Siden R. kom til Norge i 1970 har hun mest arbeidet med grafikk og tegning. I begge medier formidler hun et sterkt personlig og markant billedspråk, med tydelig forankring i en mellomeuropeisk, særlig tsjekkisk kunst. Men det er, ikke minst i hennes seneste bilder, også klare paralleller til det ny-ekspresjonistiske maleriet i Tyskland og Italia, særlig slik det har utviklet seg i sin post-figurative periode. Her har hun selv pekt på slektskapet med en kunstner som Salomé. R.s billedspråk er abstrakt, men inneholder referanser til kroppsdeler, og i enkelte tilfeller landskaper, horisonter eller drømmeaktige rom hvor tause handlinger foregår. Oftest har bildene en sensuell, erotisk ladet atmosfære, fra det poetiske, melankolske, søkende, til heftig oppbrudd og stormfull utfoldelse. R. har en høyt oppdrevet teknikk og disiplin. I grafikk har hun etter hvert arbeidet utelukkende med metall-trykk, helst tørrnål, og med sort og én farge, mest rødt. Bildene er oftest trykt i små opplag fra plater som kombineres på ulike måter i billedserier. I tegningene holder hun seg også til få virkemidler, sort penn eller tusj, og én farge, også her oftest rødt. Tegningene er gjerne i store formater, form og uttrykk er mer mangfoldig enn grafikken, og det er her hun bearbeider nye ideer og inntrykk. I tegningene kan avleses impulser fra andre kunstnere i 70-årene; en rekke tegninger er tydelig beslektet med Olav Strømmes malerier. Også naturinntrykk kan avleses i tegningene fra enkelte perioder, samtidig som de kan åpne for en spontan og direkte "skrift" som fører tanken til 50-årenes abstrakte ekspresjonisme i dens nordiske utforming. Bruken av bred tusjmaling i tegningene førte naturlig til en gjenopptakelse av maleriet, som R. dyrket før hun forlot Tsjekkoslovakia i 1968.
Med mange separatutstillinger, deltakelse i kollektive mønstringer, og som lærer ved Kunstakademiet siden 1981, har R. øvd en vesentlig innflytelse i norsk kunst. Enkelte har overtatt hennes billedspråk direkte, men mest har R. inspirert andre kunstnere ved sin tekniske innsikt og disiplin og konsekvente forfølgelse av sin kunstneriske målsetning.