Liv og virksomhet

K. tilhørte et stort kull kvinnelige elever på Bergsliens malerskole og lærte der en senromantisk, litt glatt portrettstil, slik portrettene av Kirsten og Nathalie Diriks (1873–74, Oslo Bymuseum) viser. I München kom hun under Eilif Peterssens innflytelse. Han giftet seg i 1879 med hennes søster, og de malte i de følgende år en del sammen, i Italia og ved søstrenes barndomshjem på Ask i Norderhov, som stod åpent for besøk av ledende norske kunstnere. K. malte i disse årene mest portretter, men forsøkte seg også i den religiøse genre. Sulamith som søker Salomo (malt i Roma 1879, utstilt i Kristiania Kunstforening 1880) var en ambisiøst anlagt komposisjon. Den fikk enstemmig dårlig kritikk, men gav opphav til en avisdebatt om malerkunstens motiver og kunstkritikkens innhold og berettigelse. K. mottok tidlig i 80-årene impulser fra friluftsmaleriet og malte en liten serie fordringsløse og intime bilder rmed kvinner i hager og stuer. Bildene er utført i en litt tørr og utpenslet naturalisme som minner om Eilif Peterssens tidlige 80-årsbilder. Som en kraftigere realist viser hun seg i portrettet av Marthe Ellefsen (ca. 1880). K. malte lite etter at hun giftet seg, men deltok på et par utstillinger. I senere år arbeidet hun også med pastell.

Familierelasjoner

Datter av

  • J. G. B. Gram, generalmajor (1809 - 1873)
  • Fredrikke Stabell (1811 - 1896)

Gift med

  • 1881-1923 med Emil Kleen, forfatter, lege (f. 1847)

Utdannelse

Knud Bergsliens malerskole 1873(?)-75; elev av Eilif Peterssen, München 1875–78 og Kristiania 1878–79.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studieopphold i München 1875–78; studiereise til Italia 1877, -79.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Oslo Bymuseum
  • Oslo Militære Samfund

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1886
  • Høstutstillingen gjennem de første 50 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932

Separatutstillinger

  • Kristiania Kunstforening, 1879
  • Drammens Kunstforening, 1883

Portretter

  • Maleri utført av Eilif Peterssen (1878, Nasjonalgalleriet, Oslo)
  • Maleri utført av Hans Heyerdahl (1878) gjengitt i Hans Heyerdahl 1857–1913, katalog Stiftelsen Modums Blaafarveværk 1981, s. 45

Litteratur

  • Aftenblad, 16.10.1880
  • Dagbladet, 06.11.1880
  • Dagbladet, 24.11.1880
  • Dagbladet, 27.11.1880
  • Morgenbladet, 14.01.1881
  • Aftenblad, 28.07.1881
  • Krohg, Chr., Kampen for tilværelsen, (Kristiania, 1920, bd. 1, s. 99
  • Lone, E., Harriet Backer, (Kristiania, 1924, s. 23
  • Thorbjørnsen, S., Glemte kunstnere, Kunst og Kultur, 1933, s. 49–50
  • Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, s. 120
  • Løchen, I. Motzfeldt, Somre og vintre på Ask, Oslo, 1940
  • Gran, H., Revold, R., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, s. 36–37, fig. 40
  • Østby, L., Alsvik, H., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, s. 212
  • Kleen, W., Ur skuggan av min dal, Stockholm, 1956, s. 22–28
  • Kielland, E. Christie, Harriet Backer, Oslo, 1958, register s. 389
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 97, 215