Faktaboks

Ragnar Kraugerud
Født
3. desember 1909, Bærum
Død
16. august 1987, Bærum

Skog, 1965. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Skog, 1967. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Fiskerby i Vest-Frankrike, 1950. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Folk og hester, 1951. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Hoggere, 1937. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

K. debuterte på Høstutstillingen i 1932 med to arbeider, Fra Stavernøya og Sjakten, og malte i de følgende år landskaper og figurbilder. Som mange andre av sine samtidige mottok han sterke inntrykk fra de tyske ekspresjonister på utstillingen i Kunstnernes Hus 1932, som Karl Schmidt-Rottluff, Emil Nolde og Paul Klee. På Høstutstillingen i 1936 viste han Tre figurer, som i sin spinkle tegnestil og bevisste disproporsjoneringer og fortegninger har tydelige minnelser av Klee. I 1937 malte han Hoggere (eller Skogsmenn I, H. Hafstens samling, Oslo) som ble hans gjennombruddsverk. I motivet med de tre mannsfigurene i den raggete granskogen har han, med grunnlag i flere tidligere studier av skogsfolk, nådd en kraftfull forenkling. Konturene er grovt markert og fargene, vesentlig i dempede brungrå og svarte toner, er lagt på i tette, ru lag som gir en freskolignende virkning. Inntrykk fra tysk ekspresjonisme blander seg her med impulser fra Georges Rouault (K. hadde samme år vært i Paris). Å skildre arbeidsfolks nære og ureflekterte kontakt med naturen ble fra nå av et hovedmotiv i K.s maleri. Skogsmennenes og fjellfolkets enkle liv er temaet i Dølefolk (1945, H. Hafstens samling), Hest og kar (Bergen Billedgalleri) og det mer naivistiske Skogskarer (1938–39, Lillehammer Bys malerisamling). Han malte også de gamle tjæresvarte bondehusene Gard (Høstutstillingen 1948). I tallrike skogsbilder har han skildret granskogens uryddige virvar (Skog, 1965, Nasjonalgalleriet). K. har også malt bilder, ofte meget figurrike, der moderne by- og friluftsliv er motivene. Fortau (1937, Nasjonalgalleriet) viser tre lekende barn i en bygate. Han har skildret torgscener som Fisketorv (1955, H. Hafstens samling) og en rekke motiver fra badestrender. En serie mannshoder, (bl.a. 1939, Bergen Billedgalleri og 1952, H. Hafstens samling) har en stor, sluttet form, en monumental forenkling som viser K.s kunst på sitt beste. Ved slutten av 1950-årene lysnet K.s koloritt og vant større rikdom, delvis på bekostning av den sterke uttrykkskraft i de tidlige arbeider. K. har også arbeidet mye i akvarell og gouache og laget strandstudier og grupper med badende, samt reiseminner fra Danmark, Italia og Portugal. Han er også en ypperlig tegner som Nasjonalgalleriets fyldige samling landskaper og dyrestudier viser. Selv karakteriserer han sin kunst slik (katalog H. Hafstens samling, 1975): "Intensjonen er bestemmende. Tiløkset forenkling gir karakteristikk av motivet, og nyansene må ikke få kraft til å smuldre opp bildet. Hovedsaken er å gi konsentrert og sterkt uttrykk for en opplevelse". I sine betydeligste bilder har han realisert dette siktemål på en måte som har gjort ham til en markant skikkelse i nyere norsk maleri.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Anne Helene Schøyen (1869 - 1935)
  • Anton Kraugerud, overlærer (1869 - 1953)

Gift med

  • 1946-1963 med Alfhild Thallaug-Olsen (f. 1914)

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Bærum

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo
  • elev av Anders C. Svarstad 1930
  • Statens Kunstakademi, Oslo under Halfdan Strøm 1930–31 og Axel Revold 1931-oktober 1932

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Finnes legat 1937–38
  • Benneches legat 1939
  • Hielmstierne Rosencrones legat 1939
  • Per Deberitz' minnefond 1947
  • Kunstnerforeningens Blom-stipend 1951
  • Statens kunstnerstipend 1954
  • Th. Fearnleys Minnestipend 1959
  • Studiereiser til Spania og Portugal 1934
  • Paris 1937 og 1947
  • Italia 1959

Stillinger, medlemskap og verv

  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
  • Varamann i Den faste jury 1958–60, medlem 1961–63 og 1967

