Liv og virksomhet

S.' familiebakgrunn gav ham et fremmedartet preg. "Schura" vokste opp i St. Petersburg. Faren var en kjent havforsker, og S. var ofte med ham på reiser. Etter revolusjonen fikk S. kunstnerisk utdannelse i Paris, og etter farens død slo familien seg ned i morens hjemland, Norge ved slutten av 1920-årene.

S.' malerier preges av motsetning mellom det intimt lyriske og en billedkonstruksjon som peker mot det monumentale. Viljen til de ambisiøse komposisjoner ble grunnlagt i Paris i 1920-årene. Tendensen ble befestet da S. fulgte undervisningen til den danske kunstteoretikeren Georg Jacobsen på Kunstakademiet fra 1935 til -37. Cézannes malerier var det store forbilde for S. Den romantiske fargebruk stiftet S. bekjentskap med hos sin første lærer Oluf Wold-Torne, og senere i Paris hos Henrik Sørensen. Hos Othon Friesz kan S. ha utviklet sansen for den delikate, stofflige overflate. Av hjemlige ledestjerner må nevnes Thorvald Erichsen og Jean Heiberg.

S. utviklet seg fra et dypstemt maleri i 20-årenes karakteristiske fargeleie og kubistiske formforenkling. Sin første separatutstilling hadde han i Kunstnerforbundet i 1931, og i 1934 stilte han ut samme sted sammen med Søren Steen-Johnsen, Arne Ekeland og Kai Fjell, og fikk reservert kritikk. Nasjonalgalleriet kjøpte inn malerier av alle utstillerne unntatt S. Fremdeles ble han oppfattet som "søkende". Kanskje var dette grunnen til at han begynte i "old-boys-klassen" til Georg Jacobsen på Kunstakademiet i 1935. Her arbeidet han med et ballett-bilde med søsteren Irina (Irischa) som modell. S. malte etter Jacobsens prinsipper med "romfigurer", rett avkuttete kjegler som omslutter ballett-piken. Sammen med de underliggende stereometriske figurene ble Irina fremstilt i flere bevegelsestrinn. Tilsammen skulle dette gi tilskueren en følelse av ballettpikens fart og bevegelsesrommet rundt henne. S. arbeidet med skolens blonde farger, som var tynt og akvarellaktig påsatt. Med årene fikk fargene en kraftigere glød og et dypere leie, og S. må regnes som en av våre fineste kolorister. Det var nok ikke tilfeldig at akvarellmaleriet kom til å stå ham nær. I senere år brukte han rispapir som gav vannfargene ekstra overflatevirkninger. Han behersket teknikken suverent og inspirerte også andre, som Kåre Tveter og Frans Widerberg, til å gå videre i dette mediet. S. vakte stor oppmerksomhet på Høstutstillingen 1945 (Høytlesning, Nasjonalgalleriet, Oslo), men slo først endelig gjennom med separatutstillingen i Kunstnernes Hus i 1949. I 1955 ble S. ansatt som professor ved Kunstakademiet, der han virket i 10 år, fra 1958 som direktør. Den rasjonelle siden ved hans maleri gav ham sikkerhet, men hans sikre fargesyn med rot i fransk tradisjon var nok vel så viktig for elevene som hans intellektuelle utlegning. S. har betydd mye for de malerne som fant sine forbilder i et franskinspirert, malerisk og tradisjonsrettet maleri, bl.a. Svein Strand. Det intime preger S.' motivkrets. Det kan dreie seg om familieportretter eller et bjerkekratt på Røa, Oslo der han bodde. Men intimiteten bør ikke forlede oss til ikke å se andre sider ved hans kunst. Brytninger mot det konstruktive som alltid ligger under som referanseramme, peker mot mer ambisiøse intensjoner. Vi kan bl.a. se det i hans fjellbilder fra Italia; her søkte han en monumental form som kunne måle seg med Cézannes. S. har også utført formstrenge skulpturer (Lite vildsvin polykrom pappmasje 1972/80, Nasjonalgalleriet).

Familierelasjoner

Sønn av

  • Emilie Nini Gulbranson (1872 - 1942)
  • Eugène Schultz, professor (1871 - 1917)

Gift med

  • 1929 med Else Catharina Nygaard (f. 1903)

Utdannelse

Elev av Oluf Wold-Torne kort tid; Othon Friesz, Raoul Dufy, Fernand Léger og Henrik Sørensen, Paris 1922-28; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg og Georg Jacobsen 1935-37.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Schäffers legat 1934 og -35; Hielmstierne Rosencrones legat 1937; Ib Schlytters legat 1939; Ths. Fearnleys Minnestipend. Bosatt i Norge fra slutten av 1920-årene; studieopphold i Paris 1922-28, -31 og -37; Italia 1938 og i senere år.

