Faktaboks

Hermann Bongard
Bongard, Hermann Josef
Født
19. november 1921, Kristiania
Død
20. januar 1998

K 1011, vase, 1954. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Kaffekanne, 1962. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: fri

Hermann, vinglass, 1952. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Lenestol, 1950-1970. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: fri

B. var fast knyttet til Christiania Glasmagasin 1947–55, og hans tegninger til bordglass, f.eks. Herman (1951) og til kunstglass ble realisert på Hadelands Glassverk. Han tegnet glass dekorert med gravyr og med slipning, men av spesiell interesse er hans prydglass med innlagte farge- og trådvirkninger. I årene 1957–63 var B. konsulent for Figgjo Fajanse, Stavanger, og tegnet både bruksmodeller og dekorerte gjenstander. I 1960–64 stod han som kunstnerisk leder for PLUS-verkstedene i Fredrikstad, og 1966–68 var han formgivningssjef for J.W. Cappelens Forlag. Fra 1971 har han vært overlærer ved grafisk avdeling på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Ved siden av disse faste og langvarige tilknytninger til forskjellige firmaer og institusjoner har B. utfoldet en livlig og meget variert virksomhet som freelance-designer i en mengde forskjellige disipliner. Han har laget monumentalarbeider i chamotte, og glassvegger med sandblåste figurmotiver (f.eks. i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum bibliotek, 1947) og tegnet kartonger til billedvev og til intarsia-arbeider. Han har tegnet korpusarbeider i tinn, bestikk i sølv og i rustfritt stål, lysestaker i smijern og gjenstander og hele møbelstykker til utførelse i tre og manila-rør. Hans varigste innsats har vært innen bokkunst og grafikk. Med sitt spesielle talent for emblemets konsentrerte form, har han laget en mengde ex libris, fabrikkmerker, plakater og etiketter. Likeledes har han formgitt bokstavtyper, tegnet bokillustrasjoner og tilrettelagt hele bokverk fra permen og til minste detalj i sidenes opplegg.

I alt han gjør arbeider B. innenfor rammen av den stil som kan kalles "den myke funksjonalisme", og han behandler den sobert og behersket og med et charmerende tilskudd av lune og humor der det er på sin plass.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Karen Hansen
  • Andreas Bongard

Gift med

  • Ebba Vogt

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Blommenholm i Bærum

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Sverre Pettersen og Per Krohg 1938–41

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeide 1955
  • stipend fra Fondet for svensk-norsk samarbeide 1957
  • Statens 3-årige arbeidsstipend 1971-73
  • Jansons legat 1972
  • The British Council-stipend 1977
  • Studiereise til Sverige 1946 og 1957
  • opphold i England, Frankrike og Nederland 1947
  • studieopphold i Italia 1958–59
  • studiereiser til England 1964, 1973, 1977
  • Wales 1978
  • Italia 1969 og 1971
  • Russland 1974

Stillinger, medlemskap og verv

  • B. har gjennom en årrekke vært benyttet som medlem av styrer, juryer og stipendkomiteer i Oslofor. Brukskunst, Landsforbundet Norsk Brukskunst, Norske Yrkestegnere og Norske Industridesignere
  • Han var kunstnerisk leder 1960–64 for Plus i Fredrikstad
  • skandinavisk representant i komité for Europarådets kulturkontor 1964
  • medlem av jury ved Årets vakreste bøker 1969–77
  • medlem av Høyskolerådet og Høyskolestyret ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1976–77

Priser, premier og utmerkelser

  • 1. premie i konkurranse utlyst av Stavanger Fayancefabrik 1950
  • 1. premie konkurranse om symbolutforming for Bo-Kreditt 1952
  • gull- og sølvmedalje 10. Triennale di Milano 1954
  • 1. premie konkurranse utlyst av Polaris Fabrikker 1956
  • Lunningprisen 1957
  • 1. premie i lukket konkurranse om nye pengesedler Norges Bank 1958
  • 1. premie i lukket konkurranse om fasadedekorasjon Grand Hotell, Oslo 1959
  • 1. premie lukket konkurranse utsmykning spisesal M/S Sagafjord 1964
  • Den Norske Bokkunst-prisen 1968

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Dekorativt arbeid (sandblåst), Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (1947)
  • Glassdekor for fasade Pels-Backer, Oslo (1949)
  • Sandblåst dekorasjon i glass, spisesal M/S Oslofjord (1949)
  • Fondveggdekorasjon, Steinkjær krematorium (1949)
  • Chamotterelieff, Norway House, New York (1951)
  • Glassdekorasjon i kapell, Vor Frues Hospitals nerveavdeling, Grefsen (1952)
  • Sandblåste glassruter til M/S Polarlys, BDS (1953)
  • Kartong til billedvev, DeNoFa Fredrikstad (1953)
  • Billedkart (lionelum), M/S Leda, BDS (1953)
  • Fondveggrelieff, Bergen trygdekasse (1953)
  • Polychrome glassdekorasjoner storsalen i Høyres Hus, Oslo (1959)
  • Fiberglassdekorasjoner fasaden Grand Hotell, Oslo (1959, senere fjernet)
  • Bronseport fasade Pels-Backer, Oslo (1960)
  • Linoleumsintarsia i M/F Holger Danske (1960)
  • Dekorativ vegg i fajansefliser i Bergens Privatbank, Sandnes (1962)
  • Basseng i fajanse og polert labradorstein, Tåsensenteret, Oslo (1962)
  • Dekorativ søyle i vestibyle, Shell-huset, Oslo (1963)
  • Veggdekorasjoner til spisesal M/S Sagafjord (1964)
  • Minnehallen for de falne 2. verdenskrig, Trondheim (1975)
  • Minnetavle for forliste sjøfolk, 2. verdenskrig, Bahcke's rederi, Trondheim (1975)
  • Skrifttavler i betong St. Hallvard kirke, Oslo (1976)
  • Symbol og tekst til fasade Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (1978)
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • UD.s faste samling av brukskunst
  • Glasmuseum i Växsjö
  • Det Kungliga Biblioteket, Stockholm
  • Gutenberg museum, Mainz
  • Den Internasjonale Postunions samlinger, Genéve
  • The Whyte Gallery og The Smithsonian Institution, Washington DC

