Faktaboks

Aage Storstein
Født
26. juli 1900, Stavanger
Død
7. mai 1983, Oslo

Storrengjøring. 1930. Digitalt Museum

/Nasjonalmuseet.

Felespilleren. Digitalt Museum

/Nasjonalmuseet.

Fisketorvet. 1934. Digitalt Museum

/Nasjonalmuseet.

Skuronn i Vang. Digitalt Museum

/Nasjonalmuseet.

S.' maleri ble bestemt av en indre motsetning mellom to kontrære holdninger: den modernistiske og den klassisistiske. Dette gav hans kunst særpreg. De klassisistiske bestrebelser lærte han å kjenne på kunstskolene i Paris etter 1. verdenskrig. S. gikk hos Charles Guérin, Othon Friesz, André Lhote, Pedro Araujo m.fl. I samme retning virket Gauguin, Polas malerskole i Oslo (1924). Viktig for hans kunstneriske utvikling var også arbeidet han utførte som assistent for Alf Rolfsen under dennes utsmykning av Det nye krematorium, Oslo. Senere fikk han stadfestet hva han tidligere hadde lært i Georg Jacobsens "old boys" klasse på Kunstakademiet 1935–36.

En viktig side ved den senkubistiske klassisisme var studiet av gammel kunst, særlig den italienske tidligrenessanse. S. fikk bekreftet sine lærdommer da han møtte de gamle romutsmykningene i Italia. Dette var et maleri forankret i en rik tradisjon. Denne siden ved S.' kunstnerfysiognomi dannet naturlig nok grunnlag for hans virke som professor ved Kunstakademiet. Da han tiltrådte stillingen i 1946 fremhevet han da også at ved siden av det sedvanlige aktmaleriet, var det nødvendig med grunnleggende studier i museene.

Det kan synes merkelig at S. så direkte tok opp Picassos kubistiske modernisme da han var i Paris i 1926. Han gikk på Académie Scandinave under Per Krohg og Henrik Sørensen. Det var den nye statuariske stilen til Picasso som fremfor alt opptok ham. Dertil ble nordmannen tiltrukket av ekspresjonismen til dette store forbildet som oppstod på midten av 20-årene. Omslaget i Picassos kunst fikk et monumentalt uttrykk i Tre dansere fra 1925. Dette var et sjokkerende og anti-akademisk bilde - et maleri som skulle gjengi den moderne tids drama. S. arbeidet først i etterkrigstidens grå-brune fargeleie, men tok snart opp Picassos klare, sterke farger og hans frittløpende, kurvete konturlinjer. På Høstutstillingen i 1934 stilte han ut det mektige og programmatiske Storrengjøring (1931-33). Dette ble et ansporende bilde i det norske kunstmiljøet; og da særlig p.g.a. dets revolusjonerende form. Man har tolket maleriet som et oppgjør med de hevdvunne konvensjoner (en opprydding). Maleriet består av kubistiske plan i et intrikat spill, forskyvninger og beskrivende profil- og en-face-tegninger, redegjørelse for bevegelse (den fjerde dimensjon), rette linjer mot krumme, en frigjort og høyt oppdrevet koloritt, og fremfor alt var det perspektiviske "titteskap" byttet ut med tidens illusjonsløse profesjonalisme: Det er en praktfullt dekorert flate som møter betrakteren. Det var muralmaleriet som S. siktet seg inn mot under innflytelse fra purismen og den nye funksjonalistiske arkitektur. Alt dette lå i et hverdagslig motiv med en mor og to barn i et interiør! Prosaisk var også S.' neste kjempemaleri, Fisketorget (1934, Nasjonalgalleriet, Oslo). Som i sine mange motiver med steinbryting/steinkjøring, tok han opp freskoepokens hverdagspatos, en hyllest til det arbeidende og byggende Norge. Et sentralt motiv var også "Felespilleren", ved siden av en lang rekke fargesterke landskaper, mange av dem fra Holmsbu. S. vant annen premie i konkurransen om utsmykking av Det nye krematorium i Oslo (1932), han delte første premie med Per Krohg i konkurransen om freskoutsmykking av universitetet på Blindern, Oslo (1935), i 1938 fikk han i oppdrag å dekorere Vestre galleri i Oslo Rådhus. Menneskerettighetene (1940–49) fyller hele det høye rommet på en lagdelt, friseaktig måte. Murmaleriet viser hvordan folkestyret i form av en frihetsfakkel kom fra den franske revolusjon til Norge i 1814, og hvordan demokratiet slo rot i landet. S.' dekorative talent kom til uttrykk på Vi kan-utstillingen i Oslo i 1938; han har laget utsmykninger til flere passasjerbåter, laget glassmalerier til Bodø domkirke (1956), dekorert Fredrikstad krematorium (1965) og Stavanger Trygdekasse (ferdig 1983). Malerens bundne form har også egnet seg til billedtepper som han har laget flere kartonger til. S. har også arbeidet som litograf.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Hans Henrik Møinichen Storstein, skolehjemstyrer (1870 - 1947)
  • Elisabeth Johannsen (1875 - 1935)

