Gjennom sin utdannelse opparbeidet E. en dyp innsikt i dekorasjonsmaleriets teknikk; bl.a. ble han sammen med Oscar Matthiesen tilkalt som ekspert da Joakim Skovgaard startet sine freskoarbeider i Viborg Domkirke. Det var derfor både for å være teknisk konsulent og for å utføre den ornamentale dekor han ble engasjert av Eilif Peterssen som assistent ved utsmykningen av Ullern kirkes apsis (1908–09).
I de følgende år utførte E. en rekke dekorasjoner for privathjem, ofte i hus tegnet av Arnstein Arneberg. Han tegnet også faner, medaljer, utkast til frimerker, bokomslag, programblad, firmamerker, kjekspakkeetiketter, plakater og spillkort. Han modellerte bl.a. vannspyere til Nidarosdomen sammen med Wilhelm Rasmussen og møblerte og innredet rom for private hjem, utstillinger o.l. Hertil kom at han tegnet ovner for firma O. Mustad Søn, Kristiania (1916–21).
Fra 1912 begynte E. å arbeide med undersøkelse og restaurering av våre gamle kirkeinteriører, til å begynne med etter oppdrag av Forening til norske Fortidsmerkers Bevaring, men fra 1919 som statens konsulent for kirkerestaureringer.
E.s arbeider preges av en barokk frodighet, med markert linjeføring og humoristisk sans. Ornamentene er ofte enkle og fargene friske. Ut fra hans egen ornamentale form- og fargefølelse var det naturlig at han kom til å interessere seg mest for renessansens og barokkens dekorative arbeider.
I og med at det var disse perioders dekor han valgte å kalle fram fra senere tiders overmalinger, og denne gjerne ble restaurert, komplettert og av og til supplert med E.s egne dekorasjoner, kom han til å sette sitt karakteristiske preg på mange norske kirkeinteriører. Typisk er hans fargeholdning hvor han ofte brukte dodenkopf kombinert med andre farger brukket med sort eller jordfarger. Hans egen ornamentikk og dekor var imidlertid basert på det gamle han fant, og han arbeidet med arkeologisk nøyaktighet og forbilledlig dokumentasjon av sine funn. Dette gjorde ham til sin tids ledende ekspert på norsk dekorativ malerkunst.
Han har etter egne opplysninger undersøkt 423 norske kirker, og i over 100 av disse har han utført restaureringsarbeider. Hans siste arbeid var restaurering av Eilif Peterssens apsisdekorasjoner i Ullern kirke, ironisk nok der han for alvor startet sin karriere 30 år tidligere.