Faktaboks

Bente Tønnessen
Født
11. oktober 1944, Oslo

I T.s malerier og akvareller var den franske tilknytning tydelig allerede ved Oslo-debuten i 1970. Hun var kommet fram til et fritt, sterkt fabulerende og Chagall-inspirert billedspråk. Motivene var flyktig, nesten naivistisk tegnede mennesker, dyr, mytologiske symboler og vegetasjon, malt i lyse pastell- eller klare primærfarger. Fra 1975 arbeidet hun mest med tegninger, utført i fargeblyant eller en blanding av fargestift og blyant. Hun tegnet landskaper, kjærlighetsmotiver og portretter, bl.a. en serie selvportretter og kvinnelige ryttermotiver. Senere arbeidet hun også med dyremotiver, hvor hun abstraherte til et spill av form, lys og bevegelse. De siste årene har hun malt akvareller, ofte med innslag av gouache. Disse bildene er interiør-, stilleben- og landskapsmotiver i store format, preget av det rike fargeregister i gjenstander og motivdetaljer, som oftest i kontrast mot en ulmende blåsort bakgrunn.

Familierelasjoner

Datter av

  • Alf Tønnessen, arkitekt
  • Betzy Bruu Bull

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Oslo

Utdannelse

  • École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Paris 1964–71
  • Atelier Calevaert-Brun, Paris

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Stipend fra L'Association Franco-Norvégienne 1967
  • Houens legat 1982
  • Studieopphold i Spania 1 år
  • bosatt i Paris 1964–80
  • studiereiser til Italia og opphold i London 3 mndr

Stillinger, medlemskap og verv

  • Assistent hos arkitekt Kjell Aastorp, Oslo 1963–64
  • teknisk tegner Nylands Mekaniske Verksted 1964
  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
  • Medlem Tegnerforbundet, styremedlem fra 1983

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Den franske stats samlinger for nåtidskunst
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norges Bank

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Cité Internationale des Arts, 1972

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1978
  • Norsk Samtidskunst, 1983

Litteratur

  • Når kunstverket blir poesi, Minerva, 1972, nr. 3–4
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 61
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 62
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 60
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 117, 118
  • Dagbladet, 15.09.1969, (ill.)
  • Dagbladet, 28.09.1970
  • Dagbladet, 20.03.1973, (ill.)
  • Dagbladet, 06.04.1973
  • Morgenposten, 15.09.1970, (ill.)
  • Aftenposten, 18.09.1970
  • Aftenposten, 30.09.1970
  • Aftenposten, 05.04.1973, (ill.)
  • Aftenposten, 29.09.1976
  • Aftenposten, 15.03.1973, (ill.)
  • Morgenbladet, 19.09.1970, (ill.)
  • Morgenbladet, 25.09.1970
  • Morgenbladet, 09.04.1973
  • Morgenbladet, 18.09.1976, (ill.)
  • i Verdens Gang, 26.09.1970
  • i Verdens Gang, 04.04.1973
  • i Verdens Gang, 24.04.1972
  • i Arbeiderbladet, 04.04.1973
  • Stavanger Aftenblad, 11.09.1975, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 18.09.1980, (ill.)
  • i Rogalands Avis, 11.09.1975, (ill.)
  • i Rogalands Avis, 16.09.1975, (ill.)
  • i Rogalands Avis, 18.09.1980, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 03.10.1975, (ill.)
  • i Bergens Tidende, 09.10.1975, (ill.)
  • i Norges Handels og Sjøfartstidende, 05.10.1976
  • Kapital, 16.10.1976
  • i Aftenposten, 27.09.1979