Gift med

  • 1938 med Mildrid Helene Emjellem (f. 1914)

Utdannelse

  • Académie Moderne, Académie Ranson, Académie Chaumire, Académie Colarossi m.fl., Paris under bl.a. Charles Guérin, Othon Friesz, André Lhote og Pedro Araujo 1920–21
  • Gauguin, Polas malerskole, Kristiania 1924
  • Académie Scandinave, Paris under Per Krohg og Henrik Sørensen 1926
  • Statens Kunstakademi, Oslo under Georg Jacobsen 1935–36

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Behrens legat 1932
  • Houens legat 1935
  • Mohrs stipend 1939
  • Studieopphold i Paris 1920–21 og -26
  • Italia 1921, -33 og 1938–39
  • München 1923
  • Nederland 1935
  • Tunis 1938–39

Stillinger, medlemskap og verv

  • Professor Statens Kunstakademi, Oslo 1946–69
  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
  • Medlem Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomité (1949–55, varamedlem 1937–40, 1955–56)
  • Den frie Udst., København

Priser, premier og utmerkelser

  • 2. premie i konkurranse Det nye Krematorium, Oslo (Vestre Aker) 1932 (utkastene i Nasjonalgalleriet, Oslo)
  • 1. premie i konkurranse Universitetet, Blindern, Oslo 1935 (sammen med Per Krohg)
  • Innkjøp og utføring i konkurranse Centralhallen og Vestre Galleri, Oslo Rådhus 1938
  • Kongens fortjenstmedalje i gull

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Dekorasjon, Oslo bys paviljong, Vi kan-utst., Oslo (1938)
  • M/S Black Watch (1938)
  • Oslo Rådhus (1938–49)
  • M/S Blenheim (1951)
  • M/S Braemar (1953)
  • M/S Prinsesse Ragnhild, Jahre Line
  • Bodø domkirke (1956)
  • Holmsbu kirke (1957)
  • Fredrikstad krematorium (1965)
  • Stavanger Trygdekasse (1983)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Haugesund Billedgalleri
  • Rolf Stenersens Samling Oslo
  • Moss Kunstgalleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Moderna Museet, Stockholm
  • Göteborgs Konstmuseum
  • Arkivmuseet, Lund
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Sandnes og Sarpsborg kunstforeninger
  • Norges Bank

Illustrasjonsarbeider

  • Nordahl Rolfsens lesebok, Oslo 1938, bd. 1

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1933-1934
  • Høstutstillingen, 1937
  • Høstutstillingen, 1939-1940
  • Høstutstillingen, 1945
  • Høstutstillingen, 1947
  • Høstutstillingen, 1950
  • Høstutstillingen, 1958
  • Høstutstillingen, 1970
  • Høstutstillingen, 1983
  • Vestlandsutstilling, 1926
  • Vestlandsutstilling, 1929
  • Vestlandsutstilling, 1932
  • Sørlandsutstilling, 1969
  • Jub. utstilling, Stavanger Kunstforening, 1925
  • Norsk utstilling, London, 1928
  • 11 unge malere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1929
  • Trønder- og Vestlandsmalere, Kunstnernes Hus, Oslo, 1930
  • Norsk utstilling, Wien, 1931
  • Norsk samtidskunst, Berlin, 1933
  • Norsk samtidskunst, Zürich, 1933
  • Forarbeider til et stort maleri, Kunstnerforbundet, Oslo, 1933
  • Utkast til Blindernkonkurransen, Kunstnerforbundet, Oslo, 1935
  • Vårutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1936
  • Lille Høstutstillingen, Kunstnerforbundet, Oslo, 1936
  • Norsk samtidsmaleri, New York, 1936
  • Farvestudier fra utenlandske museer, Kunstnerforbundet, Oslo, 1937
  • Verdensutstillingen i Paris, 1937
  • 5 norske malere, Kammeratene, København, 1938
  • Norsk nutidskonst, Helsinki, 1938
  • 45 års norsk tegnekunst, Kunstnerforbundet, Oslo, 1939
  • Nordisk utstilling, Göteborg, 1939
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Telemarkutst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1941
  • Jærens malere, Oslo Kunstforening, 1941
  • Kunst og ukunst, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1942
  • Vårutstilling og Holmsbu-malerier, Kunstnerforbundet, Oslo, 1945
  • Ung norsk kunst, København, 1946
  • Nordisk Kunstforbunds utstilling, Stockholm, 1946-1947
  • Nordisk Kunstforbunds utstilling, Helsinki, 1950
  • Vårutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1947
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Fresko Bröderna, Arkivmuseum, Lund, 1947
  • Norske tegnere, Oslo Kunstforening, 1948
  • 8 malere, Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1948
  • Rolf Stenersens samling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1948
  • Malere og billedhuggere fra Stavanger, Oslo Kunstforening, 1949
  • Norsk utstilling, Haag, 1950
  • Norsk utstilling, Brüssel, 1950
  • Norsk muralmaleri, Paris, 1951
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Det lille format, Kunstnerforbundet, Oslo, 1952
  • Moderne kunst i privat eie, Oslo Kunstforening, 1952
  • 6 malere, og "Høstutstillingen", Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1952
  • Holmsbumalere, Drammens Kunstforening, 1952
  • Norsk utstilling, Rio de Janeiro, 1952
  • Biennalen i São Paulo, 1953
  • Norsk utst., Reykjavik, 1954
  • Arte Nordica Contemporanea, Roma, 1955
  • Norsk nutidskonst, Helsinki, 1956
  • Norsk nutidskonst, vandreutst., Sverige, 1958
  • Vårutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1959
  • Norske tegninger, Gall. 27, Oslo, 1964
  • Norsk tegnekunst, en generasjon, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1966
  • Figurmaler, Kunstnerforbundet, Oslo, 1968
  • Riksgalleriet vandreutstilling, Oslo Kunstforening, 1968
  • Vi oppsøker 13 kunstnere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1970

Separatutstillinger

  • Stavanger Kunstforening, 1928
  • Stavanger Kunstforening, 1948
  • Stavanger Kunstforening, 1961
  • Stavanger Kunstforening, 1980
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1928
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1930
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1958
  • Bergens Kunstforening, 1928-1929
  • Svensk-Franska Konstgalleri, Stockholm, 1940
  • Gall. Per, Oslo, 1948
  • Den Frie Udstilling, København, 1951
  • Trondheim Kunstforening, 1957
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1961
  • Nasjonalgalleriet, Oslo, 1964
  • Christianssands Kunstforening, 1966
  • Gall. Pettersson, Tønsberg, 1981

Portretter

  • Riksgalleriet
  • Selvportrett (penn 1931) gjengitt i Dagbladet 7.5. 1938
  • Selvportrett (penn 1940) gjengitt i Rogalands Avis 4.1.1961
  • Selvportrett (blyant 1951) gjengitt i Revold, R.: Norges billedkunst, Oslo 1953, bd. 2, s. 267

Eget forfatterskap

  • Naturalisme og kubisme, A-trykk, Stavanger, 02.06.1948, s. 46–48 (ill.), utgitt av Aktietrykkeriet

Litteratur

  • Janson, G., i Oslo Illustrerte, 05.1928, (ill.)
  • Janson, G., i Oslo Illustrerte, 09.1930, (ill.)
  • Leffler, B., Langaard, J. H., Moderne Norwegische Malerei, Malmö, 1931, s. 21
  • Grevenor, H., Zeitgenössische norwegische Malerei und Skulptur, Berlin, 1933, s. 9, 16–17 (ill.), katalogutst. National Gal.
  • Grevenor, H., Thiis, J., Langaard, J. H., Norges billedkunst siden 1814, Oslo, 1933, s. 94
  • Das Werk, Zürich, 1933, hefte 2, bilag s. XXXVIII
  • Nygård Nilssen, A., På arbeid. Næringslivet i norsk kunst, Oslo, 1934, s. 38, 40 (ill.)
  • Konstrevy, Stockholm, 1936, s. 96 (ill.)
  • Konstrevy, Stockholm, 1937, s. 196 (ill.)
  • Konstrevy, Stockholm, 1938, s. 187, 233 (ill.), spesialnr. s. 67
  • Konstrevy, Stockholm, 1940, s. 78
  • Konstrevy, Stockholm, 1941, s. 45, 47
  • Konstrevy, Stockholm, 1946, s. 34, 37 (ill.)
  • Konstrevy, Stockholm, 1947, s. 159
  • Konstrevy, Stockholm, 1952, s. 22–24 (ill.)
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1938, bd. 32, s. 128
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1938-1979
  • Vem är vem i Norden, Stockholm, 1941, s. 875
  • Deutsche Monatshefte in Norwegen, Oslo, 1941, hefte 5, s. 26
  • Lexow, E., østby, L., Norges kunst, Oslo, 1942, s. 376 (ill.), i
  • Østvedt, E., Telemark i norsk malerkunst, Oslo, 1942, s. 137–38, 140
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 245 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 235, 245 (ill.)
  • Bonytt, 1944, s. 117
  • Bonytt, 1945, s. 16
  • Bonytt, 1946, s. 73
  • Bonytt, 1947, s. 216-17
  • Bonytt, 1948, s. 3-5
  • Bonytt, 1950, s. 145, 152–55, 165, 171, nr. 4 s. XII, nr. 5 s. XV, nr. 6–7 s. IX, XX, nr. 11–12 s. XXX
  • Revold, R., Gran, H., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, s. 70–71 (ill.)
  • Stenstadvold, H., Norge som malerne så det, Oslo, 1947, s. 12, pl. 25, 136
  • Kunsten idag, 1947, hefte 4 s. 50 (ill.)
  • Kunsten idag, 1948-1949, hefte 8 s. 60 (ill.)
  • Kunsten idag, 1952, hefte 21 s. 49 (ill.)
  • Kunsten idag, 1954, hefte 29–30 s. 54–55, 58 (ill.)
  • Kunsten idag, 1956, hefte 37–38 s. (89) (ill.)
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71 s. 43–44, hefte 74 s. 60 (ill.)
  • Kunsten idag, 1968, hefte 86 s. 48 (ill.)
  • Kunsten idag, 1970, hefte 91 s. 16
  • Kunsten idag, 1971, hefte 95 s. 15
  • Kunsten idag, 1973, hefte 103 s. 12, hefte 105–106 s. 79, 81
  • Aulie, R., Moderne norsk malerkunst, København, 1948, s. 22–25 (ill.)
  • Østby, L., i Vår tids kunst og diktning i Skandinavia, Oslo, 1948, bd. 1, s. 79–81 (ill.)
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, register (ill.)
  • Borgen, J., Kunsten i Oslo Rådhus, Kunsten idag, 1950, s. 11, 20–21 (ill.)
  • Mæhle, O., Utsmyckningen av Oslo Rådhus, Konstrevy, Stockholm, 1950, s. 173–89 (ill.)
  • Bramsen, H., Lassen, E., Raadhuset i Oslo og dets malede dekorationer, Aarstiderne, København, 1950, s. 71–88 (ill.)
  • Salto, A., Det nye rådhus i Oslo, Gutenberghus Årsskrift, København, 1950, s. 25–40 (ill.)
  • Just, C., Rådhuset i Oslo, Oslo, 1950-1952, bd. 1, s. 125–36, bd. 2, s. 224–26, 228
  • Liedholm, A., Oslo Rådhus, Ord och Bild, Stockholm, 1951, s. 3–11
  • Wilmann, P., i katalog Den Frie Udstilling, København, 1951, s. 12–14
  • Rom, P., Utsmykkingen av Oslo Rådhus, Oslo, 1952, utgitt av Oslo kommune
  • Melhus, A. C., Sundseth, A. B., Norsk illustrasjonskunst 1850–1950, Oslo, 1952, s. 156
  • Stenstadvold, H., Aage Storstein, Kunsten idag, 1952, hefte 21 s. 4–29 (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst, Oslo, 1953, bd. 2, s. 273–76 (ill.)
  • The Studio, London, 1953, s. 118 (ill.)
  • Das Kunstwerk, Baden-Baden, 1954-1955, hefte 5, s. 55 (ill.)
  • Der Weltkunst, München, 1955, hefte 9, s. 11
  • Das Kunst und das schöne Heim, München, 1956, v.s. 165 (ill.)
  • Stenstadvold, H., Norskt måleri, Nationalmuseum Årsbok, Stockholm, 1957, s. 132, 134 (ill.)
  • Gyldendals leksikon over moderne nordisk kunst, Oslo, 1958, s. 212–13 (ill.)
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1958, bd. 4, s. 371–72
  • Mæhle, O., Streiftog og glimt, Oslo, 1960, register (ill.), tillegg s. 145–46
  • Stenstadvold, H., Norsk malerkunst i norsk samfunn, Oslo, 1960, s. 133–34, 181–84 (ill.)
  • Schulerud, M., Norsk kunstnerliv, Oslo, 1960, register (ill.)
  • Thingnæs, M., Florø, Florø, 1960, s. 169
  • Askeland, J., Norsk malerkunst. En oversikt, Oslo, 1963, register (ill.)
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, register
  • Østby, L., Norsk tegnekunst i Nasjonalgalleriet, Oslo, 1963, register (ill.)
  • Dorival, B. (Red.), Peintres contemporains, Paris, 1964
  • Askeland, J., Freskoepoken. Studier i profant norsk monumentmaleri 1918–1950, Oslo, 1965, register (ill.)
  • Hidle, G. S., Profiler og paletter i Rogalands kunst, Stavanger, 1965, s. 211–16 (ill.), 271
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1966, bd. 15, s. 96–98
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register
  • I Eier, S. L. (Red.), Alsvik, H., Hurums historie, 1969, bd. 2, register (ill.), (Tofte)
  • Thue, O., Statens Kunstakademi 60 år, Oslo, 1969, s. 27, 29, 32, 56, katalog Nasjonalgalleriet
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 132, 249
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 192
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 63
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 194
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 16, 52
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 66
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 4
  • Kunst og Kultur, 1983, s. 278
  • Hjelde, G., Kavli, G., Slottet i Oslo, Oslo, 1973, s. 280
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945–1970, Trondheim, 1973, register
  • Åström, L. E., Lindwall, B., Bildkonsten i Norden, Stockholm, 1973, del 4, s. 153
  • Eggum, A., Rolf E. Stenersens gave til Oslo by - Akersamlingen, Oslo, 1974, s. 130–33 (ill.), katalog Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Rolfsen, A., i katalog nr. 231, Kunstnernes Hus, Oslo 1961 gjenopptrykt i Rolfsen, A.: Kunsten skifter ham, Oslo, 1974, s. 260–66
  • Bénézit, E., Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 9, s. 852
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register (ill.)
  • Agder. Bygd og by i Norge, Oslo, 1977, s. 253
  • Buskerud. Bygd og by i Norge, Oslo, 1977, s. 273
  • Rogaland. Bygd og by i Norge, Oslo, 1979, register
  • Gjessing, S. (Red.), Kunstnernes Hus 1930–1980, Oslo, 1980, s. 53–54, 106, 202 (ill.)
  • Askeland, J., Norsk malerkunst, Oslo, 1981, register (ill.)
  • Norges kulturhistorie, Oslo, 1981, bd. 8, register (ill.)
  • Nergaard, T., i Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 6, s. 214–17 (ill.)
  • Thue, O., Kunstakademiets professorer gjennom 75 år, 1984, s. 15–16, 30, katalog Nasjonalgalleriet
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 10.05.1928
  • Sørensen, H., i Stavangeren, 05.1928
  • Harbitz, A., i Morgenbladet, 04.09.1930
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 05.09.1930, (ill.)
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 05.09.1930, (06.?)
  • Aamodt, A., i Arbeiderbladet, 09.09.1930
  • Sørensen, H., i Stavanger Aftenblad, 10.1930
  • Gauguin, Pola, i Dagbladet, 17.10.1933
  • Aftenposten, 23.04.1938, (ill.)
  • Aftenposten, 04.06.1938
  • Mumle Gåsegg (Borgen, J.), i Dagbladet, 07.05.1938
  • Dagbladet, 04.10.1946
  • Morgenbladet, 26.02.1947, (ill.)
  • Berg, G. Backer, i Stavanger Aftenblad, 07.02.1948
  • Riis, H., i 1ste Mai, 14.02.1948
  • Nielsen, M., i Stavangeren, 14.02.1948
  • Morgenposten, 22.10.1948
  • Johnsen, B. Moss, Morgenposten, 01.11.1948
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 23.10.1948, (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 26.10.1948
  • Gauguin, Pola, i Verdens Gang, 29.10.1948
  • Dagen, 17.11.1952, (ill.)
  • Dagbladet, 08.02.1955, (ill.)
  • Aftenposten, 22.06.1956, (ill.)
  • Nyquist, K., i Morgenposten, 23.06.1956, (ill.)
  • Nyquist, K., i Morgenposten, 11.02.1961, (ill.)
  • Tveteraas, S., i Stavangeren, 27.12.1958, (ill.)
  • Rogalands Avis, 04.01.1961, (ill.)
  • Durbin, A., i Morgenposten, 15.02.1961
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 15.02.1961
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 22.02.1961
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 25.07.1970, (ill.)
  • Ellingsen, S., i Vårt Land, 24.02.1961, (ill.)
  • Revold, R., i Aftenposten, 25.02.1961
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 27.02.1961, (ill.)
  • Rogalands Avis, 16.02.1961
  • Rogalands Avis, 21.03.1961
  • Riis, H., Rogalands Avis, 11.04.1961, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 18.03.1961
  • Berg, G. Backer, Stavanger Aftenblad, 29.03.1961
  • Brune, ø., i Fædrelandsvennen, 29.04.1966, (ill.)
  • Rogalands Avis, 27.04.1973, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 26.07.1975
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 25.07.1980
  • Joner, K., i Rogalands Avis, 28.08.1980
  • Joner, K., i Rogalands Avis, 04.09.1980, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 04.09.1980
  • Stavanger Aftenblad, 08.09.1980
  • Molaug, S., Molaug, I., Stavanger Aftenblad, 13.09.1980, (ill.)
  • Tønsbergs Blad, 12.06.1981
  • Tønsbergs Blad, 20.06.1981
  • Bjørndahl, G., i Vestfold Arbeiderblad, 16.06.1981, (ill.)
  • Bjerke, O., i Vestfold Arbeiderblad, 30.06.1981
  • Stavanger Aftenblad, 16.03.1983, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 09.05.1983
  • Egeland, E., i Aftenposten, 10.05.1983