Liv og virksomhet

C. debuterte på Høstutstillingen i 1936 med kvinnehodet Helg. I 1942 holdt hun sin første separatutstilling hos Hammerlunds Kunsthandel, Oslo under mottoet: Skulptur i hjemmene. Hennes arbeider er hovedsakelig i lite format utført i bronse og terracotta med sikker og disiplinert formsans. Barn og dyr var hennes foretrukne modeller som f.eks. Liten Adam i polert sort syenitt (1936), Stolarrest (bronse, 1950, Christianssands Kunstforening Faste Galleri.), Abe med Honningkake i farget terracotta (utstilt Unge Kunstneres Samfunn 1959) og Reinsdyråring får horn (utstilt Kunstnernes Hus, Oslo 1962).

C. har utført en rekke portretter som er preget av ønsket om å kunne uttrykke den portrettertes vesen og personlighet gjennom form og linjespill noe vi ser i bysten av direktør Sigurd Houth (bronse, 1942). Hun har også utført byster av J.F. Macody Lund (1944) og J.B. Hjort.

Familierelasjoner

Datter av

  • Hjalmar Christensen
  • Olga Helberg

Utdannelse

Utdannet agronom; Begynte sin kunstneriske utdannelse som hospitant ved Norges Tekniske Høyskole under professor Harald Krohg Stabell (tegning og akvarell) og billedhugger Harald Samuelsen (modellering); Statens Kunstakademi, Oslo under Wilhelm Rasmussen 1934–37; elev av Emile-Antoine Bourdelle i Paris.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

London (musikkstudium) 1926; Seattle 1927-33; London, København og Berlin 1936; Paris 1937; Stockholm 1947.

Stillinger, medlemskap og verv

Viseformann og suppleant i Bildende Kunstnerinners Forening; C. underviste i modellering ved Studentenes Friundervisning fra 1947.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Portrettbyste av J.F. Macody Lund (bronse 1944), Vår Frelsers Gravlund Oslo
  • Tenåring (1960), Sandnes videregående skole
  • Gutten som ser fremover (bronse, ca. 1961), Trondheim kommune
  • Minnetavle over sjømenn, Fred Olsens hyrekontor, Oslo
  • Christianssands Faste Galleri

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Hammerlunds Kunsthandel, Oslo, 1942
  • Bergens Kunstforening, 1956
  • Haugesund og Kristiansands Kunstforeninger, 1956
  • Trondheim Kunstforening, 1962

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1936-1938
  • Høstutstillingen, 1945-1946
  • Høstutstillingen, 1955
  • Høstutstillingen, 1958-1959
  • Høstutstillingen, 1961
  • Høstutstillingen, 1963
  • Seattle Annual, 1931
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1938
  • Nordiske konstnärinnor, Stockholm, 1948
  • Skulpturutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Le Club international féminin IV, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, 1959
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1959
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1961
  • Vår skulptur i dag, Kunstnernes Hus, Oslo, 1962

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1946, s. 64
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 40
  • Johannesen, O.R., For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125 års jubileet 1963, Bergen, 1963, register s. 158
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, s. 264
  • Parmann, ø., Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 158 (ill.)
  • Aftenposten, 26.11.1942, (ill.)
  • Dagbladet, 26.11.1942, (ill.)
  • Fritt folk, 27.11.1942, (ill.)
  • Morgenposten, 27.11.1942, (ill.)
  • Nyquist, K., Morgenposten, 30.11.1942
  • Durban, A., Morgenbladet, 03.12.1942
  • Moa, N., Fritt Folk, 04.12.1942, (ill.)
  • Aftenposten, 10.12.1942
  • Jørgensen, R., Bergens Tidende, 06.03.1956, (ill.)
  • Hardeland, M., Gula Tidende, 10.03.1956
  • Eikeland, R., Haugesunds Dagblad, 14.04.1956
  • Haugesunds Dagblad, 21.04.1956
  • Haugesunds Avis, 21.04.1956, (ill.)
  • Fædrelandsvennen, 05.05.1956, (ill.)
  • Sørlandet, 14.05.1956
  • Porsgrunns Dagblad, 26.01.1960
  • Klakegg, A.O., Firda, 23.12.1961, (ill.)
  • Adresseavisen, 13.01.1962, (ill.)