H. debuterte som billedhugger og grafiker i andre halvdel av 1960-årene og har siden arbeidet parallelt med skulptur og grafikk. De tidligste skulpturarbeidene viser påvirkning fra akademitiden hos Per Palle Storm, mens eldre mestre som Dürer, Rembrandt og Lars Hertervig syns å ha gitt inspirasjon og impulser til de grafiske arbeidene. Kunstnerens nære kontakt med naturen er avgjørende for skaperevne og virksomhet, og var en av grunnene til at han straks etter avsluttet utdannelse vendte tilbake til sitt fødested på Rennesøy. Her har han siden vært bosatt og arbeidet som billedkunstner i nær tilknytning til sine motiver og modeller. H. har hele tiden arbeidet innenfor et naturalistisk og figurativt formspråk med visse tendenser i surrealistisk retning, som f.eks. i Smoky I og II (radering) og Mitt krigsmonument (glassert leire), Plante med frukt og Når knupper brest (plastbetong). Ut over i 1970-årene ble formspråket friere og mer forenklet. Arbeidene ble mer personlige i sin uttrykkskraft, både i form, innhold, valg av motiver og utnyttelse av forskjellige materialer og teknikkers egenskaper og muligheter.
Innen grafikk foretrekker H. metalltrykk og trestikk, fordi disse teknikker gir den motstand som hans ideer krever for at de skal bli form. Landskapsmotivene dominerer i den grafiske produksjonen, der han skildrer hav, hei, øyer og fjell. Der hvor mennesker og dyr er med, virker disse små, ensomme og forlatte i forhold til landskapet og naturen de beveger seg i, men likevel med en naturlig tilhørighet til sine omgivelser. Atmosfæren, stemningen og karakteren i naturen, selve naturmystikken er viktigere å få fram enn ren gjengivelse av motivet. Dette kommer til uttrykk i kontrastene mellom det idylliske og det monumentale, det lysfylte og det mørkstemte, ofte med et romantisk drag og et egenartet lys. H. laget også en del raderinger i begynnelse av 70-årene, der han tok opp økologiske problemer som naturødeleggelse og forurensning. Han kommer med krasse kommentarer til den økonomiske rovdrift på våre naturressurser, som f.eks. No kjem dei og tek deg Lars (1974). Motivet er et landskap i Ryfylke med oljetanker utover knausene og mørke forurensete skyformasjoner. H. har utført en rekke illustrasjoner i samarbeid med forfatterne Alfred Hauge (Løland-trilogien) og Jon Moe (Pilt-Ola). Det fabulerende og fortellende i H.s arbeider og sansen for intimkunstens krav både til form og innhold, gjør at hans arbeider egner seg godt for illustrasjoner og bokkunst. På samme måte som i de grafiske arbeidene er de fleste av H.s skulpturer utført i lite format. Men en rekke offentlige oppdrag i andre halvdel av 70-årene viser at han også behersker det store format, f.eks. Rennesøybuen for Rennesøy kommune og Nybrot for Øksnevad jordbruksskole, begge utendørs bronseskulpturer, samt Folunge til Østerlide cerebral pareseskole i Stavanger. Foruten dyreskulpturer har H. vært opptatt av portretter, og har utført en rekke byster av barn og voksne, private og offentlige oppdrag. Bysten av Martin Moen (Riksgalleriet), stortingsmann Lars Ramndal (Stavanger Faste Galleri) og maleren Ole Frøvig (Haugesund Billedgalleri), viser hans portrettkunst på det beste. Det kan i denne sammenheng også vises til minneplaterelieffet av Niels Henrik Abel utført etter oppdrag fra Finnøy kommune, og Lars Hertervig-monumentet som ble gitt i gave til Tysvær kommune i anledning Hertervigs 100 års-jubileum. I skulptur arbeider H. hovedsakelig i leire. De ferdige arbeidene er enten brent og glassert eller støpt i gips, bronse og i noen tilfeller i bly og sement.