold i Paris flere vintre mellom 1899–1909, dessuten 1919 (hjemreise via London); København 1903–04; Italia 1915; opphold i Düsseldorf 1920–21.

Stillinger, medlemskap og verv

Tegner Den norske husflidsforening gjennom en årrekke etter 1910; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Lillehammer Bys malerisamling

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1902-1904
  • Høstutstillingen, 1906-1911
  • Høstutstillingen, 1913
  • Efterudst., Trondheim, 1902
  • Grafisk kunst, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1907
  • Den norske utst., Helsinki, 1911
  • Norwegische Künstler, Hagenbund, Wien, 1912
  • Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania
  • San Francisco-utst., 1915
  • Høstutstillingen gjennem de første 25 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932
  • For 40 år siden, Kunstnerforbundet, Oslo jub.utst., 1951
  • Kvinnen og kunsten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1975

Separatutstillinger

  • Christiania Kunstforening, 1909
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1953

Portretter

  • Selvportrett (olje ca. 1905, privat eie) vist på minneutst., Kunstnerforbundet, Oslo 1953

Litteratur

  • Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, Bergen, 1907, bd. 2, s. 409
  • Norske malere, (Kristiania, 1912, s. 31 (ill.)
  • Schnitler, C. W., Kunsten og den gode form, Oslo, 1927, s. 291
  • Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, s. 551
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1936, bd. 30, s. 229–30
  • Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, s. 213
  • Sinding Larsen, K., Norsk grafikk i det tyvende århundre, Oslo, 1941, s. 45
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 128, 245
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 40
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 6, s. 389
  • Schnitler, C. W., i Aftenposten, 20.10.1907
  • Aftenposten, 09.12.1907
  • Aftenposten, 01.11.1908
  • Dagbladet, 10.09.1909
  • Schnitler, C. W., i Aftenposten, 19.10.1910
  • Thornam, A., i Verdens Gang, 12.10.1911
  • Morgenbladet, 21.05.1914
  • Ring, B., i Urd, (Kristiania, 06.06.1914
  • Morgenbladet, 07.06.1914
  • Morgenbladet, 01.08.1914
  • Morgenbladet, 15.12.1916
  • Aftenposten, 09.01.1953, (ill.)
  • Dagbladet, 09.01.1953
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 14.01.1953
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 15.01.1953, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 16.01.1953
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 19.01.1953
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 21.01.1953
  • Kvalvaag, O., i Arbeiderbladet, 21.01.1953
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 21.01.1953

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv