V. fikk allerede som 22-åring et av sine største oppdrag, utsmykningen av Capella Johannea i Majorstuen kirke, Oslo. I freskomaleriene her er V. tydelig påvirket av faren. Stilen er sirlig, og vekten er lagt på en forsiktig linjeføring. Men V. viser samtidig en bevisst bruk av lyse farger for å utvide det lille kirkerommet. V. hjalp faren med å male kuppelfreskene i det nåværende Vestre krematorium, gamle kapell, Oslo, og sammen drog de omkring 1930 til New York for å dekorere en påtenkt kirke der. Dette oppdraget ble det imidlertid ikke noe av. I stedet kjøpte Brooklyn Museum of Art ett glassmaleri av hver av dem. Årene 1931-32 malte V. 6 bilder til festsalen i Ringnes Bryggeri, Oslo. Motivene er Fridtjof Nansens og Otto Sverdrups polarekspedisjoner med Fram, Axel Heibergs arbeid for skogsaken og brødrene Amund A. og Ellef Ringnes foran Ringnes gård.
V. har dekorert en rekke kirker og kapeller rundt i Norge. Blant hans større arbeider er glassmaleriene til Tønsberg domkirke og Frogner kirke, Oslo, som beskjeftiget ham i mange år. Glassmaleriene preges av en kraftig linjeføring, dekorativ form og figurene er ofte i sterk bevegelse. Med et økende antall krematorier fikk V. også en rekke dekorative oppdrag. Han har utført freskomalerier i Tønsberg, Horten og Hamar krematorier. Disse preges i likhet med glassmaleriene av hans sikre sans for form og linje. Blant V.s mosaikkarbeider fins et minnesmerke over falne i 2. verdenskrig i Tønsberg og en veggmosaikk i møtesalen, Oslo Arbeidersamfunn, som forestiller Eilert Sundt som såmann, en familie med barn og det nye regjeringsbygget. V.s kirkemosaikker, f.eks. i Høybråten kirke, Oslo, karakteriseres av en dekorativ, nesten ornamental stil. I 1953 utførte V. en mosaikk med St. Georg og dragen som motiv til en privatbolig i Kristiansund N., et sjeldent oppdrag for en kirkekunstner. Blant V.s senere arbeider fins glassmalerier til Tromsø domkirke (1961) og Vålerengen kirke (1967, ødelagt ved brann 1979).