Liv og virksomhet

E. begynte først å male i moden alder. Han fikk antatt et fordringsløst stilleben på Høstutstillingen i 1919 og tok noen vintre tegneundervisning ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. E. arbeidet som orkestermusiker (fiolinist), og nærmet seg 50 år da han bestemte seg for å bli maler og meldte seg som elev av A.C. Svarstad. På Statens Kunstakademi studerte han under Axel Revold, og han var med i kretsen som i begynnelsen av 30-årene samlet seg rundt Gert Jynge. Som sine kamerater mottok E. sterke inntrykk fra de tyske ekspresjonister som stilte ut i Kunstnernes Hus i 1932. Særlig fikk møtet med Karl Schmidt-Rottluffs maleri avgjørende betydning. E. deltok på utstillingen "11 unge malere" i K.forbundet i 1933 hvor hans arbeider ved siden av Bjarne Engebrets, Gert Jynges og Sigurd Winges viste sterkest tysk påvirkning.

Med små modifikasjoner fastholdt E. sin uttrykksform. Han arbeidet fortrinnsvis med gouache; malte i en bred, summarisk og dekorativ stil, oftest i en fyldig, litt dump koloritt. E. oppholdt seg årlig på sitt sommersted i Seljord, og på sine utstillinger viste han gjerne Telemark-landskaper, stilleben og enkelte figurkomposisjoner. I 1952 utstilte han dessuten motiver fra Italia og en rekke naivistiske illustrasjoner til Sterke-Nils' liv bygd over Jørn Telnes' skrifter. På utstillingen i Permanenten i 1961 viste han ved siden av sine gouacher en serie bleke, blå-grønne akvareller med motiver fra Valdresflya og Jotunheimen.

Mot slutten av sitt liv arbeidet han på en minnebok om oppvekstårene sammen med broren, Halvdan Egedius.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Carl Johnsen, jernbanerevisor
  • Johanne Nygaard

Gift med

  • Oslo, 1962 med Harriet Gieverholt (f. 1908)

Utdannelse

Elev hos tegnelærer Pettersen; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (før: Den kgl. Tegneskole) 1920-21(?); Søren Onsager og A.C. Svarstads malerskole 1927–29; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1929–32..

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend; Statens arbeidstipend; Røwdes reisestipend; Benneches legat; Gudes legat; Studiereiser til Paris 1937; Roma.

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1919
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1928-1934
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1936-1939
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1945-1957
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1959-1963
  • Oslo Kunstforening, 1942
  • Gall. Per, Oslo, 1942
  • Gall. Per, Oslo, 1945
  • Gall. Per, Oslo, 1947
  • Hamar Kunstforening, 1949
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1949
  • Permanenten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1961
  • Tønsberg Kunstforening, 1964
  • Moss Kunstforening, 1964
  • De unges utstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1931
  • Sommerutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1931
  • 11 unge malere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1933
  • De unges utstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1933
  • Blomster og stilleben, Kunstnernes Hus, Oslo, 1933
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Portrettutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1940
  • Sommerutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1941
  • Tegningutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1941
  • Den Officielle Norske Kunstudstilling, København, 1947

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, 1952

Portretter

  • Selvportrett (gjengitt i Illustrert Norsk Kunstnerleksikon 1944 s. 42)

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1941, s. 122
  • Kunst og Kultur, 1946, s. 63
  • B. Moss Johnsen, i Morgenposten, 24.03.1947
  • Revold, R., i Morgenbladet, 26.03.1947
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 02.04.1947
  • Kunst og Kultur, 1947, s. 183
  • Kunst og Kultur, 1950, s. 58
  • J.F. Michelet, i Verdens Gang, 03.09.1952
  • Kunst og Kultur, 1953, s. 60
  • Romerike historielag, årbok 1, 1953, s. 115
  • Durban, A., i Morgenposten, 13.12.1961
  • Revold, R., i Aftenposten, 16.12.1961
  • J.F. Michelet, i Verdens Gang, 19.12.1961
  • Kunst og Kultur, 1962, s. 50
  • Kunst og Kultur, 1964, s. 52
  • F. Strømsted, i Morgenbladet, 04.01.1964
  • I.A. Glørsen, i Moss Avis, 15.10.1964