D. var assistent på arkitektkontor i Kristiania 1881-82 og i Liverpool 1882–85; eget kontor i Kristiania fra 1888; to års opphold i Ålesund etter brannen i 1904 hvor han tegnet en rekke leie- og forretningsgårder sammen med Carl Michaelsen.
D. var i 1890-årene blant dem som under innflytelse fra England og den norske dragestilen reagerte på den tyske påvirkningen spesielt innen trearkitekturen og møbelhåndverket. Det er i dag vanskelig å finne arbeider som viser dette synet, og det later ikke til at han har hatt stor betydning. Et eksempel er Filtvet kirke, oppført 1894 i upanelt, laftet tømmer og med en behersket bruk av dekorative detaljer. Åros kirke er antagelig oppført etter samme tegninger, men sterkt forenklet i utførelsen. Gravkapellet på Vestre Gravlund i Oslo viser tydelig skotsk og engelsk påvirkning med sine råkoppfasader og den rundbuestilen samtiden kalte normannisk. D.s leiegårder i Oslo er høyst ordinære eksempler på tidens pussarkitektur, mens arbeidene i Ålesund sm.m. C. Michaelsen viser et bredere register av materialer og komposisjoner i en moderat jugendstil.