Stillinger, medlemskap og verv

Professor Statens Kunstakademi, Oslo 1955-65, direktør 1958-65; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Den faste Jury 1945-58; varamedlem Tilsynsrådet Kunstnernes Hus, Oslo 1940-42, 1946-57, medlem 1958-66.

Priser, premier og utmerkelser

Pris Festival international de la peinture, Cagnes-sur-mer 1969; sølvmedalje og æresmedlem Academia Tommasso Campanella, Roma.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Rolf Stenersens Samling Bergen
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Stavanger Kunstforenings Faste Galleri
  • Skien Kunstforenings Faste Galleri
  • Christianssand Kunstforenings Faste Galleri
  • Moss Kunstgalleri
  • Statens Museum for kunst, København
  • Moderna Museet, Stockholm
  • Riksgalleriet
  • Norsk Kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norges Bank
  • Seljord og Bryne kunstforeninger

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1932-1937
  • Høstutstillingen, 1940
  • Høstutstillingen, 1945
  • Høstutstillingen, 1947-1948
  • Høstutstillingen, 1951-1956
  • Høstutstillingen, 1962
  • Høstutstillingen, 1970
  • Høstutstillingen, 1982
  • Vårutst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1936
  • Vårutst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1946-1947
  • Verdensutstillingen i Paris, 1937
  • Norsk utst., Helsinki og Stockholm, 1938
  • Nordisk utst., Göteborg, 1939
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Akvarellutst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1941
  • Kunst og ukunst, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1942
  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1946
  • Ung norsk kunst, København, 1946
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger utst., Oslo, 1946
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger utst., Stockholm, 1946-1947
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger utst., København, 1949
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger utst., Helsinki, 1950
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Honderd jaar norse schilderkunst Haag og Brussel, 1950
  • Utstillingsrevy 1930-50, Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Norsk utst., Rio de Janeiro, 1952
  • Internasjonal utst., Pittsburgh, 1952
  • Norsk svart-hvitt kunst, Lugano, 1952
  • 2. biennale, S__atilde;o Paulo, 1953
  • Norsk utst., Reykjavik, 1954
  • The Arts of Norway, Florida, 1957
  • Norsk nutidskonst, vandreutst. Sverige, 1958
  • 5 malere, Gall. Per, Oslo, 1958
  • Tegninger i privat eie, Oslo Kunstforening, 1958
  • Malernes reisestudier, Kunstnerforbundet, Oslo, 1959
  • Privatsamling, Permanenten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1960
  • 5 malere, Riksgalleriet vandreutst, 1961, nr. 32
  • Høstmønstring, Oslo Kunstforening, 1963
  • Norsk tegnekunst. En generasjon, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1966
  • 4 malere, Gall. Moderne kunst, Oslo, 1968
  • Riksgalleriet vandreutst., Oslo Kunstforening, 1968
  • Figurmaleri, Kunstnerforbundet, Oslo, 1968
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • Salon d'Automne, Paris, 1969
  • Cagnes-sur-mer, 1969
  • Vi oppsøker 13 kunstnere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Stockholm, 1970
  • Tegninger fra Halvdan Hafstens samling, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1971
  • 36 norske kunstnere, Århus, 1971
  • Visuelt 1972, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1972
  • Norwegische Malerei der Gegenwart, Kiel, 1974
  • Samling Halvdan Hafsten, Riksgalleriet vandreutst., Statens Museum for kunst, København, 1975
  • Norsk landskap i akvarell, Gall. Dobloug, Oslo, 1979
  • Gall. K, Oslo, 1980
  • Kunstakademiets professorer gjennom 75 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1984

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1931
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1934
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1940
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1955
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1980
  • Drammens Kunstforening, 1941
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1946
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1949
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1961
  • Bergens Kunstforening, 1949
  • Bergens Kunstforening, 1960
  • Gall. Per, Oslo, 1951
  • Nasjonalgalleriet, Oslo, 1954
  • Trondheim Kunstforening, 1957
  • København Kunstforening, 1961
  • Gall. Haaken, Oslo, 1963
  • Gall. Haaken, Oslo, 1964
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1967
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1969
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1970
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1972
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1973
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1975
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1977
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1978
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1979
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1981
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1984
  • Gall. Strømmen, Trondheim, 1972
  • Gall. Oddvar Olsen, Drammen, 1974
  • Gall. Oddvar Olsen, Drammen, 1980
  • Grimstad og Seljord kunstforeninger, 1975
  • Gall. F 15, Moss, 1977
  • Gall. Buttekvern, Brumunddal, 1978
  • Gall. Buttekvern, Brumunddal, 1981
  • Gall. Koloritten, Stavanger, 1979
  • Haugesund og Ålesund kunstforeninger, 1979
  • Gall. K, Oslo, 1980
  • Gall. K, Oslo, 1982
  • Gall. ByggekunstF, Stavanger, 1981
  • Gall. Dobloug, Oslo, 1984
  • Universitetssenteret Dragvoll, Trondheim, 1984