Utførte arbeider

  • Tallskulptur i betong, Politiskolen i Oslo (1974)

Illustrasjonsarbeider

  • T.B. Schyberg: Ex Libris av Hermann Bongard, Oslo 1943
  • Fischer, G.: Oslo under Eikaberg, Oslo 1950
  • H. Svensson: Glass og vinkultur, Oslo 1954
  • Parmann, Ø.: By no. 321 Nordre Qvarter, Oslo 1956
  • Cappelens regneverk (sju bind), Oslo 1957
  • Cocktailboken, Oslo 1967
  • G. Scott: Ternen og Grave paltosk, Oslo 1969
  • Samt flere hyldningsadresser og en rekke bokomslag

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1948-1949
  • Norsk Brukskunst, Stockholm og København, 1951
  • 10. Triennale di Milano, 1954
  • Design in Scandinavia, USA, 1954-1957
  • H-55, Hälsingborg, 1955
  • The Smithsonian Institution, Washington DC., 1955
  • The Designers' Exhibition of Glass, New York, 1955
  • The Arts of Norway, Florida, USA, 1957
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1958
  • Verdensutstillingen, Brussel, 1958
  • Norsk brukskunstutstilling, Paris, 1958
  • 12. Triennale di Milano, 1960
  • Hadelands Glassverks jub.utstilling, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1962
  • Norwegian Design, New York, 1964
  • Scandinavian Viewpoint, USA, 1964
  • PLUS' vandreutstilling, Sverige, Värmlands Museum, Karlstad, 1964
  • 2. Biennale for anvendt grafikk, Brno, Tsjekkoslovakia, 1966
  • 10. utstilling av internasjonal illustrasjonskunst, Beograd, 1968
  • Norge, 1947
  • 1966

Separatutstillinger

  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1971

Eget forfatterskap

  • Italiensk salat, Bonytt, 1952, s. 138
  • Norwegian glass, betraktninger i glasshus, Bonytt, 1957, s. 95–97
  • Håkon Stenstadvold som bokkunstner, Grafisk Tidsskrift, 1973, nr. 9
  • Overblikk og sideblikk, Aftenposten, 06.03.1974
  • Om og men om høyskole for brukskunst, Aftenposten, 22.12.1977

Litteratur

  • Kleef, De Vos Van, Het ex-libris in Europa, Antwerpen, 1949
  • Lippe, J. Von Der, Nye navn i kunstindustrien, Bonytt, 1950, s. 212–14
  • Remlov, A., Glasskunst, Bonytt, 1952, s. 173–76
  • Norvegia, vetro e metallo, Domus, Milano, 1954
  • Schrader, å.V., Om ældre og nyt norsk glas, Dansk Kunsthaandværk, København, 1954
  • Norwegian Editorial Art, Graphis, Zürich, 1954, nr. 53
  • Aars, F., Hermann Bongard, Dansk Kunsthaandværk, København, 1957
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum årbok, Trondheim, 1958
  • Stenstadvold, H., Hermann Bongard, Bonytt, 1958, s. 49–52
  • Clayhills, H., 33 Brukskunstnere, Oslo, 1959, s. 8–9 (ill.)
  • Sinding Larsen, H., i Aftenposten, 02.11.1962
  • Amstutz, W., Hermann Bongard, Who's who in graphic Art, Zürich, 1962
  • Polak, A., Modern Glass, London, 1962
  • Clayhills, H., Lunningprisen og de norske prisvinnerne, Landsforbundet Norsk Brukskunst's årbok 1964, Oslo, 1964
  • Anker, P., Norsk kunst i norske skip, Kunsten idag, 1964
  • 16 år Lunningprisvinnere, Mobilia, København, 1967
  • Møller, S.E., 34 skandinaviske designere, København, 1967
  • Bistrup, R., Forfatterens kammertjener, A.-mag., Oslo, 1968, nr. 46
  • Nilsen, H., Hermann Bongard som bokkunstner, Aftenposten, 27.05.1969
  • Bokkunstnerens oppgaver, Grafisk Tidsskrift, 09.1969
  • Ohchi, H., Hermann Bongard, Idea, Tokyo, 1971
  • Opstad, L., Tegneren Hermann Bongard, Oslo, 1971, (ill.), (red.), Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 121
  • Kuwayama, Y., Trade marks and symbols, New York, 1973
  • Beer, E.Harrison, Scandinavian Design, New York, 1975
  • J.M. Lie, L. Opstad, Kunstindustrimuseet i Oslo 1876–1976, En kavalkade av aktuell kunstindustri gjennom hundre år, Oslo, 1976, (red.)

Arkivalia

  • Bonytt, Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv, register