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Christianssands Faste Galleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Moss Kunstgalleri
  • Rolf Stenersens samling, Oslo
  • Moderna Museet, Stockholm
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk kulturråd
  • Riksgalleriet
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norges Bank
  • Tønsberg, Kristiansand og Asker kunstforeninger
  • Norges idrettshøgskole, Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1932-1936
  • Høstutstillingen, 1938-1939
  • Høstutstillingen, 1945-1946
  • Høstutstillingen, 1948-1957
  • Høstutstillingen, 1959-1962
  • Høstutstillingen, 1969
  • Høstutstillingen, 1970
  • Høstutstillingen, 1972
  • Vestlandsutstilling, 1960
  • Østlandsutstilling, 1979
  • 11 yngre malere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1933
  • Verdensutstillingen i Paris, 1937
  • Scandinaverne, Charlottenborgutstillingen, København, 1939
  • Liljevalch, Stockholm, 1940
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Ung norsk kunst, København, 1946
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Oslo, 1946
  • 10 malere og vårutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1946
  • Unge Kunstneres Samfunn Jub.utstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1946
  • Nordisk konst, Stockholm, 1946-1947
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Bergens Kunstforening, 1948
  • Nordisk utstilling, København, 1949
  • Utstillingrevy 1930–50, Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Ung norsk konst, Stockholm, 1950-1951
  • Norsk nutidskunst, Stockholm, 1951-1952
  • Göteborg, 1951-1952
  • Exposição de Pintura e Gravura Norueguesa, Rio de Janeiro, 1952
  • Salon de Mai, Paris, 1953
  • Hin Opinbera Norska Listsýning, Reykjavik, 1954
  • 9 norske malere, Brown Stone Galleri, New York, 1955
  • Norsk kunst, vandreutstilling, USA, 1955
  • Arte Nordica Contemporanea, Roma, 1955
  • Koloristerne, København, 1955
  • Oslo Kunstforening, 1956
  • The Arts of Norway, Florida, 1957
  • 4. Biennale São Paulo, 1957
  • Permanenten, 1958
  • Norsk utstilling, Jerusalem, 1959
  • Haifa, 1959
  • Skandinavisk maleri, Peru, 1959
  • Jub.utstilling Bergens Kunstforening, 1963
  • 7 Peintres Norvégiens Contemporains, Paris, 1963-1964
  • Madrid, 1963-1964
  • Ung norsk kunst, Danmark, 1965-1966
  • 150 års norsk malerkunst, Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet, 1966
  • Nordisk nutidskunst, Frederiksberg, København, 1966
  • Internasjonal festival, Rostock, 1969
  • Generasjonsutstilling, Gall. F 15, Moss, 1969
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969
  • 2. Festival International, Cagnes-sur-Mer, 1970
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1970
  • Norwegian Art Today, Coventry, 1970
  • 36 norske kunstnere, Stockholm, 1970
  • Tegninger fra Hafstens samling, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1971
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1972
  • Norwegische Malerei der Gegenwart, Kiel 1974
  • Norsk samtidskunst, vandreutstilling, England, 1974-1975
  • Norsk samtidskunst, vandreutstilling, Tyskland, 1974-1975
  • Norsk samtidskunst, vandreutstilling, Østerrike, 1974-1975
  • Samling H. Hafsten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1975
  • Samling H. Hafsten, Bergen Billedgalleri, 1975
  • Samling H. Hafsten, Riksgalleriet, 1975
  • Profiler, Kunstnerforbundet, Oslo, 1982

Separatutstillinger

  • Bergen kunstforening, 1943
  • Haugesund kunstforening, 1943
  • 1943
  • Lillehammer Bys malerisamling, 1953
  • Kunstnernes Hus, Oslo (Permanenten), 1958
  • Asker Kunstforening, 1971
  • Christianssands Kunstforening, 1973
  • Gall. F 15, Moss, 1976
  • Gall. Buttekvern, Brumunddal, 1980
  • 1980

Gruppeutstillinger

  • Gall. Moderne Kunst, Oslo

Ikke Angitt

  • Norsk nutidskonst, vandreutstilling, Sverige, 1958

Portretter

  • Malt selvportrett gjengitt i R. Revold: Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo 1953, bd. 2, s. 267
  • Selvportrett med hund (maleri, 1938) gjengitt i Kunsten idag 1961 hefte 56, s. 4

