W. begynte sin virksomhet som skulptør med aktfremstillinger og portretter. Disse genrene hadde en dominerende plass i Per Palle Storms undervisning, men hennes formspråk kom, med sin realistiske karakter, til å avvike fra lærerens akademiske naturalisme. Allerede på hennes første utstilling i Billedhoggerhuset, Oslo, kom dette til uttrykk. Senere skulle W. først og fremst bli fremhevet for sin evne til individuell karakteristikk av modellen, noe man så av bystene på den egentlige debututstillingen i Galleri Tanum i 1975 (Kjell Askildsen, Thomas Mürer). Utnyttelsen av betong-materialets særegne karakter ble også bemerket. W. har villet sprenge den tradisjonelle, eksklusive skulpturens grenser. Derfor begynte hun å arbeide i mindre formater fra midten av 70-åra. Motivene var ofte hentet fra arbeidslivet. I motsetning til den tradisjonelle heroisering hos f.eks. Jules Dalou og Constantin Meunier, la W. an på å innfange en hverdagslig karakter i skildringen. Typisk i så måte er hennes Tunnelarbeidere (1980), der to stående mannsskikkelser i ledig samtale er modellert med en livlig overflatevirkning. Røffere er fremstillingen i den enbente Krigsseiler, som stirrer indignert opp fra krykkene. W.s engasjement har også vært knyttet til innen- og utenrikspolitiske konflikter, og hun har laget typer og små grupper som understreker det heroiske ved samenes, afghanernes og palestinernes kamp for sine rettigheter. På gruppeutstillingen Oslo - Oslo 1981, viste hun legemsstore punkere i bemalt betong, og sjelden har et materiale fungert så talende som i skildringene av representantene for denne fargerike asfaltklanen. Ved siden av skulpturene har W. også en omfattende praksis som illustratør og tegner, og også i dette mediet stammer en hoveddel av motivene fra arbeidslivet.
tegner og
billedhugger
Marit Wiklund
Faktaboks
Marit Wiklund
- Født
- 8. oktober 1945, Trondheim
Familierelasjoner
Datter av
- William Wiklund
- Inger Johanne Horg
Gift med
- Atle Grøhn
Bosatt (pr 1982-1986)
- Oslo
Utdannelse
- Trondheim yrkesskole, reklamelinjen 1962-65
- kveldskurs i modellering hos Sivert Donali og Edith Aas 1963-65, Elen Elster Christensen 1966
- Statens Kunstakademi, Oslo under Per Palle Storm 1966-69, mesteratelier Billedhoggerhuset, Oslo 1969-70
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Benneches legat 1970
- Astri Aasens gave og Trondheim bys kulturfond flere ganger i 1970-årene
- 3%-fondets stipend 1971
- Statens reisestipend 1972
- Statens 3-årige arbeidsstipend 1974, -79
- Conrad Mohrs legat 1978
- Bærum kommunes stipend Reiser til Italia 1967
- Berlin og Paris 1972
- Kina 1978
Stillinger, medlemskap og verv
- Gjestelærer Vestlandets Kunstak. 1975
- amanuensis (1/2 stilling) Statens Kunstakademi, Oslo 1981-82
- undervist ved en rekke videregående skoler i Oslo
- Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
- Medlem Unge Kunstneres Samfunn, styremedlem 1976-79, formann 1978-79, jurymedlem i flere perioder 1970-årene
- medlem Trøndelag Bildende Kunstnere
- Norsk Billedhuggerforening
- medlem Den faste Jury 1982-83
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Portrettstudie, Byåsen skole, Trondheim (bronse 1975)
- Søstre, Mosseporten sykehjem (bronse 1978) og Det Kongelige Selskap for Norges Vel, Hellerud gård, Oslo (1984)
- Peter Wessel Tordenskiold, Ringve Museum, Trondheim (bronserelieff 1977)
- Minnesmerke, Færvik kirke, Tromøya (bauta med bronserelieff 1978)
- Jubileumsmedalje, Kong Olav V 25 års jubileums som regent (bronse og sølv, preget av den Kongelige Mynt, Kongsberg 1982)
- Balanse, Hovseter sykehjem, Oslo (bronse 1984).
- Nasjonalgalleriet, Oslo
- Trøndelag Kunstgalleri
- Ringve Museum
- Riksgalleriet
- Oslo kommunes kunstsamlinger
- Norsk kulturråd
- Landslaget Kunst i Skolen
Illustrasjonsarbeider
- Johanna Schwartz: Labyrinten. En bok for blinde og seende barn, Oslo 1970
Utstillinger
Kollektivutstillinger
- Høstutstillingen, 1969-1974
- Høstutstillingen, 1982
- Trøndelagsutst., 1977-1978
- Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1970-1971
- Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1974
- Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1976
- Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1978
- Kontrast, gruppeutst., 1970
- Kontrast, gruppeutst., 1970
- Kontrast, gruppeutst., 1970
- Kontrast, gruppeutst., 1970
- Unge Kunstneres Samfunn jubileumsutst., 1971
- Nordisk kunstutst., 1972
- Skulpturutst., 1972
- Norsk skulptur, 1972
- Internasjonal småskulptur-biennale, 1973
- Sommerutst., 1972-1973
- Sommerutst., 1976
- Aspekt, 1974
- Skulptur underveis, 1980
- Skulptur underveis, 1981
- Skulptur underveis, 1981
- Oslo-Oslo, 1981
- GRAS jubileumsutst., 1983
- Art-84, 1984
Separatutstillinger
- Et år i Billedhoggerhuset, 1971
Litteratur
- Kunst og Kultur, 1971, s. 52
- Kunst og Kultur, 1972, s. 58 (ill.), 61, 117
- Kunst og Kultur, 1973, s. 128, 139
- Kunst og Kultur, 1974, s. 118
- Kunst og Kultur, 1975, s. 63, 108, 195
- Kunst og Kultur, 1981, s. 114
- Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1981, bd. 12, s. 518
- Norges kunsthistorie, 1983, bd. 7, s. 304–05 (ill.)
- Norske billedhoggere i dag, 1983, s. 167 (ill.)
- i Morgenposten, 26.02.1971
- i Dagbladet, 27.02.1971, (ill.)
- i Adresseavisen, 07.07.1972, (ill.)
- Arbeider-Avisa, 09.09.1972
- i Adresseavisen, 11.09.1972, (ill.)
- Aftenposten, 28.03.1974, (ill.)
- Aftenposten, 10.04.1975, (ill.)
- i Norges Handels og Sjøfartstidende, 10.04.1975
- i Morgenbladet, 14.04.1975, (ill.)
- i Arbeiderbladet, 16.04.1975, (ill.)
- i Dagbladet, 17.04.1975
- i Vårt Land, 23.04.1975
- Arbeider-Avisa, 14.05.1975
- Adresseavisen, 14.05.1975, (ill.)
- i Arbeiderbladet, 28.09.1981
- Aftenposten, 14.11.1981, (ill.)
- i Klassekampen, 05.12.1981, (ill.)
- i Klassekampen, 13.08.1983, (ill.)
- i Aftenposten, 23.03.1984, (ill.)
- Adresseavisen, 02.07.1984
Nasjonalmuseet
er en av institusjonene som står bak Store norske leksikon.