Flere av G.s søsken viste kunstneriske anlegg, og også moren, Betsy, laget på sine eldre dager en del blomsterakvareller.
G. malte i 1880-årene stilleben helst med dødt fuglevilt og fisk og fremstilte mot slutten av sitt liv landskapsbilder i små formater, som tydelig viser påvirkning fra faren. Han har også levert frapperende kopier av portrettmalerier, og det var som portrettør han ble navngjeten i Norge og Tyskland.
Representasjonsportrettene i hel eller halvfigur er ofte innpå naturlig størrelse og hører hjemme i en akademisk tradisjon. G.s mennesker poserer i en naturlig avslappet, men statisk oppstilling. Med fine penselstrøk modelleres de plastisk i velberegnet lysføring mot en nøytral bakgrunn, i forskjellige valører. Betrakteren befinner seg gjerne i samme øyenhøyde som modellen, men holdes alltid på en viss avstand.
Den sosiale verdighet til samfunnets elite indikeres ved uniform, klesdrakt eller attributter, som f.eks. i den karakteristiske fremstillingen av faren, Hans G. (1889, Nasjonalgalleriet, Oslo). Han sitter på en høy krakk foran staffeliet og betrakter oss med palett og to pensler i venstre hånd. Malerprofessoren virker sindig og velsoignert med distingvert grått skjegg ulastelig antrukket i stripete benklær og sort fløyelsjakke. Den rødlige hudfargen skaper virkningsfull kontrast til bildets grånyanser.
Men hans personskildringer var verken avslørende, påtrengende eller dyptpløyende. G.s skisser røper en habil tegner med blikk for individuelle særegenheter. Genremessige barneportretter fra århundreskiftet har en sjarmerende virkning. Selv om det har vært hevdet at hans spesielle bakgrunn, var det mest avgjørende for yrkesvalget, må man anerkjenne hans begavelse og evne til å gjennomføre en komposisjon på en solid og dyktig måte.
Av portretter, som hovedsakelig er i privat eie, kan nevnes: Baronesse Ille Ottilte Vihelmine Lerche, gift Knuth (1881); Grev Peder Anker Wedel-Jarlsberg (1882); Agnes Kjerulf f. Anker (1882); Ida Marie Sofie Bull f. Paludan (1883); Biskop Karl Peter Parelius Essendrop (1883, Oslo Domkirke); Elise Løvenskiold f. Wedel-Jarlsberg (1883); Harriet Wedel-Jarlsberg (1883); Kammerherre Carl Johan Anker (1885); Dronning Josefine av Sverige-Norge, miniatyr (før 1886); Juliane Louise Anker (før 1886); Johan Altenborg Paus (1886); Godseier Carl Otto Løvenskiold (1887); Hans Gude (1889, Nasjonalgalleriet) (1893, Oslo Bymuseum); Betsy Gude; ingeniør Erik Gude (ble for dette bildet tildelt mention honorable i Paris 1889); filosofen Eduard von Hartmann (utstilt Berlin 1891); Henrik Ibsen (1891); Karen Juliane Gram f. Munch (1899); Forstkandidat, dansk konsul Jens Gram; Generalmajor Otto Richard Kierulf; Polarforsker Carsten Egeberg Borchgrevink (ca. 1900, Royal Geographical Society, London); Minister Carl Herman Theodor Alfred Lagerheim; Etatsrådinne Wolff; Kammerherre, dansk gesandt i Berlin, Carl Rudolph Emil Vind.