Som bokkunstner forener E. artistisk begavelse, fantasi, kyndighet i trykkteknikk og omhyggelig utførelse i samarbeid med trykkere. Han illustrerer fortrinnsvis sine egne tekster, billedbøker, barneviser og sammenhengende fortellinger. Han har vært sterkt opptatt av billedbøkenes demokratisering, å skape kvalitetsbilledbøker uten at prisen blir for høy, noe han med sin innsikt i trykkteknikkens muligheter har særlige forutsetninger for. Han gjorde i 1940-årene en rekke forsøk med billige, men kunstnerisk verdifulle småbøker. Med sikker hånd komponerer han hvert bilde inn på boksiden og nytter fargesidene helt ut, slik at det kan bli forholdsvis store bilder i en liten bok. Han arbeider stadig videre på sine bøker og sender de beste av dem ut i nyillustrerte utgaver, f.eks. Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen fra 1953, nyillustrert og i farger i 1978. Førsteutgaven var illustrert med strektegninger som fint slynger seg inn i teksten til en harmonisk bokside. E.s største suksess er Folk og røvere i Kardemommeby fra 1955 med replikker som er blitt folkeeie på linje med ordspråk. De virtuose illustrasjonene i det høye formatet bygger seg opp som scenebilder, og E. laget en teaterversjon i 1956. Skuespillet oppføres stadig på innenlandske og utenlandske scener. Han tegnet kostymeskisser og malte dekorasjoner til Folk og røvere og Klatremus til oppførelsen på Nationaltheatret, og var ansvarlig for scenografien ved oppførelse på Operaen i Stockholm, Dramaten i Stockholm og andre teatre i de fem nordiske land. E. malte også dekor og tegnet kostymer til Riksteatrets oppsetting av Folk og røvere og Musikantene kommer til byen. Thorbjørn Egners lesebøker for den 9-årige skole omfatter 16 bind (1950–68). De to første bindene illustrerte han selv med tindrende, fargeglade, helsides flerfargetrykk og strektegninger dels i svart, dels i én farge. Illustrasjonene har følsomhet i streken og en fint avstemt fargeskala. I de følgende bind deltar han som illustratør, men trekker dessuten inn en rekke av våre fremste illustratører som Chrix Dahl, Kåre Espolin Johnson, Ørnulf Ranheimsæter. De innbyrdes meget forskjellige illustratører underordner seg både den samlede helhet og bokverkets grunnleggende idéinnhold. Leseverket fremstår som en kavalkade over norsk illustrasjonskunst og betegner et gjennombrudd for norsk barnebokillustrasjon.
Fram til 1948 utførte Egner en rekke grafiske arbeider og markerte seg i første rekke innen norsk tresnittkunst. Strykebrettet er trykt med de originale treklosser i Kunsten i dag, hefte 4, 1947/48.