Litteratur

  • Arbeiderbladet, 08.10.1938
  • Berlingske Tidende, 26.11.1939
  • Politiken, 07.12.1939
  • Arbeiderbladet, København, 13.12.1939
  • Aftonbl., Stockholm, 18.01.1940
  • Dagens Nyheter, 25.01.1940
  • Lundkvist, A., Konkreta skandinaver, Konstrevy, Stockholm, 1940, s. 39, 41 (ill.)
  • Korsvold, P., i Bergens Tidende, 30.01.1943
  • Blomberg, E., Norsk konst 1945, Konstrevy, Stockholm, 1946, s. 39
  • Nationalmusei årsbok, Stockholm, 1946, s. 172
  • Kunsten idag, 1947, hefte 1 s. 47 (ill.)hefte 7 s. 60 (ill.)hefte 22 s. 44hefte 29–30 s. 50, 65 (ill.)hefte 31 s. 47 (ill.)hefte 55 s. 38–39 (ill.)hefte 71 s. 43–44, hefte 72 s. 51hefte 90 s. 50 (ill.)hefte 93 s. 36, 48–49 (ill.)hefte 105–06 s. 81
  • Revold, R., Unge Kunstneres Samfunn Jub.utstilling, Bonytt, 1947, s. 28 (ill.)
  • Revold, R., Norsk maleri i dag, Kvinnen og tiden, Oslo, 01.03.1947, s. 9
  • Revold, R., Norsk maleri i dag, Samtiden, Oslo, 1948, s. 188
  • Aulie, R., Moderne norsk malerkunst, København, 1948, s. 50, 54 (ill.)
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, register (ill.)
  • Dagbladet, 22.01.1949
  • Aftenposten, 26.01.1949
  • Schjelderup, A.G., Kunst og virkelighet, Paletten, Göteborg, 1951, s. 46–48 (ill.)
  • Expressen, Stockholm, 19.10.1951
  • Dagens Nyheter, 20.10.1951
  • Morgenbladet, 01.10.1952
  • Verdens Gang, 02.10.1952
  • Sörman, S, i Konstrevy, Stockholm, 1952, s. 23
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 266–68 (ill.)
  • Ytrehus, H., i Dagningen, 15.10.1953
  • The Studio, London, 1953, s. 115 (ill.)
  • Askeland, J., Norwegian Painting, Oslo, 1954, s. 75, 77 (ill.)
  • Bonytt, 1954, s. 167s. 138
  • Das Werk, Zürich Winterthur, 06.1954, s. 233, 238 (ill.)
  • Flor, K., i Berlingske Tidende, 12.11.1955
  • Estvad, L., i Berlingske Tidende, 17.11.1955
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 141 (ill.)
  • Vollmer, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1956, bd. 3, s. 113
  • Aftenposten, 15.06.1957
  • Dagbladet, 15.06.1957
  • Gyldendals leksikon over moderne nordisk kunst, Oslo, 1958, s. 129–30 (ill.)
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 08.10.1958
  • Nielssen, F., i Dagbladet, 14.10.1958
  • The Jerusalem Post, 14.08.1959
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 12.12.1959
  • Revold, R., i Aftenposten, 12.12.1959
  • Mæhle, O., Streiftog og glimt fra Kunstnerforbundets første 50 år, Oslo, 1960, s. 107, 127, 146
  • Parmann, ø., Ragnar Kraugerud, Kunsten idag, 1961, hefte 56, s. 4–25 (ill.)
  • Adresseavisen, 27.03.1962
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet, Bergen, 1963, register
  • Østby, L., , Norsk tegnekunst i Nasjonalgalleriet, Oslo, 1963, s. xxx, VI,pl. 118
  • Askeland, J., A Survey of Norwegian Painting, Oslo, 1963, s. 62, 67–68 (ill.)
  • Askeland, J., Norsk malerkunst, Oslo, 1963, register (ill.)
  • Arts, Paris, 25.12.1963-31.12.1963
  • Holbø, H., i Gudbrandsdølen, 24.10.1964
  • Holbø, H., Streiftog i norsk maleri, Lillehammer, 1964, s. 82 (ill.)
  • Politiken, 09.09.1966
  • Thue, O., Statens Kunstakademi 60 år, katalog Nasjonalgalleriet, Oslo, Oslo, 1969, s. 24, 45
  • Verdens Gang, 02.10.1970
  • Morgenbladet, 17.10.1970
  • Bergens Tidende, 14.11.1970
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 98, 216
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 113, 194
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 51
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 63
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 128, 143
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 28, 199
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 62 (ill.)
  • Kieler Nachrichten, 10.06.1974
  • Eggum, A., Stenersens, Rolf E., gave til Oslo by, Oslo, 1974, s. 79 (ill.)
  • Åtte norske malere, Oslo, 1975, (samling H. Hafsten) (ill)
  • Egeland, E., På Kraugeruds stier, F 15 Kontakt, Moss, 1976, nr. 7, s. 1, 3–5 (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 05.08.1976
  • Verdens Gang, 28.08.1976
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 04.09.1976
  • Dæhlin, E., i Arbeiderbladet, 11.09.1976
  • Norvin, R., i Morgenbladet, 13.09.1976
  • Flor, H., i Dagbladet, 14.09.1976
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
  • Kunst i Norden, Helsinki, 1977, s. 236
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1979, s. 360
  • Kunstnernes Hus 1930–1980, Oslo, 1980, s. 148 (ill.)
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 278
  • Torvund, H., Ragnar Kraugerud. Eit språk av jord og kropp, Kunst, Oslo, 1980, hefte 3, s. 1–13 (ill.)
  • Østlendingen, 18.03.1980
  • Verdens Gang, 23.08.1980
  • Askeland, J., Norsk malerkunst. Hovedlinjer gjennom 200 år, Oslo, 1981, register (ill.)