D. utdannet seg opprinnelig til møbeltegner ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Han debuterte på Høstutstillingen i 1933 med et barnehode i kleberstein, samt et portrett av direktør Lorentz Vogts hustru i bronse. Samme høst ble han opptatt som elev ved Kunstakademiet under professor Wilhelm Rasmussen.
D. arbeider hovedsakelig i bronse. Hans produksjon er meget stor. Den består i første rekke av intimskulpturer, statuetter og interiørskulpturer. Han er særlig kjent for sine kvinne- og barnefremstillinger. Hans formspråk er behersket, uten dramatikk og store effekter, med avdempet og fint sammenhengende linjespill. Det særpreges av tradisjonsfast naturalisme etter klassiske forbilder. Det synes som om D. er mer opptatt av det formale, enn det rent innholdsmessige, og han lar aldri skulpturens idéinnhold sprenge den rene formen.
D. kjenner bronsens muligheter, og han forstår å spille på den i en vakker og variert overflatebehandling med siselering, polering og patinering, hvorved et visst fargespill oppstår. Et godt eksempel på D.s kunst er Ung kvinne (bronse, 1941) i Freiaparken. Skulpturen er fint proposjonert, streng i linjene og med en hel, sammenhengende rytme. Dette gjelder også Ung pike, bronseakten som Stortinget i 1945 forærte Haakon 7. og som er plassert i Slottsparken. Begge følger den klassiske kanon, idet D. har valgt å benytte kontraposto. Dette stillingsmotiv benytter han seg av i store deler av sin produksjon. D. har laget en rekke portretter. I Nasjonalgalleriet finnes den livlig modellerte portrettbysten av maleren Rudolph Thygesen, (bronse, 1952), hvor D. ypperlig har skildret den portrettertes vesen og personlighet. D. har også laget noen få granittskulpturer, blant annet relieffene over inngangene til Østre og Vestre tårn i Oslo Rådhus. Disse må regnes blant hans beste arbeider og kjennetegnes av sin levende rytme. Av D.s øvrige produksjon bør nevnes monumentet over Oscar Mathisen ved Frogner stadion, som viser vår nasjonalhelt under løp. Stillingsmotivet er komplisert, noe D. har løst meget tilfredsstillende.
Over hovedinngangen til Namsos kirke finnes et stort bronserelieff utført av D. i 1959. Her har han fremstilt Kristus omgitt av sine tolv apostler, hvorav Judas har fått billedhuggerens egne ansiktstrekk.
D. har skrevet en rekke bøker om kunst. Han er også kjent som kunstanmelder; først i Morgenbladet, senere i Morgenposten og nå i Norges Handels- og Sjøfartstidende. Han skriver også artikler om kunst i Farmand.