S. tok handelskoleeksamen i 1903, arbeidet på kontor 1903-06 og var tegner ved reproduksjonsanstalt 1906-08. I 1909 ble han ansatt som tegner i Aftenposten, den første egentlige avistegner i Norge. I mellomkrigstiden forestod han dessuten den billedmessige redaksjon og layout i A-magasinet. Han tegnet også i Urd og andre ukeblad, i vittighetspressen og i julehefter. S. ble tidlig anerkjent som en fremragende pennetegner, men han benyttet også blyant og kull. Til tross for hans kjennskap til avistegningens teknikk, var det ikke til å unngå at hans tegninger, særlig i de første år, ble maltraktert av rotasjonspressen. Jappe Nilssen skriver at originalene viser at hans portretter er kunst som hever seg høyt over det man til daglig ser i avisspalter. S. hadde journalistisk teft, et skarpt blikk og stor teknisk ferdighet, og kunne raskt fange en situasjon. Reportasjetegningen ble et grunntrekk i hans arbeid som avistegner, og han utførte oppdrag som senere er overtatt av pressefotografer. Hans samlede produksjon fremstår som en kavalkade over mennesker og begivenheter i Oslo gjennom et halvt hundreår og gir dermed et verdifullt innslag i vår kulturhistorie.
Motivkretsen spenner fra teaterpremierer til mottagelser av prominente personer, reise- og naturskildringer, sportsstevner, stilsikre miljøskildringer fra svunne tider, og i de senere år først og fremst portretter. Serien Seierens forkjempere (1945) omfatter den kongelige familie, allierte og norske militære sjefer, motstandsfolk og politikere. S. ble en meget rutinert portrettegner, og blant hans flere tusen portrettegninger, ofte representasjonsportretter, fins så vel forholdsvis tørre tegninger som fremragende portrettkunst, bl.a. av kunstnere som Ludvig Karsten og Harriet Backer. Hans stil var streng, med vekt på en utpreget nøyaktighet og portrettlikhet. På minneutstillingen i 1964 var det foruten tegninger noen grafiske arbeider, bl.a. det dekorative linoleumssnittet Bølgen. S. var en allsidig og meget benyttet illustratør og skal ha illustrert i alt ca. 60 bøker. Mest kjent er hans illustrasjoner til Trangviksposten og til H. Haugstøls bøker fra det gamle Chra.