B. var etter endt utdannelse en kort tid assistent hos arkitekt Henrik Nissen d.e., Kristiania, deretter assistent hos arkitekt T.E. Colcutt, London 1900–01. Han etablerte egen arkitektpraksis i Kristiania 1902, fra 1906 sammen med broren Jørgen Haslef B.
Firmaet B. & B.s bygninger er preget av fornyet interesse for vår hjemlige bygningskultur, og i særlig grad 1600- og 1700-talls arkitektur. Samtidig viser bygningene inspirasjon fra svensk og engelsk arkitektur, i motsetning til den tyskpåvirkede historiske smak som inntil århundreskiftet hadde vært toneangivende i Norge. På 1910- og 20-tallet tegnet B. & B. en rekke betydningsfulle bygg, men i motsetning til mange andre norske arkitekter lot firmaet seg stort sett ikke påvirke av funksjonalismens gjennombrudd i Norge i 1930-årene. Hotell Bondeheimen, Kristiania (1911–13), er oppført i gråpusset tegl og har høye gavler inspirert av nordisk renessansearkitektur. Bygningen har ellers meget enkle fasader og ble i samtiden betegnet som banebrytende for "nasjonal stil". Firmaet tegnet også interiørene med møbler. B.& B. oppførte en rekke store "jobbetids"-villaer som er gode eksempler på hvordan arkitektene på denne tiden oppfattet en bygning som en sluttet form, i motsetning til det sene 1800-tallets betoning av bygningens fasader. Villa Fredriksborg, Bygdøy, er oppført i gråpusset tegl og har sparsom detaljering. Bygningskroppen har en kompakt, tett form med mansardtak og er inspirert av vår hjemlige 1600-talls arkitektur. Ris kirke, Aker (1919–32), er en langkirke i pusset tegl inspirert av romansk arkitektur og med stort, frittstående tårn. B.s interesse for eldre norsk arkitektur viser seg også gjennom en lang rekke restaureringsarbeider. Han er i tillegg kjent som en fremragende møbelformgiver. Møblene har som bygningene for det meste sine forbilder i vår hjemlige tradissjon, særlig bondemøbler fra 1600-tallet og 1700-tallet. B. var en ivrig tillitsmann for arkitektene. Han skrev tallrike artikler i bl.a. Forening til norske Fortidsminnesmerkers Bevaring årbøker, Arkitektur og dekorativ kunst, Byggekunst, Teknisk Ukeblad og Kunst og Kultur. Han var i 1923 primus motor bak grunnleggelsen av Det Norske Arkitektakademi i Kristiania for videregående kunstnerisk utdannelse etter Norges Tekniske Høyskole. Han var også i mange år engasjert ved De Sandvigske Samlinger i Lillehammer.