Faktaboks

Adolph Denis Horn
Født
10. desember 1933, Oslo

H. er en einstøing i norsk kunst, både i sin uttrykksform og ved sitt sterke engasjement i sosiale og filosofiske problemstillinger, som ofte preger hans bilder. H. har hentet motiver fra nyere og eldre billedkunst, samt fra naturvitenskapelige erfaringsområder. Disse bygger han sammen i et djervt og sterkt personlig billedspråk. Spesielt tydelig er tilknytningen til surrealismen (særlig Chirico og Magritte), konstruktivisme og kinetikk. Ofte refererer bildene til filosofiske ideer, klart poengtert i selve billedoppbyggingen og tydeliggjort av titlene. Til tross for at han legger stor vekt på bildenes litterære innhold, markerer H. seg først og fremst som en typisk malerbegavelse.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Randi Staubo
  • Adolf Denis Horn

Gift med

  • Kari Ønvik

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Oslo

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1951–54 med diplom som reklametegner

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Lorch-Schives legat 1967
  • Statens reisestip. 1970
  • Statens 3-årige arbeidsstip. 1974–76
  • Statens garantiinntekt fra 1977

Stillinger, medlemskap og verv

  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
  • Medlem Landsforeningen Norske Malere
  • medlem Riksgalleriets innkjøpskomité 1979–81
  • Norsk kulturråds rådgivende utvalg for kunstnerisk utsmykking 1980–82

Priser, premier og utmerkelser

  • Morgenbladets pris 1973

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Husgavl, Brande, Danmark
  • Fondvegg, Rogaland distriktshøyskole
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Haugesund Billedgalleri
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Moss Kunstgalleri
  • Norsk kulturråd
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Larvik Kunstforening
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Brande kommune, Danmark

Illustrasjonsarbeider

  • T. Karlsen: Førerkortet, Oslo 1962
  • Folk og skjebner i Grevens by, Larvik 1971

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1955
  • Høstutstillingen, Oslo, 1966-1970
  • Høstutstillingen, Oslo, 1972
  • Høstutstillingen, Oslo, 1973
  • Høstutstillingen, Oslo, 1974
  • Høstutstillingen, Oslo, 1975-1979
  • Dette betyr noe i Norge, Göteborg, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Malmø, 1970
  • Dette betyr noe i Norge, Stockholm, 1970
  • Tromsø Museum, 1970-1971
  • 36 norske kunstnere, Århus, 1971
  • Norwegische Malerei der Gegenwart, Kiel, 1974
  • Rostock-Biennalen, 1975
  • Vinnere av Morgenbladets pris 1964–78, Oslo Kunstforening, 1979

Separatutstillinger

  • Gall. DA, Bergen, 1963
  • Wangs kunsthandel, Oslo, 1964
  • Larvik Kunstforening, 1967
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1976
  • Bergens Kunstforening, 1977

Eget forfatterskap

  • Katalog utst. Wangs Kunsthandel, Oslo, 1964
  • 3-prosentavgiftenuanstendig og ydmykende, Kunst og kunstnere, Oslo, 1969, nr 1, s. 42
  • Tema til ettertanke, Vårt daglige bly, Nye Bonytt, 1971, nr. 2, s. 11, 14-15, 43
  • I de tause lunde, Nye Bonytt, 1971, nr. 7, s. 68-69
  • Requiem for svalene, Nye Bonytt, 1972, nr. 10, s. 6-7
  • Den endelige løsning-, Nye Bonytt, 1972, nr. 1, s. 46-47
  • Men så kom barbarene, Nye Bonytt, 1972, nr. 2, s. 74-75
  • Kunsten å skrive kunstkritikk, Morgenbladet, 20.11.1974
  • Tydningen av kunstkritikkene, Morgenbladet, 27.11.1974
  • katalog utst. Bergens Kunstforening, 1977
  • Fluor mot tånnråte- et farlig feilgrep, Oslo, 1978

Litteratur

  • Morgenposten, 13.10.1964
  • Dagbladet, 14.10.1964
  • Hougen, P., i Dagbladet, 30.10.1964
  • Kunsten idag, 1965, 71, s. 50, hefte
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 209
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 115
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 51
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 184, 185 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 128
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 118, 124
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 107
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 50, 181
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 49
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 47 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 127
  • Havers, K., i Verdens Gang, 14.04.1972, (ill.)
  • Durban, A.., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 18.04.1972
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 19.04.1972
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 19.04.1972, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 20.04.1972
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 02.05.1972
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 12.10.1973
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 15.10.1973
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 20.10.1973
  • Durban, A.., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 22.10.1973
  • Morgenbladet, 07.12.1974
  • Egeland, E., i Aftenposten, 05.04.1976
  • Durban, A.., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 21.04.1976
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 254, pl. 130
  • Bergens Arbeiderbladet, 29.09.1977
  • Loge, ø., i Bergens Tidende, 08.10.1977
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 08.10.1977, (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 6, s. 18
  • Johnsrud, E. H., Sørensen, G., Gulliksen, B.Melbye, Norsk maleri 70-tallet, Oslo, 1980, s. 47 (ill.)
  • Bjørnskau, K., i A.-A-magasinet, 15.03.1980, (ill.)