L. vokste opp i Bergen. Han hadde tenkt å bli arkitekt og planla i 1899 en studiereise til Dresden, men kom bare til København der han begynte på Tekniske Selskabs Skole. Hans lærer, maleren Henrik Grønvold, sendte ham til byens kunstakademi der han var en kort periode, og vintrene 1902 og 1903 var han innom Kr. Zahrtmanns malerskole. Det var Grønvold som anbefalte ham til Joakim Skovgaard, og L. ble fra 1901 til 1906 fast medarbeider for Skovgaard under hans arbeider med freskodekorasjonene til Viborg domkirke. Det var gjennom dette arbeid L. fikk sin store interesse for freskoteknikk som han ikke bare benyttet i sine mange offentlige utsmykkinger, men også i sitt staffelimaleri. I 1915 bosatte L. seg fast i København der han levde til sin død. Kontakten med Norge og hjembyen var sterk i alle år. Det vitner de mange reiser, utstillinger og oppdrag i Norge om. Han representerte også Norge på flere internasjonale utstillinger. De kunstnerne han i Norge var mest knyttet til var malere som Henrik Lund, A.C. Svarstad og til dels Axel Revold. I Danmark hørte han opprinnelig til kretsen rundt Joakim Skovgaard, senere til Karl Madsen og hans venner og til billedhuggerne Gerhard Henning, Kai Nielsen og maleren William Scharff. L. ble lite inspirert av Skovgaards stiliserte og ungrenessanse-påvirkede kunst. Men sansen for den store dekorative helhetsvirkningen, som alltid særpreget L.s arbeider, fikk han trolig fra Skovgaard. Som kunstner knyttet han seg mer til den nyimpresjonistiske tradisjonen fra århundrets begynnelse, særlig i sine landskap, stilleben og interiører. Her dyrket han det frie, maleriske penselstrøk og det bevisste artisteri. Dette kom ofte til uttrykk i en raffinert fargeskala, som regel med duse og neddempede farger. L.s solide erfaring med freskomaleri og hans interesse for det dekorative, gav ham en rekke større monumentalutsmykkinger både i Danmark og Norge. Her kunne motivene spenne fra folkeliv (eks. Den Nationale Scene, Bergen 1909) og folkeeventyr (Tivoli Kinematograf, Bergen, før 1913) til bibelske motiver (først og fremst i hans kirkedekorasjoner) og klassiske emner (eks. Norges Rederforbund, Oslo 1934, med Poseidon og hans havhester). L. laget også utkast til dekorative mønstre og tepper, bl.a. til På havets bunn, som ble vevd av Ragna Breivik.
L. nådde også stor popularitet som portrettmaler og har laget en hel rekke private og offentlige portretter, f.eks. av Joakim Skovgaard (Viborg domkirke), Karl Madsen (Statens Museum for Kunst, København), Nordahl Grieg (Gyldendal Norsk Forlag, Oslo), professor Bjørn Helland-Hansen (Chr. Michelsens institutt, Bergen) og av en hel rekke ledende menn i det private næringsliv.