Ikke Angitt

  • Porsgrunn Kunstforening, 1980
  • Arte Nordica Contemporanea, Roma, 1955
  • Norsk maleri, Riksgalleriet, Festspillene, Bergen, 1956

Portretter

  • Tegning utført av Jean Heiberg gjengitt i Revold, R.: Norges billedkunst, Oslo 1953, bd. 2, s. 221
  • Tegning utført av Øyvind Sørensen (1961) gjengitt i Aftenposten 25.5.1961

Litteratur

  • Konstrevy, Stockholm, 1939, specialnr. s. 65 (ill.)
  • Konstrevy, Stockholm, 1941, s. 48, 74 (ill.)
  • Østby, L. I, Lexow, E., Norges kunst, Oslo, 1942, s. 378
  • Østvedt, E., Telemark i norsk malerkunst, Oslo, 1942, s. 139-41 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 256 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 225, 243 (ill.)
  • Revold, R., Gran, H., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, s. 72, 90, pl. 137
  • Bonytt, 1946, s. 6, 8, 104
  • Bonytt, 1947, s. 28-29, 214, 217
  • Bonytt, 1949, nr. 5/6 s. ii
  • Bonytt, 1951, s. 219
  • Stenstadvold, H., Norge som malerne så det, Oslo, 1947, s. 12-13, pl. 115
  • Aulie, R., Moderne norsk malerkunst, København, 1948, s. 29-30 (ill.)
  • Refsum, T., Gudbrandsdalen og malerne, Oslo, 1948, s. 21, 140, 144-46 (ill.)
  • Kunsten idag, 1948, hefte 7 s. 60 (ill.)
  • Kunsten idag, 1954, hefte 29/30 s. 24 (ill.)
  • Kunsten idag, 1955, hefte 31 s. 50 (ill.)
  • Kunsten idag, 1959, hefte 47 s. 47,
  • Kunsten idag, 1961, hefte 55 s. 42-43 (ill.)
  • Kunsten idag, 1963, hefte 66 s. 43 (ill.)
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71 s. 42-43 (ill.)
  • Kunsten idag, 1968, hefte 86 s. 51 (ill.)
  • Kunsten idag, 1970, hefte 93 s. 36, 52-53 (ill.)
  • Kunsten idag, 1973, hefte 105/06 s. 79
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, register (ill.)
  • Nielssen, F., Alexander Schultz, Kunst og Kultur, 1949, s. 65-74 (ill.)
  • Mæhle, O., Alexander Schultz, Konstrevy, Stockholm, 1949, s. 345-49 (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst, Oslo, 1953, bd. 2, s. 286-90 (ill.)
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1955-1979
  • Michelet, J. F., Figurativt eller non-figurativt?, Oslo, 1957, s. 91 (ill.)
  • Stenstadvold, H., Norskt måleri, Nationalmuseum Årsbok, Stockholm, 1957, s. 136, 139 (ill.)
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1958, bd. 13, s. 1-3
  • Gyldendals leksikon over moderne nordisk kunst, Oslo, 1958, s. 205-06 (ill.)
  • Mæhle, O., Streiftog og glimt, Oslo, 1960, register (ill.), tillegg s. 146-47, 150
  • Schulerud, M., Norsk kunstnerliv, Oslo, 1960, register (ill.)
  • Stenstadvold, H., Norsk malerkunst i norsk samfunn, Oslo, 1960, s. 187, 192-93 (ill.)
  • Refsum, T., Alexander Schultz, Kunsten idag, 1963, hefte 63, s. 4-23 (ill.)
  • Askeland, J., Norsk malerkunst, Oslo, 1963, register (ill.)
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, register
  • Østby, L., Norsk tegnekunst i Nasjonalgalleriet, Oslo, 1963, register (ill.)
  • Holbø, H., Streiftog i norsk maleri, Lillehammer, 1964, s. 80-81 (ill.)
  • Malmanger, M., i Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, register (ill.)
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867-1967, Drammen, 1967, register
  • Kunst og Kultur register 1910-67, Oslo, 1971, s. 128, 244-45
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 192
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 54, 63
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 56, 182, 194
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 16, 52, 67
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 63, 183
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 143
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 57
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 122, 187, 199
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 189
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 161
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 193, 195
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 183, 195
  • Thue, O., Statens Kunstakademi 60 år, katalog Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969, s. 30, 32, 54
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1971, bd. 16, spalte 986 (ill.)
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945-1970, Trondheim, 1973, register
  • G. Hjelde, Kavli, G., Slottet i Oslo, Oslo, 1973, s. 280
  • Sydhoff, B., Bildkonsten i Norden, Stockholm, 1973, del 5, s. 133-34 (ill.)
  • Koefoed, H. (Red.), Samling Halvdan Hafsten. Åtte norske malere fra mellomkrigstiden, Oslo, 1975, (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
  • Brun, H. J., Frans Widerberg, Oslo, 1978, s. 24, 29
  • Johnsrud, E. H., i F 15 Kontakt, Moss, 1977, nr. 10, s. 2-3
