K. tilhørte et stort kull kvinnelige elever på Bergsliens malerskole og lærte der en senromantisk, litt glatt portrettstil, slik portrettene av Kirsten og Nathalie Diriks (1873–74, Oslo Bymuseum) viser. I München kom hun under Eilif Peterssens innflytelse. Han giftet seg i 1879 med hennes søster, og de malte i de følgende år en del sammen, i Italia og ved søstrenes barndomshjem på Ask i Norderhov, som stod åpent for besøk av ledende norske kunstnere. K. malte i disse årene mest portretter, men forsøkte seg også i den religiøse genre. Sulamith som søker Salomo (malt i Roma 1879, utstilt i Kristiania Kunstforening 1880) var en ambisiøst anlagt komposisjon. Den fikk enstemmig dårlig kritikk, men gav opphav til en avisdebatt om malerkunstens motiver og kunstkritikkens innhold og berettigelse. K. mottok tidlig i 80-årene impulser fra friluftsmaleriet og malte en liten serie fordringsløse og intime bilder rmed kvinner i hager og stuer. Bildene er utført i en litt tørr og utpenslet naturalisme som minner om Eilif Peterssens tidlige 80-årsbilder. Som en kraftigere realist viser hun seg i portrettet av Marthe Ellefsen (ca. 1880). K. malte lite etter at hun giftet seg, men deltok på et par utstillinger. I senere år arbeidet hun også med pastell.
maler
Andrea Kleen
Faktaboks
Andrea Kleen
Kleen, Grethe Ingeborg Johanne Andrea; Gram, Andrea
- Født
- 20. mars 1853, Norderhov
- Død
- 10. mai 1927, Stockholm
Familierelasjoner
Datter av
- J. G. B. Gram, generalmajor (1809 - 1873)
- Fredrikke Stabell (1811 - 1896)
Gift med
- 1881-1923 med Emil Kleen, forfatter, lege (f. 1847)
Utdannelse
- Knud Bergsliens malerskole 1873(?)-75
- elev av Eilif Peterssen, München 1875–78 og Kristiania 1878–79
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Studieopphold i München 1875–78
- studiereise til Italia 1877, -79
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Oslo Bymuseum
- Oslo Militære Samfund
Utstillinger
Kollektivutstillinger
- Høstutstillingen, 1886
- Høstutstillingen gjennem de første 50 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932
Separatutstillinger
- Kristiania Kunstforening, 1879
- Drammens Kunstforening, 1883
Portretter
- Maleri utført av Eilif Peterssen (1878, Nasjonalgalleriet, Oslo)
- Maleri utført av Hans Heyerdahl (1878) gjengitt i Hans Heyerdahl 1857–1913, katalog Stiftelsen Modums Blaafarveværk 1981, s. 45
Litteratur
- Aftenblad, 16.10.1880
- Dagbladet, 06.11.1880
- Dagbladet, 24.11.1880
- Dagbladet, 27.11.1880
- Morgenbladet, 14.01.1881
- Aftenblad, 28.07.1881
- Krohg, Chr., Kampen for tilværelsen, (Kristiania, 1920, bd. 1, s. 99
- Lone, E., Harriet Backer, (Kristiania, 1924, s. 23
- Thorbjørnsen, S., Glemte kunstnere, Kunst og Kultur, 1933, s. 49–50
- Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, s. 120
- Løchen, I. Motzfeldt, Somre og vintre på Ask, Oslo, 1940
- Gran, H., Revold, R., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, s. 36–37, fig. 40
- Østby, L., Alsvik, H., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, s. 212
- Kleen, W., Ur skuggan av min dal, Stockholm, 1956, s. 22–28
- Kielland, E. Christie, Harriet Backer, Oslo, 1958, register s. 389
- Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register
- Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 97, 215