F. debuterte på Høstutstillingen i 1964, men det var først i 1970-årene han ble en aktiv utstiller. Hittil har grafikken hatt den mest fremtredende plass i hans produksjon, men ifølge han selv har interessen for maleriet som kunstnerisk uttrykksform vært økende etter debuten som maler i Kunstnerforbundet, Oslo 1979. I perioden 1972 -73 var det innen de grafiske disipliner særlig serigrafiet som opptok ham. Da han i 1973 fikk studere et halvt år ved Academie Jan van Eyck i Maastricht tok han aktivt del i eksperimentering hvor også foto inngikk som en del av arbeidsprosessen med silketrykk. Trykkene fra disse årene er inspirert av den internasjonale hard edge-kunsten. De uttrykker en streng konstruktivisme med få, ofte myke fargeklanger som demper noe av den hårdhet som er så karakteristisk for stilretningen. F.s abstrakte former avløses til tider av konkrete elementer fra vår egen verden. I Trafikkskilt, 1972 har han forstått å innpasse en del av vår tilværelse i sitt eget billedspråk.
F. arbeider iblant med tresnitt, men for tiden er det akvatintene med dens spesielle egenskaper og muligheter som tiltrekker ham mest. Fortrolig med den tekniske siden av etsningen ble han først under et besøk i Wamel-am-Möhnsee hvor han fikk arbeide i et gammelt, tysk kobbertrykkeri. Resultatet av oppholdet ble en utstilling i Galleri Norske Grafikere i 1977. Natt, 1977 (Nasjonalgalleriet, Oslo) er et produkt av hjemlengsel. Motivet er arkitektonisk bygd opp ved hjelp av geometriske former. Gjennom sin store valørrikdom og monumentale kraft får bildet et nyansert og dynamisk uttrykk. På tross av dets abstrakte form, aner man en norsk, tjærebrent løe hvor lyset siver inn. Kunstneren hevder selv at han er naturalist, men det er opplevelsen av form og farge i naturen han setter som sitt mål å formidle.
Som maler søker F., som i sin grafikk, gjerne å gjengi forskjellige valører eller fargeklanger i komposisjonene. Dessuten er han for tiden opptatt av to nokså forskjelligartete uttrykksformer. Det ene er å skape billedrom i olje- og akrylmaleriene ved hjelp av fargens egenverdi. I Gatebilde (1978) trer forgrunnens signalrøde striper skarpt fram mot bakgrunnens kjølige lys blå farge med antydning til perspektiv. I Hindring (1977) derimot, søker F. å skape en flate. Her settes store fargeflater opp mot et følsomt system av små, skråttstilte fargeflekker. F. legger her vekten på det dekorative aspekt, samtidig som han motvirker noe av bildets to-dimensjonale karakter ved å aktivisere lerretet med de små fargeflekkene.
Til slutt bør nevnes at F. i 1966 hjalp D. Werenskiold med en større dekorasjonsoppgave i kasein på Tunga gård, Notodden. I 1970 bistod han H. Ljøsne med utsmykningen av Sogn yrkesskole.