  • Mæhle, O., Alexander Schultz, Kunst, Oslo, 1978, nr. 3, s. 1-13
  • Gjessing, S. (Red.), Kunstnernes Hus 1930-1980, Oslo, 1980, s. 82, 161-63, 167, 196, 216, 224-26 (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 10, s. 317
  • Hopstock, K., Alexander Schultz, Kunst, Oslo, 1981, nr. 4, s. 1-13
  • Askeland, J., Norsk malerkunst, Oslo, 1981, s. 260 (ill.)
  • katalog Høstutstillingen, 1982, (ill.)
  • Brun, H. J., i Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 114-16, 215 (ill.)
  • Thue, O., Kunstakademiets professorer gjennom 75 år, katalog Nasjonalgalleriet, Oslo, 1984, s. 18-19, 30
  • Arbeiderbladet, 03.09.1931
  • Nationen, 03.09.1931
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 09.09.1931, (ill.)
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenbladet, 09.09.1931
  • Gauguin, Pola, i Dagbladet, 19.03.1934
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 27.03.1934
  • Langaard, J. H., i Morgenbladet, 03.1934
  • Nielssen, F., i Dagbladet, 22.11.1940
  • Nielssen, F., i Dagbladet, 23.11.1945
  • Willoch, S., i Aftenposten, 26.11.1940
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 27.11.1940
  • Willoch, S., i Morgenbladet, 27.11.1945
  • Gran, H., i Aftenposten, 30.11.1945
  • Gauguin, Pola, i Verdens Gang, 05.12.1945
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 25.03.1946
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 07.11.1955
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 01.04.1946
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 23.02.1949
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 19.02.1949
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 19.10.1951
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 02.03.1954
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 02.11.1955
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 03.04.1963
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 22.02.1967
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 25.05.1971
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderblad, 19.03.1949
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderblad, 30.04.1960
  • Glambek, K., i Bergens Tidende, 26.03.1949
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 20.10.1951
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 02.11.1955
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 14.02.1961
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 11.02.1964
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 27.05.1969
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 27.04.1970
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 12.03.1975
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 01.11.1955
  • Breivik, T., i Morgenavisen, 06.05.1960
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 16.02.1961
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 27.02.1964
  • Revold, R., i Aftenposten, 20.02.1961
  • Revold, R., i Aftenposten, 25.05.1961
  • Steen Johnsen, S., i Verdens Gang, 03.04.1963
  • Refsum, T., i Vårt Land, 08.04.1963
  • Refsum, T., i Vårt Land, 15.02.1964
  • Refsum, T., i Vårt Land, 22.04.1970
  • Refsum, T., i Vårt Land, 29.03.1973
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 19.04.1963
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 18.02.1964
  • Moe, O. H., i Aftenposten, 29.04.1963
  • Moe, O. H., i Aftenposten, 22.02.1964
  • Aftenposten, 22.02.1967
  • Steen Johnsen, S., Aftenposten, 14.05.1969
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 28.05.1969
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 28.04.1970
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 29.03.1973
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 09.12.1977
  • Moen, U., i Adresseavisen, 17.02.1972
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 13.03.1975
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 28.11.1977
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 05.12.1981
  • Flor, H., i Dagbladet, 13.03.1975
  • Flor, H., i Dagbladet, 25.05.1976
  • Flor, H., i Dagbladet, 08.02.1977
  • Flor, H., i Dagbladet, 17.10.1980
  • Flor, H., i Dagbladet, 29.10.1982
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 14.03.1975
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 24.11.1977
  • Varden, 14.04.1975
  • Hougen, P., i Verdens Gang, 28.11.1977
  • Stette, H., i Sunnmørsposten, 26.03.1979
  • Stavanger Aftenblad, 15.05.1979
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 04.11.1982

Arkivalia

  • Thorud, S., Den konstruktive skole. Georg Jacobsens betydning for norsk malerkunst, Universitetet i Oslo, 1977, Magistergradsavhandling