I Düsseldorf-tiden utførte A. dekorasjonsarbeider i flere slott og kapeller i Rhindalen, dessuten i det store magasinet Grosch & Greiff i Genève. Ved hjemkomsten behersket han som en av de første norske malerne både fresco- og secco-teknikken og stod godt rustet til å påta seg store oppgaver. Han utførte dekorasjonene i utstillingssalene for Aker og Akershus fylke til Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania, og ble en av våre mest benyttede dekorative kunstnere. Til hans største oppdrag hører utsmykningen av Den norske Amerikalinjes gård (1919) og Den mauriske hall, Hotel Bristol (1920), begge Oslo, samt Cecil restaurant, Malmö (1924), fresco. De to siste viser "eksotisk sammensmeltning av mennesker og dyr i frodig vegetasjon". Videre utførte han dekorasjoner til Colosseum kino (1927) og en lang rekke andre kinoer rundt om i landet.
Foruten dekorative arbeider i olje, fresco og kasein tegnet A. utkast til vev, broderi og batikk. Han var også kjent for sine malte serveringsbrett.
Som staffelimaler debuterte han på Høstutst. 1915. Han utførte et stort antall realistisk oppfattede landskaper (motiver fra blant annet Setesdal, Vestlandet og Nordland), dyre- og figurbilder i olje, akvarell, gouache, tegning, radering og tresnitt. A. var også en dyktig portrettmaler.
Men det var først og fremst som dekorativ kunstner A. vant seg et navn. Hans romantiske sinnelag og rike fantasi kom overbevisende til uttrykk i motiver fra Bibelen, fra sagn og folkeviser. Hans beste dekorative arbeider er sikkert stilisert, preget av streng linjeføring og douce, sart klingende farger.
A. var en usedvanlig allsidig og kultivert kunstner med en utpreget formell evne.
Etter å ha virket som lærer ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole fra 1920 ble A. i 1928 utnevnt til overlærer i 1. ornamentklasse. Her virket han til sin død. Ved sin dyktighet, påpasselighet og sitt fine, hensynsfulle vesen ble han en av skolens mest avholdte lærere.