Assistent i US. Coast Survey, New York, 1856; assistent hos arkitekt Bauer, Chicago 1857–59; assistent hos arkitekt Linau, New York 1859–60; arbeid med fortifikasjonsanlegg for sørstatene under borgerkrigen 1860–65. Praksis i Drammen 1866–68 etter bybrannen; eget arkitektfirma i Kristiania sm.m. Bernhard Steckmest 1870–90; kontraktør for stasjonsbygningene på Smaalensbanen 1877–78; arkitekt for NSB fra 1890.
D. må regnes blant Norges aller fremste arkitekter i 2. halvdel av 1800-tallet. En rekke av bygningene han tegnet i kompaniskap med Bernhard Steckmest i firmaet D. & Steckmest er blant hovedverkene i 1800-tallets norske arkitekturhistorie. Firmaets bygg er for det meste sterkt preget av Hannoverskolen, som kjennetegnes ved sin forkjærlighet for middelaldermotiver samt oppdeling av bygningskroppen og karakterisering av de enkelte bygningsdelene. Athenæum ble oppført som klubbygning for Det Norske Selskab og for leseforeningen "Athenæum" i Kristiania i to etapper 1871–73 og 1883–84. Bygningen opptar østveggen av Wessels plass, er oppført i pusset tegl med romanske og gotiske detaljer, og har Hannoverskolens karakteristiske tverrstilte hjørnekarnapp. Noen av detaljene er i granitt og kleberstein. Risalittene krones av tårnhjelmer inspirert av fransk renessanse. Med D. som byggherre oppførte D. & Steckmest to enhetlige boliganlegg i Kristiania. Begge anlegg har fasadeutforminger inspirert av fransk og italiensk renessansearkitektur. Enhetlige anlegg av denne typen var svært sjeldne i 1800-tallets Kristiania. Leiegårdene til Sehesteds gate (1880), er gruppert rundt en plass etter mønster av Place Vendôme i Paris. Det engelske kvarter, (1885–86), bestod av to treetasjes leiegårder med mellomliggende sju rekkehus litt tilbaketrukket. Anlegget hadde egen økonomigate på baksiden. Firmaet oppførte også en rekke villaer i Kristiania og andre steder. Ringnesvillaen, Colletts gt. 43, Kristiania (1887) er meget karakteristisk med sin oppdelte bygningskropp, gotiske detaljer og gotisk tårnhjelm. Teglfasadene er upusset, men i 1. etasje forsynt med pusstriper. Skovvn. 11, Kristiania (1889) er typisk hannoveransk i upusset tegl, med tverrstilt hjørnekarnapp og gotiske detaljer. Etter oppløsningen av firmaet D. & Steckmest tegnet D. som arkitekt for NSB ca. 150 stasjonsbygninger, delvis i tre. Hans trestasjoner har hatt stor betydning for utbredelsen av sveitserstilen på landsbygda. Vaalerengen skole, Kristiania (1891–95), på sin tid landets største folkeskole, er oppført i upusset tegl med middelalderinspirerte detaljer. I 1874 fikk D. sm.m. ingeniør Vogt konsesjon på anlegg av den første sporvei i Kristiania. Han var hele sitt liv en aktiv samfunnsborger, en ivrig debattant og en fremtredende talsmann for arkitektstanden. Han mente at arkitektene og ingeniørene burde organiseres sammen, og motsatte seg dannelsen av NAL. Av utdannelse og legning var han en typisk ingeniørarkitekt, og han protesterte kraftig mot å bli kalt kunstner.