Liv og virksomhet

Som ung var S. i tvil om hun skulle bli pianist eller maler. Hun valgte malerkunsten som den sikreste levevei, med studier først i Bergen, senere München, København og Paris. Den første vinteren i München var hun utelukkende beskjeftiget med tegning hos Marcus Grønvold, men ble deretter elev av Bertha Wegmann både i München og København. Wegmann hadde antagelig formidlet ideer om det franske friluftsmaleri til München, og S.' bilder hadde fra begynnelsen en annen koloritt og naturoppfatning enn de øvrige norske München-elever. S.' motiver var portretter, landskaper, interiører og blomster, og hennes første maleri Markblomster ble stilt ut i Bergens Kunstforening i 1883. I Paris studerte hun under flere lærere. Hennes bilder viste etter hvert innflytelsen fra impresjonistene, bl.a. med et sterkere og lysere fargeregister. I 1889 deltok hun sammen med 11 norske kvinnelige malere på Verdensutstillingen i Paris, hvor bl.a. S. fikk mention honorable for et kvinneportrett. I 1895 malte hun Selvportrett (Bergen Billedgalleri) med det karakteristiske smale ansikt og de særpregede mørke øyne. Figuren er malt frontalt fra bysten, og plassert i motlys mot et vindu med landskapsutsikt. Flere av sine beste figur- og landskapsbilder malte hun for øvrig i Italia fram til 1914. Dette året møtte hun Rudolf Steiner, og etter fire års opphold i Goetheanum i Dornach, ble hun en av hans forkjempere i Bergen. Disse impulser gav seg også utslag i S.' malerier, en rekke med symbolsk antroposofisk innhold og lysende, laserende fargebehandling, men også med ekspressive trekk i de naturalistiske bilder fra 30–40-årene. S. var etter 1918 bosatt i Bergen til hun døde, 102 år gammel.

Familierelasjoner

Datter av

  • Ingeborg Catharina Hess
  • Peter Stamer Steineger, kjøpmann

Utdannelse

Veiledning av gravør Meyer, J., Bergen; Bergen offentlige tegneskole vintrene 1878-80; Elev av Anders Askevold og Frants Bøe, Bergen sommer og høst 1880; Elev av Marcus Grønvold, München 1881-82; Bertha Wegmanns malerskole, München 1882-83 og København 1883-86; Elev av Aimé Morot, Paris 1886-87 (?); Académie Julian under Tony Robert-Fleury og Académie Colarossi under Gustave Courtois og Raphael Collin 1887-88.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Schäffers legat Opphold i Meran, Tyrol ca. 1869-78; Studieopphold i München 1881-83; København 1883-86; Paris 1886-88, 1889-90; Italia 1888-89; Bosatt Italia 1902-14; Dornach, Sveits 1914-18.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Priser, premier og utmerkelser

Mention honorable, Verdensutstillingen Paris 1889.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Veggdekorasjoner, Goetheanum, Dornach, Sveits (1914-18, brent)
  • Bergen Billedgalleri (Pleiebarn, 1890, Selvportrett, 1895, og Portrett av Cecilie Dahl, 1897)

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1886
  • Høstutstillingen, 1987
  • Høstutstillingen, 1890-1891
  • Høstutstillingen, 1894
  • Høstutstillingen, 1896
  • Høstutstillingen, 1898
  • Høstutstillingen, 1901
  • Høstutstillingen, 1908
  • Høstutstillingen, 1916-1917
  • Høstutstillingen, 1933
  • Vestlandsutst., 1926
  • Vestlandsutst., 1929
  • Vestlandsutst., 1941
  • Bergens Kunstforening, 1883-1884
  • Bergens Kunstforening, 1925
  • Bergens Kunstforening, 1927
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1885
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1890
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1892
  • Salonen, Paris, 1887-1888
  • Christiania Kunstforening, 1888
  • Christiania Kunstforening, 1899
  • Christiania Kunstforening, 1921-1922
  • Verdensutstillingen, Paris, 1889
  • Verdensutstillingen, Paris, 1900
  • Verdensutstillingen, Chicago, 1893
  • Trønder og Vestlandsmalere, Kunstnernes Hus, Oslo, 1930
  • Høstutstillingen gjennem 25 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940

Separatutstillinger

  • Bergens Kunstforening, 1889
  • Christiania Kunstforening, 1912
  • Bergens Kunstforening, 1947
  • Minneutst., Urdi, Bergen, 1965

Portretter

  • Paul Gauguin: L'intelligible au profil dur (olje, 1886) malt med S. som modell (iflg. Bodelsen, M. i Kunst og Kultur 1979 s. 143–44 (ill.))
  • Selvportrett (1895, Bergen Billedgalleri) gjengitt i Wichstrøm, A.: Kvinner ved staffeliet, Oslo 1983, s. 67
  • Selvportrett (1901), Bergens Kunstforening 1947, katalog nr. 5

Litteratur

  • Bøgh, J., Bergens Kunstforening i femti aar, Bergen, 1888, s. 117–18
  • Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, (Kristiania, 1907, bd. 2, s. 365
  • Kunst og Kultur, 1934, s. 258
  • Kunst og Kultur, 1963, s. 21
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 239 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 232, 250 (ill.)
  • katalog Bergens Kunstforening, 01.1947-01.01.1947
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, register
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, register
  • Bodelsen, M., i Kunst og Kultur, 1979, s. 143–44 (ill.)
  • Wichstrøm, A., Kvinner ved staffeliet, Oslo, 1983, register (ill.)
  • Bergens Aftenblad, 13.05.1884
  • Bergens Aftenblad, 17.04.1885
  • Bergensposten, 18.09.1886
  • Bergensposten, 12.02.1889
  • Morgenposten, 04.11.1886
  • Aftenposten, 05.11.1886
  • Aftenposten, 04.05.1888
  • Aftenposten, 01.05.1889
  • Aubert, A., i Morgenbladet, 20.11.1886
  • Bergens Tidende, 08.02.1889
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 20.12.1912
  • Haug, K., i Aftenposten, 18.03.1922
  • Sælen, F., i Morgenavisen, 30.01.1947
  • Glambek, K., i Bergens Tidende, 01.02.1947
  • Maurstad, G. T., i Arbeidet, 04.02.1947
  • Bergens Tidende, 18.01.1963
  • Bergens Tidende, 30.11.1965, (ill.)
  • Bergens Tidende, 18.11.1980
  • Dagen, 19.01.1963
  • Bergens Arbeiderblad, 19.01.1963
  • Morgenbladet, 22.01.1963
  • Aftenposten, 22.01.1963

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv