Etter sitt opphold i Düsseldorf fortsatte B. sin militære og tekniske utdannelse. I ca. 15 år var han knyttet til Veivesenet og Jernbanen. I 1859–62 forestod han en del av byggingen av Kongsvingerbanen. Han var amtsingeniør i Buskerud 1863–70 og bodde i Drammen. Høsten 1870 flyttet han til Christiania. Her ble han teknisk regningsrevisor ved Jernbaneanleggenes Hovedkontor og teknisk revisor i 1874. Fra 1867 gjenopptok han sin kunstneriske virksomhet, og spesialiserte seg som landskapsmaler med norske fjord- og høyfjellsmotiver. I årenes løp ble det solgt en hel del landskapsmalerier fra forskjellige kunstforeninger i Norge og Sverige. Av disse kjennes bare et større fjordbilde, som ble solgt til kong Oscar 2. og Ensom i fjeldet, solgt til Henrik Ibsen. I 1859 mottok Kunstforeningen i Christiania 13 studier av B. på den betingelse at de ikke skulle utloddes, men forbli i Kunstforeningen. Disse er i dag sporløst forsvunnet.
Ved siden av sin kunstneriske virksomhet utfoldet B. stor dyktighet som tegnelærer i Kristiania. Undervisningen bestod vesentlig i frihåndstegning, modellering, deskriptiv geometri, perspektivlære og bygningskunst. Spesielt la han vekt på stillære og ornamentikk.