Det som først og fremst karakteriserer C.s produksjon, er en sikker formsans og en respektfull beundring av sølvet som materiale. Det er sølvets mange særegenskaper som er utslagsgivende for hans formgivning. Sølvets mykhet og blankhet er alltid en medspillende faktor i hans komposisjoner.
Som leder av Plus' gullsmedverksted er det naturlig at en stor del av hans produksjon har vært bestillingsarbeider. Derfor dominerer kirkesølv og formanns- og ordførerkjeder. C. begynte å arbeide i et utpreget Scandinavian Design-formspråk med myke linjer og udekorerte sølvflater. Han var tydelig inspirert av sin lærer på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oscar Sørensen.
Mot slutten av 1960-årene og i 1970-årene har C. arbeidet mer med stramme og mer rettvinklede former, ofte med uvanlige materialkombinasjoner som f.eks. sølv og akryl, som vi ser det i en kalk og en kanne i sølv på akrylfot fra 1971.