Faktaboks

Eyolf Nagell Erichsen
Nagell-Erichsen, Eyolf
Født
19. januar 1908, Vestre Aker
Død
19. mai 1979, Oslo

E. tilhører det første kull av Revold-elever som manifesterte seg på De 7 unges utstilling i Kunstnerforbundet i 1926. Hans bilder er sjeldne i norsk sammenheng: på en overbevisende og ekte måte arbeidet E. i en romantisk-naivistisk stil. Han lar seg gruppere sammen med malerkameratene Søren Steen-Johnsen, Reidar Aulie og Willi Midelfart. Forbilder som Albin Amelin og Sven Erixson er det naturlig å nevne; likeledes hans lærer Otte Skøld. Fjernere, men ikke uten betydning for hans kunstneriske legning, var Per Krohgs fortellerglede og Henrik Sørensens engasjement.

E. har malt så vel dyptfølte religiøse bilder (Kristus som barn i tempelet 1931, og Drøm 1933 Nasjonalgalleriet) og "tendenskunst" (Pianoet hentes 1933). Av større arbeider må altertavlene i Todalen kirke og Rauland nye kapell (1954) nevnes.

Sett med akademiske øyne virker E.s kunst "klosset"; men det som kan synes å være en svakhet, er dette maleriets fascinerende styrke. E.s lyriske bilder virker gjennom en egenartet, dus koloritt. Dype, glødende sekundærfarger (Fra jernbanestasjonen, 1935) er med årene blitt lysere, men uten å miste sin evne til å gi bildene preg av drøm. Hans kunst oppnådde raskt en konsistens som selv ikke en så streng skole som Georg Jacobsens kunne rokke ved (Taleren er en større komposisjon etter G. Jacobsens kunstteori).

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1923–24
  • Axel Revolds malerskole 1924–25
  • elev av Henrik Sørensen
  • elev av Otte Sköld og Per Krohg i Paris 1926–27
  • Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg og Georg Jacobsen 1935–37

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Henrichsens legat 1933
  • Houens legat 1939
  • August Cappelens Minnestipend 1953
  • Vestfoldstipend 1959
  • Studiereiser til Paris og Italia 1926–27
  • Nederland, Belgia, Frankrike og Spania 1933–34
  • Danmark, Paris og Italia 1953

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet
  • Riksgalleriet
  • Rolf Stenersens Samling, Oslo
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Haugesund Faste Galleri
  • Malmö museum
  • Fredriksberg Rådhus, Danmark

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1932
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1943
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1949
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1954
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1962
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1941
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1958
  • Arendal, 1939
  • Arendal, 1951
  • Gall. KB, Oslo, 1964

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1929-1936
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1938
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1945
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1947-1948
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1951
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1953
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1955-1956
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1958-1964
  • De 7 unges utstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1926
  • Exhibition of Norwegian Art, The Royal Society of British Artists Galleries, 1928
  • 10 unga norska målare, Gøteborgs Konstförening, 1930
  • Landsutstilling, Trondheim, 1930
  • Utstillingsrevy 1930–50, Kunstnernes Hus, 1950
  • Unionalen, København, 1931
  • Zeitgenössische Norwegische Malerei, Zürich, 1933
  • Zeitgenössische Norwegische Malerei und Skulptur, Berlin og Riga, 1933-1934
  • Contemporary Norwegian Painting, New York, 1936
  • Kameraterne, fem norske maler i København, 1938
  • Unionalen, Göteborg, 1939
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Unionalen, Stockholm, 1941
  • Vårutstilling, København, 1945
  • Ung norsk kunst, København, 1946
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Norsk nutidskonst, Stockholm og Göteborg, 1951
  • Reykjavik, 1954
  • Unionalen, Odense, 1959

Litteratur

  • Thorud, S., Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, (ill.)
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, s. 95, 171, 183, 185, 186 og 251
  • Kunsten idag, 1950, hefte 16, s. 53 (ill.)
  • Kunsten idag, 1955, hefte 31, s. 44 (ill.)
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71, s. 42
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 229-31, 237 (ill.)
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1969
  • Steen Johnsen, S., Eyolf Nagell-Erichsen, Kunsten idag, 1969, hefte 89, s. 38-50 (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910-1967, Oslo, 1971, s. 79, 194
  • Durban, A., i Morgenbladet, 16.03.1943
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 23.11.1949
  • Michelet, J.F., i Morgenbladet, 23.11.1949
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 24.04.1954
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 27.05.1958
  • Nielssen, F., i Dagbladet, 29.05.1958

Arkivalia

  • Thorud, S., Den konstruktive skole, Georg Jacobsens betydning for norsk malerkunst, 1977