Faktaboks

Madla Hruza
Hruza, Marie; Hruza, Madla Papouskova
Født
2. desember 1946, Praha

H. fikk en kort periode etter studiene arbeide hos Josef Svoboda, Otomar Krejca og ved Cinoherni Klub i Praha før hun i 1968 pga. forholdene i sitt hjemland slo seg ned i Norge. Denne bakgrunn fra tidens ledende teaternasjon var et godt utgangspunkt da hun startet sin virksomhet som free lance scenograf. Hun debuterte i 1974 med Leoncavallos Bajazzo og Rossinis Ekteskapskandidaten på Den Norske Opera. Så fulgte Gunnar Heibergs Kunstnere og Sam O. Kjennes Kista på Nationaltheatret i 1977. Samme år hadde hun scenografien til Tor Edvin Dahls Lever du'a Karlsen og til Hilmar av C.M. Chase på Teatret på Torshov. I 1978 tegnet hun kostymer til Holbergs Jeppe på berget for Rogaland Teater og hadde scenografien til Astrid Lindgrens Pippi Langstrømpe på Trøndelag Teater. I 1979 var hun scenograf for Slawomir Mrozeks Pukkelryggen på Det Norske Teatret og for Tsjekovs Damen med hunden på Rogaland Teater. Her tegnet hun samtidig kostymer til Mark Rosovskijs Historien om en hest. Så fulgte scenografien til H. Leonards Fatter'n på Oslo Nye Teater i 1980 og til Tsjekovs Tre søstre og Elie Wiesels Prosessen mot Gud på Det Norske Teatret i 1981. Samme år var hun scenograf for Pavel Kohouts Maria kjemper med englene på Thalia Theater i Hamburg, året etter for hans Armer Mörder på Renaissance-Theater i Vest Berlin. H.s neste arbeider i 1982 var scenografien til Tormod Skagestads Nora Helmer og kostymene til Pavel Kohouts Maria kjemper med englene på Den Nationale Scene. I 1979 hadde H. sammen med Lubos H., scenografien til Anja Breiens film Arven.

H.s uttrykksmåte skifter etter oppgavenes art fra det lett naturalistiske til det forenklete og stiliserte. Hennes arbeider preges av en poetisk atmosfære, selv i det dramatiske. Siden 1981 har H. arbeidet som designer for Norsk Komponistforening. I plateomslag for ny norsk musikk benytter hun seg mye av collage. Hennes arbeider er uhyre presise med en følsom, ofte nesten surrealistisk karakter.

Familierelasjoner

Datter av

  • Pavlina Becvarova
  • František Papousek

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Oslo

Utdannelse

  • Kunstakademiet i Praha under professor Jiri Sacha 1963–67

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Opphold i Tyskland 1981, -82

Stillinger, medlemskap og verv

  • Medlem av Norske scenografer

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Teatersamlingen, Universitetsbiblioteket, Oslo

Illustrasjonsarbeider

  • Plakater til egne forestillinger
  • Plateomslag for Norsk Komponistforening/PolyGram Records AS
  • Plakat til Nordiske musikkdager i Oslo 1982

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Atelieret dp, Oslo, 1982
  • Gall. Sentrum, Oslo, 1982

Kollektivutstillinger

  • Norsk scenografi i dag, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1977
  • Scenografi, Gall. Acanthus, Oslo, 1982

Litteratur

  • Theatre in Norway 1979, utg. av Norsk Teaterunion, s. 40 (ill.)
  • katalog Gall Sentrum, Oslo, 1982, (ill.)
  • Hurum, H. J., i Aftenposten, 14.01.1975, Aviser
  • Arbeiderbladet, 11.01.1977
  • Pierstorff, E., i Dagbladet, 14.01.1977
  • Sletbak, A., i Verdens Gang, 20.09.1977
  • Pierstorff, E., i Dagbladet, 12.12.1977
  • Wiik, S., i Aftenposten, 30.12.1977
  • Wiik, S., i Aftenposten, 19.05.1978
  • Dalen, T., i Arbeider-Avisa, 25.10.1978
  • Calmeyer, B., i Arbeiderbladet, 07.05.1979
  • Aadnøy, A., i Stavanger Aftenblad, 30.08.1979
  • Ørjasæter, J., i Nationen, 27.10.1980
  • Anderssen, O. S., i Aftenposten, 11.09.1981
  • Calmeyer, B., i Arbeiderbladet, 12.09.1981
  • Johanssen, K. Chr., i Arbeiderbladet, 04.12.1981
  • Kotschenreuther H., i Der Tagesspiegel, Berlin, 06.03.1982
  • Anderssen, O. S., i Aftenposten, 08.03.1982
  • Pierstorff, E., i Dagbladet, 27.05.1982
  • Morgenbladet, 23.07.1982