Faktaboks

Sigurd Resell
Født
13. januar 1920, Meldal
Død
2010

R. kom til Rastad & Relling Tegnekontor A/S fra Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo og var ansatt der til 1968, avbrutt av oppdrag med skipsinnredning 1953–56. Han har senere virket som frilanser og har særlig samarbeidet med Vatne Lenestolfabrikk A/S, hvor han har satt sitt preg på bedriftens kvalitetsrettede produksjon. Samtidig som R. har tegnet møbler i en moderat, tradisjonell stil, har han utviklet en rekke modeller i et mer samtidspreget, internasjonalt formspråk. Her anvender han ofte materialer som bøyd tre, hud og dun. De beste av hans arbeider utmerker seg ved klare konstruksjoner og en elegant linjeføring. Sitt gjennombrudd på det internasjonale marked fikk han med stolenIrafas, som han utviklet i samarbeide med Cato Mansrud. Som eksempel på R.s evne til nytenkning kan fremheves stolen Falcon som fins i flere utgaver. Han har også utarbeidet en lampeserie for Høvik Lys som bærer hans navn.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Sivert Jonsen Resell
  • Marit Ree

Gift med

  • Ingeborg Drøpping

Utdannelse

  • Snekkerutdannelse 1935–36
  • Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo trelinjen 1943–47

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Studiereise i USA 1976

Stillinger, medlemskap og verv

  • Medlem Norske Interiørarkitekters Landsforening

Priser, premier og utmerkelser

  • Premie i København Snedkerlaugs møbelkonkurranse 1959
  • premie i konkurranse arrangert av Nässjö stolfabrik 1961
  • to 2. premier Bransjerådets bordkonkurranse 1962
  • 2. premie Bransjerådets stolkonkurranse 1965 (sammen med Cato Mansrud)
  • 2. premie Bransjerådets møbelkonkurranse 1970-71
  • 3. premie Bransjerådets møbelkonkurranse 1972–73
  • Gullmedalje 2. biennale for industridesign, Ljubljana, Jugoslavia 1966
  • Merket for god design 1966

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Møbler til Stortinget (1956–57)
  • Televerkets administrasjonsbygg (1961)
  • Norsk rikskringkasting Fjernsynet (1962–63)
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstringer, Kunstnernes Hus, Oslo, 1950-1964, en rekke ganger i perioden
  • Møbler gjennom 50 år, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1959
  • Møbler gjennom 50 år, Vestlandske Kunstindustrimuseum, 1959
  • Møbler gjennom 50 år, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1959
  • Norsk/Norwegian Industrial Design, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1963
  • 2. biennale for industridesign, Ljubljana, Jugoslavia, 1966
  • Norsk brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, 1966
  • Norske møbler i fortid og nåtid, vandreutstilling, Vestlandske Kunstindustrimuseum, 1967
  • Håndverksmessen i München, 1967
  • Design in Scandinavia, vandreutstilling Australia, 1968-1969
  • Nordisk industridesign, Röhsska Konstslöjdmuseum, Göteborg, 1971
  • Møbelskjønn, Møbelmessen, Sjølyst, Oslo, 1978
  • Møbelskjønn, Møbelmessen, Sjølyst, Oslo, 1979

Gruppeutstillinger

  • Idémøblering. Bahus/Rastad & Relling, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1961

Litteratur

  • Bonytt, 1951, s. 76 (ill.)
  • Bonytt, 1954, s. 167 (ill.)
  • Bonytt, 1955, s. 138 (ill.)
  • Bonytt, 1956, s. 58 (fig. a og b)
  • Bonytt, 1958, s. 137, 140 (ill)
  • Bonytt, 1959, s. 235 (ill.)
  • Bonytt, 1961, s. 62, 74, (fig. 74, 75, 77, 78), 107, 195 (ill.)
  • Bonytt, 1963, s. 67–68, 190 (ill.)
  • Bonytt, 1964, s. 118 (ill.)
  • Bonytt, 1966, s. 10–11, 242 (ill.)
  • Møbelsnekkeren, 1960, s. 216, 218 (ill.)
  • Møbelsnekkeren, 1962, s. 92, 211, 213 (ill.)
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1966, nr. 128 [upag.] (ill.)
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1972, nr. 203/204 [upag.] (ill.)
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1981, nr. 302, s. 45 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1969, nr. 5 s. 60 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1971, nr. 8 s. 66 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1973, nr. 5 s. 87 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1977, nr. 9 s. 33 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1979, nr. 10 s. 45 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1983, nr. 8 s. 7–8, 11 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1984, nr. 3 s. 10–11 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1970, s. 168–69 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1971, s. 182–83 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1972, s. 10–11, 85 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1973, s. 10, 334, 337 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1974, s. 302, 368 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1976, s. 101–02, 121, 123 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1977, s. 189–90 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1978, s. 131, 272 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1979, s. 174 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1980, s. 135 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1981, s. 182 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1982, s. 25–26 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1983, s. 180 (ill.)
  • Arkitektnytt, 1972, s. 244–45 (ill.)
  • Arkitektnytt, 1977, s. 221–22 (ill.)
  • Arkitektnytt, 1984, s. 248–49 (ill.)
  • Beer, E. Harrison, Scandinavian Design. Objects of a Life Style, New York, 1975, s. 83 (ill.)
  • Høvik Lys. Belysningsidéer til hjemmet, Halden, 1982, s. 18–19 (ill.), utg. Høvik Lys
  • Design from Scandinavia, København, nr. 4 s. 50–51 (ill.), nr. 7 s. 72–73 (ill.), nr. 8 s. 20, 71–73 (ill.), nr. 9 s. 120–21 (ill.), nr. 10 s. 88–89 (ill.), nr. 12, s. 68–69 (ill.), [u.å.]
  • Norske møbler, Oslo, s. 15, 18, 76 (ill.), [u.å.], 2, utg. Norform
  • Aftenposten, 11.01.1980