S. ble født på fedrenegården Ingreid i Ullensaker, og vokste opp i Bergen hvor han bodde til han som ganske ung drog til sjøs. I 1903 begynte han på Den kgl. Tegneskole for å bli arkitekt, men gikk over til klassen for dekorasjonsmalere. 19 år gammel hadde S. sin første separatutstilling hos Blomqvists Kunsthandel, Oslo og fikk stor anerkjennelse, bl.a. av Christian Krohg. Høsten 1909 var han i København og startet sammen med unge danske malere sammenslutningen De 13 som holdt en utstilling i Den Frie Udstillings lokaler. Det førte til en kunstnerisk seier for S. som ble boende flere år i København, der han særlig arbeidet med grafiske teknikker. Han ble nært knyttet til den danske kunstsamler og mesén Tetzen Lund, reiste med ham til utlandet og hjalp til med å bygge opp hans store samling av moderne kunst i København.
Tidligere malerier og grafiske arbeider av S. vitner om innflytelse fra Edvard Munch. Omkring 1916 fikk hans bilder et lysere og muntrere preg gjennom påvirkning av Henrik Lund. Også Bernhard Folkestad og Ludvig Karsten har hatt betydning. S. var eksperimenterende og produserte mye, men de mange verv i kunstnerorganisasjoner tok tid og de store forventninger som var stilt ble ikke innfridd. S. arbeidet med en rekke motiver: landskap, interiører, sirkus-interiører, stilleben, akter, karikaturer og komposisjoner med scener fra bibelen og mytologien. Han malte også en rekke portretter, f.eks. Min mor (1907), Anders Krogvig (1915), Ludvig Karsten, Christian Krohg, David Knudsen som Celius, Eyolf Soot (1920), Matti Aikio og Herman Wildenvey (1941). Hans uttrykksform var naturalistisk, i noen arbeider ses en tendens mot impresjonisme, i andre mot en mer ekspressiv form. Koloritten hadde et kjølig preg med valører i grønt, blått, brunt, sort og hvitt. S.' kunstneriske talent kom kanskje best til uttrykk i hans grafiske arbeider, f.eks. Måneoppgang (ca. 1920). Han var musikalsk og utgav flere komposisjoner. Han skrev også flere kokebøker og var kjøkkensjef i Nevlunghavn.
S. var en dyktig organisator, og bl.a. en av opphavsmennene til Kunstnerkarnevalet som han ledet gjennom en rekke år. Da Oslo bystyre besluttet å stenge byens bodegaer, var det S.' idé og initiativ som førte til at Blom fikk fortsette som Kunstnerforeningens restaurant. Overskuddet av driften skulle gå til understøttelsesfond for kunstnere. S. var under krigen bosatt på Tange gård på Ringsaker, deretter på Hamar og Vang i Hedmark.