Fra 10-årsalderen drev B. fiske med faren. Han var krambodsvenn i Tromsø 1910–11 og hadde senere forskjellige yrker (handelsmann, kokk osv.) i Finnmark, var selger i Svolvær 1912 og hadde egen forretning der 1913. Han arbeidet også som poståpner, skipsekspeditør, disponent i en fabrikk og gruveeier. I 1920 slo han seg ned i Oslo som fiskehandler, men gikk konkurs.
B. hadde lenge tegnet og malt på egen hånd, men gikk i 1926 helt over til maleriet. Han reiste i mange år med sine utstillinger rundt omkring i landet, først i Tønsberg 1929 og 1930. Betydelig oppmerksomhet og strid vakte han med utstillingene i Oslo i 1930-årene. På Høstutstillingen deltok han bare i 1934, ble senere refusert. Etter en utstilling hos Blomqvists Kunsthandel, Oslo høsten 1935 fikk han en innbydelse til å stille ut i Tyskland, der han holdt en rekke utstillinger 1936–37. I 1937 stilte han ut i Paris, 1938 i Nederland og USA og omtrent samtidig i Italia og Sverige. Under inntrykk først og fremst av Peder Balkes Finnmarks-bilder utformet B. i 1920-årene sin særegne landskapsstil. Han var og ble "Lofot-maleren", med malerier av fiskerbåter i opprørt hav under forrevne svarte uværsskyer, skipbrudne på hvelvet, bilder fra fiskeværene med båter tett i tett, stille speilende fjorder i sommernattlys. Penselføringen er bred og feiende, fargene voldsomme, ofte grelle, figurtegningen som regel svak. Bildene står og faller med øyeblikkets inspirasjon. Undertiden kommer symbolske innslag inn, som i Et øde sted og Orkanen (1938).